/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Automatisk forlængelse af abbonement med e~
Fra : Peter Nirleben


Dato : 10-04-07 22:17

Et dansk webhotel har i deres forretningsbetingelser
http://www.one.com/static/terms/terms_da.pdf angivet at
en abbonementsperiode løber i 12 måneder og at den automatisk fornyes hvis
ikke der er sendt en skriftlig opsigelse, med almindelig post, senest 45
dage inden periodens udløb.

Nok er der aftalefrihed i Danmark, men der er også regler der beskytter
private handlende mod forretningsdrivende, som strammer skruen lidt vel
rigeligt. At opsigelse skal ske med almindelig post, hvor al anden
kommunikation, samt bestilling, kan foregå elektronisk, det viser lidt om
bagtankerne.

Kan en kunde holdes fast på de betingelser?
Abonnementets pris er angivet pr. måned, selvom man tydeligvis kun kan købe
hele pakker af 12 måneder.
Der sker en automatisk fornyelse meget lang tid før periodens udløb, og
denne fornyelse varsles ikke andet end i betingelserne.

Jeg spørger, da de vilkår er en hel del strengere end eksempelvis
bindingsperioden på et år, som mobiltelefoniselskaberne blev dømt til at
holde sig fra. De lavede i det mindste ikkeen ny bindingsperiode 1½ måned
før den gamle udløb. Yderligere er der ingen særlige udgifter for udbyderen
eller gave til kunden forbundet med dete abonnement.




 
 
Bjarne (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 11-04-07 07:37

Peter Nirleben skrev:
> Et dansk webhotel har i deres forretningsbetingelser
> http://www.one.com/static/terms/terms_da.pdf angivet at
> en abbonementsperiode løber i 12 måneder og at den automatisk fornyes hvis
> ikke der er sendt en skriftlig opsigelse, med almindelig post, senest 45
> dage inden periodens udløb.
>
> Nok er der aftalefrihed i Danmark, men der er også regler der beskytter
> private handlende mod forretningsdrivende, som strammer skruen lidt vel
> rigeligt. At opsigelse skal ske med almindelig post, hvor al anden
> kommunikation, samt bestilling, kan foregå elektronisk, det viser lidt om
> bagtankerne.
>
> Kan en kunde holdes fast på de betingelser?
> Abonnementets pris er angivet pr. måned, selvom man tydeligvis kun kan købe
> hele pakker af 12 måneder.
> Der sker en automatisk fornyelse meget lang tid før periodens udløb, og
> denne fornyelse varsles ikke andet end i betingelserne.
>
> Jeg spørger, da de vilkår er en hel del strengere end eksempelvis
> bindingsperioden på et år, som mobiltelefoniselskaberne blev dømt til at
> holde sig fra. De lavede i det mindste ikkeen ny bindingsperiode 1½ måned
> før den gamle udløb. Yderligere er der ingen særlige udgifter for udbyderen
> eller gave til kunden forbundet med dete abonnement.

Især et med de 45 dage og den skriftlige post virker fuldstændigt
urimeligt og chikane-agtigt, eftersom al service er så automatiseret, at
det ville være muligt at pille det hele ned med dags varsel og opsige
via de sikre sider, hvor man i forvejen kan administrere de ting, man
har adgang til.

Jeg er overbevist om, at One.com bevidst skaffer sig ekstra indtægt ved
at afkræve høje gebyrer for dem, der ikke betaler straks, samtidig med
at de ikke har omkostninger svarende til gebyrerne. Faktisk udgør
gebyret en ret stor del af prisen.

Men jeg har oplevet, at Viasat er lige så grove bondefangere og af samme
grund har jeg boykottet dem i årevis.

Allerværst er det med reklamehajer, som indgår skumle aftaler om
"billig" men værdiløs reklame, hvor det første år er "nedsat", men der
sker automatisk forlængelse af "aftalen" til høj pris efter et år.

Bjarne

Holst (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-04-07 07:46


Bjarne wrote:

> Jeg er overbevist om, at One.com bevidst skaffer sig ekstra indtægt ved
> at afkræve høje gebyrer for dem, der ikke betaler straks, samtidig med
> at de ikke har omkostninger svarende til gebyrerne. Faktisk udgør
> gebyret en ret stor del af prisen.

Hvilke gebyrer taler du om?

Bjarne (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 11-04-07 08:28

Holst skrev:
>
> Bjarne wrote:
>
>> Jeg er overbevist om, at One.com bevidst skaffer sig ekstra indtægt
>> ved at afkræve høje gebyrer for dem, der ikke betaler straks, samtidig
>> med at de ikke har omkostninger svarende til gebyrerne. Faktisk udgør
>> gebyret en ret stor del af prisen.
>
> Hvilke gebyrer taler du om?

Eksempel (på hvad der sker hvis en kunde ikke betaler for den omtalte
automatiske forlængelse af "abonnement"):

Varebetegnelse: Beløb i DKK

Skyldig saldo på ordre DKK 135,00
Rykkergebyr (faktura nummer 1517406) DKK 100,00
------------------------------------------------------------
Ny skyldig saldo i alt DKK 235,00

Et relativt voldsomt gebyr, når man tænker på, at det sker automatiseret
og uden omkostninger.

Bjarne

Holst (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-04-07 08:38


Bjarne wrote:

> Rykkergebyr (faktura nummer 1517406) DKK 100,00

Det ses vist sjældent, at der påskrives rykkergebyrer af andre størrelser!

> Et relativt voldsomt gebyr, når man tænker på, at det sker automatiseret
> og uden omkostninger.

Hvad ved du egentlig om det?

Det kan godt være, at det første rykkergebyr sendes pr. mail, men jeg
ved, at One.com også sender papirbreve ud med rykkere. Jeg kender nemlig
én, som har fået et sådant.

Bjarne (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 11-04-07 11:37

Holst skrev:
>
> Bjarne wrote:
>
>> Rykkergebyr (faktura nummer 1517406) DKK 100,00
>
> Det ses vist sjældent, at der påskrives rykkergebyrer af andre størrelser!
Blockbuster f.eks. tager 50 kr., selvom de utvivlsomt har reelle
omkostninger.
Men de har næppe heller intentioner om at leve af rykkerbreve.
>
>> Et relativt voldsomt gebyr, når man tænker på, at det sker
>> automatiseret og uden omkostninger.
>
> Hvad ved du egentlig om det?
>
Jeg ved at det er rigtigt hvad jeg oplyser, ikke andet.
> Det kan godt være, at det første rykkergebyr sendes pr. mail, men jeg
> ved, at One.com også sender papirbreve ud med rykkere. Jeg kender nemlig
> én, som har fået et sådant.

OK, så får man da lidt papir for pengene.
Undrer mig bare lidt hvis de straks farer ud med rykkere både på mail og
papir.

Bjarne

Kent Oldhøj (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 11-04-07 09:00

"Peter Nirleben" <p@n.spamalam.no> wrote in
news:461bfee5$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Et dansk webhotel har i deres forretningsbetingelser
> http://www.one.com/static/terms/terms_da.pdf angivet at
> en abbonementsperiode løber i 12 måneder og at den automatisk fornyes
> hvis ikke der er sendt en skriftlig opsigelse, med almindelig post,
> senest 45 dage inden periodens udløb.

Send en opsigelse med det samme, gerne med kopi via email. Så er den ikke
længere. Ønsker du forlængelse når tiden nærmer sig, så er jeg sikker på du
kan få det med dags varsel.

På den måde reducerer du pludselig deres 45 dages varsel til nul dages
varsel. Så kan de lære det.

Axel Hammerschmidt (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 11-04-07 12:11

Peter Nirleben <p@n.spamalam.no> wrote:

> Et dansk webhotel har i deres forretningsbetingelser
> http://www.one.com/static/terms/terms_da.pdf angivet at
> en abbonementsperiode løber i 12 måneder og at den automatisk fornyes hvis
> ikke der er sendt en skriftlig opsigelse, med almindelig post, senest 45
> dage inden periodens udløb.
>
> Nok er der aftalefrihed i Danmark, men der er også regler der beskytter
> private handlende mod forretningsdrivende, som strammer skruen lidt vel
> rigeligt.

Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?

Peter Nirleben (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Peter Nirleben


Dato : 11-04-07 12:41

> Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?

Hvorfor stiller du sådan et spørgsmål? Købeloven er disse regler. At en
webbutik skriver at man ikke kan returnere varer, det fritager dem ikke for
de 14 dages fortrydelsesret. Det er et eksempel på butik der opstiller
urimelige betingelser, og på regler der beskytter kunden.




Axel Hammerschmidt (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 11-04-07 23:23

Peter Nirleben <p@n.spamalam.no> wrote:

> > Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?
>
> Hvorfor stiller du sådan et spørgsmål?

Fordi der ikke findes særlige regler om "private handlende".

Google:

Results 1 - 20 of about 146 for "private handlende". (0.20 seconds)

> Købeloven er disse regler.

Så brug den terminologi der er den lov.

Peter Nirleben (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Peter Nirleben


Dato : 12-04-07 07:01

> Google:
> Results 1 - 20 of about 146 for "private handlende". (0.20 seconds)

Du er da lidt fjollet, hva'?



per christoffersen (12-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 12-04-07 08:03


"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1hwfksc.2y9cpz5a79ogN%hlexa@hotmail.com...

>> Købeloven er disse regler.
>
> Så brug den terminologi der er den lov.

Det er særdeles dårlig skik, at kritisere folk for ikke at kende den rigtige
terminologi. denne nyhedsgruppe er jo ikke en eksamenssituation eller det
der ligner. Hvis du forstår, hvad manden mener, så svar efter det. Hvis du
ikke forstår det, så stil et venligt opklarende spørgsmål, så det kan komme
på plads.
Du kan jo evt. komme med en forklaring på den rigtige terminologi, og få
spørgeren til at svare efter dette.

/Per



per christoffersen (11-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 11-04-07 12:58


"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1hwepum.1l3134w1t1wdz8N%hlexa@hotmail.com...

> Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?

Der er særlige regler for forbrugeraftaler i aftaleloven.
Der er særlige regler for forbrugerkøb i købeloven.
Og der er hele forbrugeraftaleloven om særlige regler for forbrugere ved
fjernhandel.
Og der er loven om forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom.

Der er muligvis flere.

/Per



Axel Hammerschmidt (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 11-04-07 23:23

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1hwepum.1l3134w1t1wdz8N%hlexa@hotmail.com...
>
> > Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?
>
> Der er særlige regler for forbrugeraftaler i aftaleloven.
> Der er særlige regler for forbrugerkøb i købeloven.
> Og der er hele forbrugeraftaleloven om særlige regler for forbrugere ved
> fjernhandel.
> Og der er loven om forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom.
>
> Der er muligvis flere.

En "forbruger" er ikke en "private handlende".

Google:

Results 1 - 20 of about 146 for "private handlende". (0.20 seconds)

per christoffersen (12-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 12-04-07 08:00


"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1hwfkot.10upftj1jo33ceN%hlexa@hotmail.com...
> per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:
>
>> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:1hwepum.1l3134w1t1wdz8N%hlexa@hotmail.com...
>>
>> > Hvor ser du de regler - som beskytter "private handlende"?
>>
>> Der er særlige regler for forbrugeraftaler i aftaleloven.
>> Der er særlige regler for forbrugerkøb i købeloven.
>> Og der er hele forbrugeraftaleloven om særlige regler for forbrugere ved
>> fjernhandel.
>> Og der er loven om forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom.
>>
>> Der er muligvis flere.
>
> En "forbruger" er ikke en "private handlende".

Hvis en privat handlende er en person, der køber ting til sig selv (og hvad
skulle det ellers være, - specielt hvis man læser det i konteksten i
indlægget?) så er det overensstemmende med den juridiske definition på en
forbruger.

> Google:
>
> Results 1 - 20 of about 146 for "private handlende". (0.20 seconds)

??

/Per



Jonathan Stein (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 11-04-07 14:32

Peter Nirleben wrote:

> Kan en kunde holdes fast på de betingelser?

Prøv at se denne tråd:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.udbydere.webhotel/browse_thread/thread/f0d380e610cdfeaa/5cc9c68172975f58

- og søg evt. på Viasat-dommen.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Peter Nirleben (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Peter Nirleben


Dato : 11-04-07 14:51

> http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.udbydere.webhotel/browse_thread/thread/f0d380e610cdfeaa/5cc9c68172975f58
> - og søg evt. på Viasat-dommen.

Takker!
Ja, den tråd havde godt nok også en masse ævl, men dommen som der henvises
til, den lyder ret klar.
Jeg vil opsige og henvise til denne dom ved samme lejlighed. Så er der vel
en chance for at de ikke begynder at puste sig op.




Peter Nirleben (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Peter Nirleben


Dato : 15-04-07 15:54

> Et dansk webhotel har i deres forretningsbetingelser
> http://www.one.com/static/terms/terms_da.pdf angivet at
> en abbonementsperiode løber i 12 måneder og at den automatisk fornyes hvis
> ikke der er sendt en skriftlig opsigelse, med almindelig post, senest 45
> dage inden periodens udløb.

Jeg skrev til dem at deres betingelser ikke var lovlige og at jeg ikke ville
have en automatisk fornyelse - selvom opsigelsen skete een dag før udløb af
tidligere periode. Hvis jeg fik det alligevel så var det deres sag. Jeg
ville ikke bruge hotellet og ville ikke betale.
De sagde ok.
Dagen efter kom alligevel en regning for hotel i yderligere 12 måneder.
Jeg skrev tilbage og bad dem bekræfte at jeg ikke skulle betale den regning.
De havde jo sagt god for at ikke forlænge.
Så kom der et svar med deres betingelser, og den del der sagde at man skulle
opsige 1½ måned før.
Jeg spurgte hvorfor pokker de nu havde ændret mening hvorefter der kom et
svar hvor servicemedarbejderen undskyldte. Hun havde glemt sagen/mig.

Med andre ord. Jeg brokkede mig og jeg slap for deres trælse betingelser.
Samtidigt med at jeg slap, så fortsatte firaet med at prøve at banke andre
kunder oven i hovedet med de samme betingelser som jeg netop slap fri af.
Fremgangsmåden er tilsyneladende at holde folk fast på betingelserne, med
mindre folk giver udtryk for at de ved betingelserne ikke holder i retten. I
_så_ fald dropper de bare sagen.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste