Udkast til gældsbrev
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 25-03-07 18:56

Jeg er ved at udarbejde et gældsbrev, vil nedenstående være gyldigt, eller
skal der tilføjes eller fjernes noget

/AB

Tilbagebetalingsbetingelser

§1: Gælden er rentefri.

§2: Tilbagebetalingen vil ske x afdrag af hver kr. x, skrives kroner: x samt
x afdrag af kr. x, skrives kroner: x. Første afdrag er på kr. x, skrives
kroner: x.

§3: Som betalingsdato fastsættes den 2. bankdag i måneden.

§4: Betalingen af afdraget skal enten foretages kontant til kreditor,
hvorefter at der udstedes en kvittering eller indsættes på den konto, der er
anvist af kreditor.

Misligholdelse

§5: Aftales anses for værende misligholdt såfremt at to (2) på hinanden
efterfølgende afdrag ikke bliver betalt til den fastsatte tid, hvorefter at
ophævelse vil kunne foretages efter §6.

Ophævelse

§6: Ophævelsen kan første finde sted, efter at debitor har modtaget en
fristangivelse på 8 dage. Kreditor vil herefter være berettiget til ophæves
aftalen, hvorefter at debitor inden 8 dage, skal betale det resterende
skyldige beløb plus et tillægsgebyr på 2 % af det resterende skyldige beløb.

Fra : alexbo

Dato : 25-03-07 19:25

"news.cybercity.dk" skrev

> §1: Gælden er rentefri.

> §2: Tilbagebetalingen vil ske x afdrag af hver kr. x, skrives kroner: x
> samt x afdrag af kr. x, skrives kroner: x. Første afdrag er på kr. x,
> skrives kroner: x.

Der fremgår ikke helt klart om der skiftes mellem afdrag A og B eller det
først er en serie A derefter en serie B

Det havde været mere tydeligt hvis du havde brugt nogle tal i stedet for de
fjollede xer

> [...]

> efterfølgende afdrag ikke bliver betalt til den fastsatte tid, hvorefter
> at ophævelse vil kunne foretages efter §6.

Det fremgår ikke klart om der her menes at to afdrag udebliver,
eller om f.eks. 2 dages forsinkelse på to hinanden følgende afdrag er
misligholdelse.

> [...]
> ophæves aftalen, hvorefter at debitor inden 8 dage, skal betale det
> resterende skyldige beløb plus et tillægsgebyr på 2 % af det resterende

Det fremgår ikke klart om ophævelse kun kan være en følge af misligholdelse,
eller om §6 kan stå alene.
De to gange 8 dage lyder heller ikke rigtigt, først en 8 dg. frist, og så en
ophævelse.
Nærmest noget med " om 8 dg. ophæver jeg lånet" --------" lånet ophævet, du
har 8 dg. til at betale"
Hvis det betyder at kreditor har 8 dg. til at betale det skyldige beløb, for
at undgå ophævelse, så ville jeg formulere det anderledes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Codexx

Dato : 25-03-07 22:25

news.cybercity.dk wrote:
> Jeg er ved at udarbejde et gældsbrev, vil nedenstående være gyldigt,
> eller skal der tilføjes eller fjernes noget

Uden at have taget stilling til resten, vil jeg påpege at der mangler en
klausul om at "gældsbrevet kan tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse jf.
RPL § 478"

/Bacher