rimelig inkasso?
Fra : kjeldsen

Dato : 31-03-07 09:25

efter tegning af falck abonnement aftales at betaling sker via
betalingsservice som falck ordner da bankoplysninger opgives.Falck trækker
ikke beløbet og i stedet modtages et inkassokrav fra advis advokater med et
gebyr på 300,-ekstra.
Kan det være rimeligt at jeg skal betale dette krav da falck ikke har
opfyldt deres del af aftalen med selv at trække betalingen.Jeg har forelagt
dette til advis advokaterne men de vil ikke høre snak om at eftergive
gebyret.Jeg har stadig ikke betalt kravet under henvisning til at falck skal
trække beløbet uden inkassogebyr.
Nu trues med retten og hvordan står jeg i denne situation?
Jeg er naturligvis mere end villig til at betale det oprindelige krav men
ikke gebyret.

Fra : Jens G

Dato : 31-03-07 09:45

On Sat, 31 Mar 2007 10:24:38 +0200, "kjeldsen" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk>
wrote:

>efter tegning af falck abonnement aftales at betaling sker via
>betalingsservice som falck ordner da bankoplysninger opgives.

De gange jeg har oprettet betalingsserviceting synes jeg altid det har
fremgået at man selv skulle sørge for betaling, indtil den fremgår af
betalingsoversigten.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Klaus H

Dato : 31-03-07 09:49

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> De gange jeg har oprettet betalingsserviceting synes jeg altid det har
> fremgået at man selv skulle sørge for betaling, indtil den fremgår af
> [...]

Og hurtigst muligt få betalt det aftalte beløb. Tag slagsmålet om gebyrerne
bagefter.

Klaus H

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-03-07 11:05

Jens G skrev:

> De gange jeg har oprettet betalingsserviceting synes jeg altid det har
> fremgået at man selv skulle sørge for betaling, indtil den fremgår af
> betalingsoversigten.

Det er også meget normalt. Det sker hver gang jeg via netbank tilmelder
en betaling på BS.

Modsat så har jeg været ude for at jeg ved tegning af en ny forsikring
aftalte med forsikringsagenten, at de skulle oprette betalingen. Den
blev etableret og kørte automatisk fra første betaling.
Det er sammenligneligt med oprettelsen af Falckabonnementet, som også
burde kunne køre automatisk.
Det fritager selvfølgelig ikke kunden for at holde rede på, om det
faktisk også sker, men det kan vel være vanskeligt, hvis der ikke følger
girokort med policen?

--
Kurt Lund

Fra : Ole C

Dato : 31-03-07 12:31

Jens G skrev blandt andet:

> De gange jeg har oprettet betalingsserviceting synes jeg altid det har
> fremgået at man selv skulle sørge for betaling, indtil den fremgår af
> betalingsoversigten.

Det er ikke en fast regel.
Jeg har netop bestilt lodder i Klasselotteriet, hvor det helt klart fremgår
at al betaling skal foregå via Betalingsservice.
Til gengæld deltager jeg ikke i lotteriet før betalingsaftalen er på plads,
men det er en anden historie.

--
vh
Ole C.

Fra : TDN

Dato : 31-03-07 11:13

"kjeldsen" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu trues med retten og hvordan står jeg i denne situation?
> Jeg er naturligvis mere end villig til at betale det oprindelige krav men

Nu jeg tilmelder/sælger tilmelder en PBS trækning står det højt og tydeligt
på PBS oversigten at tilmeldte aftaler skal betales manuelt indtil de
fremgår af PBS oversigten. Så selv om Falck tilmelder er det ikke sikkert
den har har nået at komme med på PBS inden forfald. I så fald har du en
dårlig sag. Kig evt. på dine PBS oversigter for perioden omkring forfald, så
er jeg næsten sikker på der står i bunden af oversigten at den er i gang med
at blive registreret men skal betales manuelt indtil du kan se den trækkes
på PBS.

Mvh
Thomas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-03-07 16:06

kjeldsen wrote:

> [...]
> ikke beløbet og i stedet modtages et inkassokrav fra advis advokater med et

Hvad modtager du i mellemtiden? (Regninger, rykkere o.s.v.) Hvad svarer du?

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : kjeldsen

Dato : 31-03-07 19:10

jeg har modtaget regninger fra inkasso firmaet og ingen andre.ingen girokort
fra falck og betalingen er tilmeldt men aldrig trukket.
jeg har dertil svaret at jeg vil betale hovedstolen uden gebyr men dette
godtages ikke.

Fra : Ole C

Dato : 01-04-07 00:03

kjeldsen skrev blandt andet:

> [...]
> girokort fra falck og betalingen er tilmeldt men aldrig trukket.
> jeg har dertil svaret at jeg vil betale hovedstolen uden gebyr men

Hvis det drejer sig om en bil er Dansk Autohjælp et fornuftigt alternativ.
Men hvis du er meget opsat på at have et abonnement hos Falck, så er det
afgørende om det var en del af aftalen ved abonnementets oprettelse, at
betalingen skulle foregå over Betalingsservice. Det fremgår ikke helt klart
af dit indlæg.
Måske du ville få mere ud af at henvende dig direkte til Falck end til nogle
advokater, der skal vise at de har gjort sig fortjent til salæret.

--
vh
Ole C.

Fra : kjeldsen

Dato : 01-04-07 01:50

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgørende om det var en del af aftalen ved abonnementets oprettelse, at
> betalingen skulle foregå over Betalingsservice. Det fremgår ikke helt

det er lige det som er sagens kerne,at betalingen skulle foretages over
betalingsservice som falck skulle sørge for.dette blev oprettet men aldrig
trukket.

Fra : Ole C

Dato : 01-04-07 11:18

kjeldsen skrev blandt andet:

> det er lige det som er sagens kerne,at betalingen skulle foretages
> over betalingsservice som falck skulle sørge for.dette blev oprettet
> men aldrig trukket.

Og hvis du kan dokumentere det, behøver du ikke ligge søvnløs om natten
fordi nogle advokater truer med at trække dig i retten - hvilket nok er
meget lidt sandsynligt under alle omstændigheder.

--
vh
Ole C.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-07 12:36

Den 01-04-07 12.18 skrev Ole C følgende:

> Og hvis du kan dokumentere det, behøver du ikke ligge søvnløs om natten
> fordi nogle advokater truer med at trække dig i retten

Det er nok yderst tvivlsomt, om kjeldsen kan dokumentere det. Det vil
være ret usædvanligt, hvis Falck har påtaget sig ansvaret for
betalingen, så kjeldsen har nok al mulig grund til at ligge søvnløs.

> - hvilket nok er
> meget lidt sandsynligt under alle omstændigheder.

Bliver der ikke betalt snarest - som minimum hovedstolen - er det
tværtimod yderst sandsynligt, at kjeldsen havner i retten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Ole C

Dato : 01-04-07 14:21

Kim Ludvigsen skrev blandt andet:

> Det er nok yderst tvivlsomt, om kjeldsen kan dokumentere det. Det vil
> være ret usædvanligt, hvis Falck har påtaget sig ansvaret for
> betalingen, så kjeldsen har nok al mulig grund til at ligge søvnløs.

Det kommer da helt an på hvordan aftalen er formuleret.
Jeg referede tidligere i tråden til det lod jeg netop har købt i
Klasselotteriet - og hvor der i kvitteringen jeg modtog blandt andet står:
"Der bliver oprettet en Betalingsserviceaftale. Du spiller med, så længe
aftalen løber. Du skal selv sige aftalen op."
Der kan da sagtens være skrevet noget tilsvarende i kjeldsens aftale med
Falck.

> Bliver der ikke betalt snarest - som minimum hovedstolen - er det
> tværtimod yderst sandsynligt, at kjeldsen havner i retten.

Nu mangler vi jo en hel del af historien, for eksempel om der trods alt
alligevel oprindeligt blev sendt et girokort ud - om der er blevet rykket
for betaling - og om hvor mange gange der er blevet rykket. Hvis der
overhovedet er blevet rykket, for det er sandelig ikke første gang jeg hører
om - og selv har oplevet - at alle regler på det område er blevet forsømt.
Og hvor længe har abonnementet været i kraft? For selvfølgelig må kjeldsen
have vist at der skulle betales på et eller andet tidspunkt. Mit umiddelbare
bud er, at jeg da nok i hans sted ville betale hovedstolen, selvom den
løsning er blevet afvist af advokaterne. Men på den beskrevne baggrund ville
jeg da ikke drømme om at skulle betale mere end det - og ville med sindsro
afvente en indkaldelse til retten, hvor jeg så fik lejlighed til at forklare
dommeren min version - ikke mindst hvis disse regler ikke er blevet
overholdt: http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=407

--
vh
Ole C.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-04-07 23:02

kjeldsen wrote:

> [...]
> fra falck og betalingen er tilmeldt men aldrig trukket.
> jeg har dertil svaret at jeg vil betale hovedstolen uden gebyr men dette

Jeg kan se, at Ole C har sendt et link til retssal.dk. Du kan evt. også
kigge på:
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/8b1900bd6d9d28d0/76b36c0e1c75a96c

Hvis du vil have andre til at vurdere, om reglerne er overholdt, må du
skrive helt præcist hvad du har modtaget hvornår.

M.v.h.

Jonathan

Fra : alexbo

Dato : 01-04-07 13:01

"kjeldsen" skrev
> [...]
> et gebyr på 300,-ekstra.
> Kan det være rimeligt at jeg skal betale dette krav

Nej, ifølge inkassoloven skulle du først have et påkrav.
det vil sige en rykker med 10 dg frist til at betale.

Men du skriver i et indlæg at du har modtaget regninger fra inkassofirmaet.
Hvad mener du helt præcist med det, og hvorfor betalte du ikke?

Hvis du har fået dette påkrav, så betale hurtigts muligt, også gebyret, det
bliver bare dyrere og dyrere.

Den relevante § fra Inkassoloven indsat nederst

mvh
Alex Christensen

Inkassoloven.
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.