Er statsfornærmelse ulovligt?
Fra : dktekno

Dato : 25-03-07 22:27

Hvis jeg nu offentligt stiller mig op, og erklærer, at jeg ikke anerkender
hverken Grundloven, den siddende statsminister eller det nuværende
statsoverhoved (dronningen), og erklærer, at jeg er den eneste retsmæssige
hersker af Danmark, kan jeg så blive retsforfulgt?

Er benægtelse af statsmagten ulovligt?

Hvad vil der iøvrigt ske, hvis jeg brænder en kopi af grundloven?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-03-07 00:30

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> statsoverhoved (dronningen), og erklærer, at jeg er den eneste retsmæssige
> hersker af Danmark, kan jeg så blive retsforfulgt?

nej

> Er benægtelse af statsmagten ulovligt?

nej

> Hvad vil der iøvrigt ske, hvis jeg brænder en kopi af grundloven?

intet

Peter

Fra : mfn

Dato : 26-03-07 11:31

Næppe. Men du vil nok blive rådet til at smutte forbi lægen.

Næhhh... men usand.

Intet passer ikke, der vil sandsynligvis ske det at efter et stykke tid står
du med en lille bunke aske istedet for x antal ark papir.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 26-03-07 03:25

dktekno wrote:
> [...]
>
> Er benægtelse af statsmagten ulovligt?
>
> Hvad vil der iøvrigt ske, hvis jeg brænder en kopi af grundloven?

Ovenstående er helt ok hvis du nøjes med en kopi af den danske grundlov.
Hvis du offentligt brænder en kopi af et andet lands grundlov kunne det
måske høre ind under forhånelse af en anden nation, og det er iflg.
straffelovens §110 ikke tilladt.

"§ 110 e Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der offentlig
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet
anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det Europæiske
Råds flag"

- cep

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-07 19:39

On Mon, 26 Mar 2007 04:24:49 +0200, Claus E. Petersen wrote:

> Hvis du offentligt brænder en kopi af et andet lands grundlov kunne det
> måske høre ind under forhånelse af en anden nation, og det er iflg.
> straffelovens §110 ikke tilladt.

Har du eksempler på at den § er blevet brugt?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 27-03-07 14:51

Peter Loumann wrote:

> Har du eksempler på at den § er blevet brugt?

Nej.

- cep

Fra : Codexx

Dato : 27-03-07 23:06

Peter Loumann wrote:

> Har du eksempler på at den § er blevet brugt?

U.1936.820Ø

Bøde for at have nedtaget sovjetflaget ved den russiske handelsdelegations
lokaler.

Flag - Udland - Nævningesager. En Tiltalt T som havde indfundet sig i
Sovjetunionens herværende Handelsdelegations Lokaler, hvorfra der i
Anledning af Aarsdagen for den russiske Revolution blev flaget med Unionens
Nationalflag fra en udenfor paa Husmuren anbragt Flagstang, og havde
nedtaget Flaget for yderligere at forhaane det, blev ovsst m Nævningenes
Kendelse idømt en Bøde af 100 Kr efter Strfl § 103 Stk 1. 1) Betinget
Straffedom - Det fandtes i Medfør af Strfl § 57 e O at burde have sit
Forblivende ved Udsættelsen af Fuldbyrdelsen af en T i 1935 efter Strfl §
172, jfr § 171 betingelsesvis idømt Straf af Fængsel i 60 Dage.

Ø. L. D. 5. Maj 1936 i københavnsk Nævningesag Nr 8/1936
Anklagemyndigheden (Statsadv for København) mod Ejler Henrik Lorentzen
(Overretssagf Oluf Bay).

Under denne Sag, i hvilken Forundersøgelsen er foretaget ved Københavns
Byrets 5 Afdeling, tiltales Ejler Henrik Lorentzen efter derom af den
sovjet-russiske Regering fremsat Begæring for Overtrædelse af Straffelov §
108 Stk 1 ved den 7 November 1935 offenlig at have forhaanet Sovjetunionens
Flag, idet han efter Kl ca 13 at have indfundet sig i nogle af Unionens
herværende Handelsdelegation lejede Lokaler i Vesterport, hvorfra der i
Anledning af Aarsdagen for den russiske Revolution i 1917 blev flaget med
Unionens Nationalflag fra en udenfor paa Husmuren anbragt Flagstang, har
nedtaget Flaget i den Hensigt yderligere at forhaane det.
Tiltalte er født den 27 August 1913 og senest anset ved Københavns Byrets
Dom af 7 Marts 1935 efter Straffelov § 172, jfr § 171, betingelsesvis med
Fængsel i 60 Dage.
Ved Nævningenes Kendelse, som Retten lægger til Grund, er Tiltalte kendt
skyldig i det Forhold, for hvilket han er anklaget, og han vil derfor efter
Straffelov § 108 Stk 1 være at anse med en Statskassen >> 821 >>
tilfaldende Bøde, stor 100 Kr, subsidiært Hæfte i 10 Dage, og saaledes, at
det i Medfør af Straffelov § 57 efter Omstændighederne vil have sit
Forblivende ved Udsættelsen af Fuldbyrdelsen af den ovenanførte Tiltalte
tidligere overgaaede Straffedom. - - -

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-03-07 23:31

On Wed, 28 Mar 2007 00:05:57 +0200, Codexx wrote:

> [...]

> Overtrædelse af Straffelov § 108 Stk 1
> blev flaget med Unionens Nationalflag fra en udenfor paa Husmuren anbragt Flagstang, har

Det synes ikke umiddelbart at være eksempler på anvendelse af § 110, og
heller ikke på mishandling af et lands grundlov

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kasper Christensen

Dato : 26-03-07 10:49

> [...]
> statsoverhoved (dronningen), og erklærer, at jeg er den eneste retsmæssige
> hersker af Danmark, kan jeg så blive retsforfulgt?

Tror jeg ikke, men det kunne være at sundhedsvæsnet lige vil sende dig
forbi Risskov for en kort bemærkning.

Og undskyld mit OT.

Mvh

Kasper