Kommunens hhv. politiets forpligtelser ved~
Fra : Poul Christensen

Dato : 28-03-07 18:34

Hej Gruppe.

Vi bor ved en efterhånden temmelig trafikeret vej, der benyttes som
"genvej" i stedet for en egentlig ind/udfartsvej, hvor trafikken er helt
håbløs i myldretiderne.

På "vores" vej er hastighedsbegræsningen 50 km/t, men mange kører langt
hurtigere, hvilket man både kan se med det blotte øje, men det fremgår
også af kommunens trafiktællinger og hastighedsmålinger. Omkring 30% af
trafikanterne kører for hurtigt, og ca. 12% kører meget for hurtigt.

Det giver naturligvis flere problemer: for det første farlige
situationer, fordi oversigtsforholdene ved udkørsel fra de forskellige
stikveje i forvejen ikke en gang er hensigtsmæssigt, hvis der køres 50
på den store vej, og det bliver så helt galt, når en stor del kører med
70 km/t og mere. Desuden giver det uforholdsmæssigt meget trafikstøj og
skaber utryghed for de bløde trafikanter, bl.a. også to børnehaver, der
ligger ud til vejen og for de skolebørn, der skal krydse vejen eller gå
eller køre langs vejen. Der er ikke nogen cykelsti.

Vi og andre har henvendt sig til kommunen og politiet for at forsøge at
få dem til at opstille fartdæmpning og foretage fartkontroller, men uden
held (vi kan naturligvis ikke vide, om politiet har lavet fartkontrol,
men ingen af dem, vi snakker med om dette problem har bemærket det - og
det har i hvert tilfælde ikke hjulpet).

Mit spørgsmål er derfor: Er kommunen og politiet ikke forpligtet til at
sikre overholdelse af færdelsloven, og af hvilke lovbestemmelser fremgår
det i givet fald? Og hvilken instans går man til, hvis de to nævnte
undlader at opfylde deres forpligtelser?

Venlig hilsen

Poul Christensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-03-07 07:21

"Poul Christensen" <snavox@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det i givet fald? Og hvilken instans går man til, hvis de to nævnte
> undlader at opfylde deres forpligtelser?

Jo, politiet skal kontrollere at loven bliver overholdt, men det er op til
politiet at afgøre hvordan at de griber efterforskningen an. Kan I ikke
præstere dødsofre på vejstrækningen, så må man have forståelse for at
politiet prioritere de steder, som de anser for farlige højere. I kan dog
altid klage over politiet via det klagesystem, som man etablerede for nogle
år siden, hvis I mener at de har grebet efterforskningen forkert an.

Mht. til kommunen, så findes der også et klagesystem der (Farum kommune fik
som bekendt mange påtaler for nogle år siden), men efter kommunalreformen
kan dette system være ændret. Men også de myndigheder, som tager sig af
vejene, arbejder efter tabstal. Jeg har været inde over korrespodancen
omkring etableringen af trafiksignal ved Frederikssundsvejen / Måløvbakken
og der blev virksomhedernes medfinansieringen debatteret, da tabstallet ikke
var højt nok til at retfærdiggøre den for samfundet så kostbare løsning.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : joke

Dato : 29-03-07 21:44

"Poul Christensen" <snavox@msn.com> wrote in message
> Hej Gruppe.
>
> Vi bor ved en efterhånden temmelig trafikeret vej, der benyttes som
> "genvej" i stedet for en egentlig ind/udfartsvej, hvor trafikken er helt
> håbløs i myldretiderne.

Kan ikke svare på juraen men syntes du skulle have et råd med på vejen

Har set det her 2 steder, i en by ville kommunen ikke etablere chikaner på
en stærk trafikkeret villa vej (på grund af der kom et nyt stort
suppermarked for enden og derfor blev vejen også til en smut vej). Beboerne
besluttede sig for at parkere på vejen i stedet for og brugte dermed bilerne
til chikaner i stedet for, ca. 3-4 måneder efter kom rigtige chikaner op.

ET andet sted var det tunglastbil trafik på en stille villavej denne kommune
ville heller ikke hjælpe hvorfor beboerne valgte samme løsning som ovenfor
hvilket betød at lastbilerne kører den vej der er beregnet til det.

I begge tilfælde havde man selvfølgelig sørget for at biler/lastbiler kunne
passere i fornuftigt tempo, men da er ikke var plads til 3 biler på engang
måtte folk stoppe op og afvente modkørende trafik.

Hilsen

Johnny