Renter vedr fakturaer
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 25-03-07 10:00

Som jeg opfatter renteloven kan man opkræve renter fra forfaldsdagen på en
faktura hvis der er advaret om dette på fakturaen.

Hvis der ikke står noget om renteopkrævning på en faktura, hvordan er
proceduren så hvis man lovligt ønsker at opkræve renter af forfaldne beløb ?

Jørn Rasmussen

Fra : Codexx

Dato : 25-03-07 13:46

Jørn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvis der ikke står noget om renteopkrævning på en faktura, hvordan er
> proceduren så hvis man lovligt ønsker at opkræve renter af forfaldne

Se rentelovens § 3 stk. 2-5.

/Codexx

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 25-03-07 16:53

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Se rentelovens § 3 stk. 2-5.

Har faktisk læst § 3, men er i tvivl om hvordan stk 3 skal fortolkes

"Stk. 3. Uanset stk. 1 og 2 skal der tidligst betales rente, når der er gået
30 dage efter den dag, hvor skyldneren var i stand til at indhente de
oplysninger, som må anses for nødvendige for at bedømme kravets berettigelse
og størrelse."

Hvis der i mine fremsendte fakturaer står "Ved for sen betaling påregnes
rente i henhold til gældende lovgivning" og forfaldsdagen er 8 dage efter
fakturadato, kan jeg så beregne rente fra forfaldsdagen eller 30 dage efter
fakturadato.

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 25-03-07 17:39

"Jørn Rasmussen" skrev

> [...]
> rente i henhold til gældende lovgivning" og forfaldsdagen er 8 dage efter
> fakturadato, kan jeg så beregne rente fra forfaldsdagen eller 30 dage

Renteloven..
"§ 3. Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i
forvejen.
Stk. 2. I andre tilfælde skal der betales rente, når der er gået 30 dage
efter den dag, da fordringshaveren har afsendt eller fremsat anmodning om
betaling. Skyldneren skal ikke betale rente for det tidsrum, der ligger
forud for modtagelsen af anmodningen.
[...]

Du kan beregne renter fra forfaldsdagen ifølge §3.
stk2 er for den situation hvor du ikke har skrevet forfaldsdag på fakturaen,
så kan du først beregne renter fra 30 dg. efter at du har anmodet om
betaling.
Det vil i praksis sige at din første rykker kan lyde, at nu vil du gerne se
nogen penge og om 30 dg. løber der renter på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 27-03-07 20:52

> [...]
> Det vil i praksis sige at din første rykker kan lyde, at nu vil du gerne
> se nogen penge og om 30 dg. løber der renter på.

Hej Alexbo

Også som jeg mener at §3 stk 1 og 2 det skal forstås.

Kan du se hvornår

bringes i anvendelse.

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 09:24

"Jørn Rasmussen" skrev i

> [...]
> gået 30 dage efter den dag, hvor skyldneren var i stand til at indhente de
> oplysninger, som må anses for nødvendige for at bedømme kravets

Det er for de tilfælde hvor skyldneren ikke umiddelbart kan bedømme kravet.

Du er elektrikker og sender en regning til Firma.
Elarbejde 34.000 kr.
forfaldsdag 4/4 , renter tilskrives fra 11/4.

Firma skriver til dig, hvad er det for noget elarbejde, hvad er der lavet
og hvem har bestilt det?
Fra de får en specificeret regning og har mulighed for at bedømme kravet,
har de 30 dg. inden der kan påløbe renter.

Her selvfølgelig forudsat, at der ikke forinden foreligger et tilbud og
accept af arbejde og pris.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 28-03-07 17:59

Hej Alex

Nu er det skåret ud i pap, så selv også jeg forstår det.

Jeg takker endnu engang for din ulejlighed.

/JR

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 20:52

"Jørn Rasmussen" skrev

> Jeg takker endnu engang for din ulejlighed.

velbekomme.

mvh
Alex Christensen