Sælgers reklamationsbestemmelser?
Fra : Henning Lund

Dato : 24-03-07 08:32

Forventet levetid for batteri er 6 mdr
Kan en forhandler af knallerter og MC skrive dette i sine
reklamationsbestemmelser med medfølger køretøjet ved køb?
Selvfølgeligt kan han skrive det, men er det helt legalt at han
ikke vil dække et fladt batteri efter de 6 mdr er gået. Meget
gerne link til be/afbekræftelse.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-03-07 11:21

Henning Lund skrev:
> [...]
> kan han skrive det, men er det helt legalt at han ikke vil dække et
> fladt batteri efter de 6 mdr er gået. Meget gerne link til

Der er ikke nogen decideret paragraf. Men for at bruge sin
reklamationsret skal der være tale om en mangel. Hvis et produkt ikke er
lavet til at holde mere end 6 måneder er det følgeligt ikke nogen mangel
på produktet at det går i stykker efter 6 måneder. Ingen mangel, ingen
mangelsbeføjelser, ingen reklamationsret.

At forhandleren skriver det er for så vidt bare en service.

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-03-07 12:29

Jonas Kofod udtrykte præcist:

> [...]
> reklamationsret.
>
> At forhandleren skriver det er for så vidt bare en service.

Det er jeg ret enig med dig i. Ellers ville man jo heller ikke kunne
sælge mad med holdbarhedsdato på under 2 år, det samme med fyværkeri,
osv. osv.

Der er self. et krav at der reelt er tale om en vare som normalt ikke
holder mere end 6 mdr. Du vil self. ikke kunne gøre det på et selve
knallerten, en bog el. lignende.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-03-07 15:32

Christian Madsen skrev:
> [...]
>
> Der er self. et krav at der reelt er tale om en vare som normalt ikke
> holder mere end 6 mdr. Du vil self. ikke kunne gøre det på et selve

Korrekt - jeg skrev osse: "Hvis et produkt ikke er lavet til at holde
mere end 6 mdr." og ikke "Hvis sælger vælger at bestemme produktet ikke
kan forventes at holde mere end 6 mdr."

Så det afgøres af de praktiske forhold for produktet samt naturligvis
hvad forbrugeren almindeligvis kan forvente af produktet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-03-07 21:27

Christian> Jonas Kofod udtrykte præcist:
> [...]

Christian> Det er jeg ret enig med dig i. Ellers ville man jo
Christian> heller ikke kunne sælge mad med holdbarhedsdato på
Christian> under 2 år, det samme med fyværkeri, osv. osv.

Christian> Der er self. et krav at der reelt er tale om en vare
Christian> som normalt ikke holder mere end 6 mdr. Du vil
Christian> self. ikke kunne gøre det på et selve knallerten, en
Christian> bog el. lignende.

Den er god nok. Det lader sig vistnok rent teknisk ikke gøre for visse
batterier, at få en lang/længere? levetid... Kommer nok an på
belastning osv... Jeg er ingen ekspert, men læste noget tilsvarende om
nogen Dell-blærbare batterier.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-07 18:19

Henning Lund skrev:

> Forventet levetid for batteri er 6 mdr
> Kan en forhandler af knallerter og MC skrive dette i sine
> reklamationsbestemmelser med medfølger køretøjet ved køb?

Du har egentlig fået svar, men det står faktisk direlte i en
paragraf:

§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var
   eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre
   der er holdepunkt herfor i aftalen eller sælgeren har handlet
   i strid med almindelig hæderlighed.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-03-07 18:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre
>    der er holdepunkt herfor i aftalen eller sælgeren har handlet

- og derfor er det væsentligt, om køber burde vide (eller direkte er
blevet oplyst om), at batteriet har en forventet levetid på 6 måneder.

Hvis det ikke er tilfældet, nytter det ikke noget, at forhandleren nu
hiver nogle betingelser frem, hvor det står.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-07 20:10

Ganske enig, men spørgeren skrev:

> Kan en forhandler af knallerter og MC skrive dette i sine
> reklamationsbestemmelser med medfølger køretøjet ved køb?

Det lyder som om det er oplyst før handelen.

--
Bertel

Fra : Henning Lund

Dato : 25-03-07 20:30

> Det lyder som om det er oplyst før handelen.

Nej ikke et ord til nogle af kunderne, det kommer først frem når
batterierne går døde, OK jeg ved godt de der har handlet hos
sælger fik en lap papir på reklamationsbestemmelserne, men.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-03-07 20:29

> [...]
> medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller sælgeren
> har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Jeg troede faktisk ikke det var legalt at skrive skidtet holder
ikke mere end max 6 mdr.

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-03-07 20:38

Henning Lund wrote:

> Jeg troede faktisk ikke det var legalt at skrive skidtet holder
> ikke mere end max 6 mdr.

Hvornår har du sidst købt rullepølse?

Som andre har påpeget er der næppe noget juridisk indhold i denne
information. Hvis du først tager batteriet i brug efter 5 måneder og 29
dage fra købsdatoen, må du kunne forvente at batteriet holder mere end 2
dage...

--
Jesper Lund

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-03-07 20:47

Henning Lund skrev:

> Jeg troede faktisk ikke det var legalt at skrive skidtet holder ikke
> mere end max 6 mdr.

Der er talrige produkter der ikke holder i 2 år eller 6 mdr. for den
sags skyld. Hvad så med dem?
Er det en mangel hvis en kalender ikke holder mere end et år?
Hvis man køber en cykellygte til 10 kr med forventet levetid på 3 mdr.
skal forhandleren så diske op med en ny lygte hver 3. mdr?

Nej selvfølgelig skal "mangel" betragtes som netop det det er - en
mangel på produktet, vurderet i forhold til produktet. Det er ikke en
funktionalitetsgaranti.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-07 12:25

Henning Lund wrote:
> Forventet levetid for batteri er 6 mdr

Hvorfor skulle et batteri ikke kunne holde mere end 6 måneder?

Hvis det virkelig er af så ringe kvalitet, så kan man jo begynde at
spekulere over kvaliteten af resten af knallerten.

Bosch sælger mig bekendt ingen batterier uden 2 års garanti/ombytningsret.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Lund

Dato : 25-03-07 20:32

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> begynde at spekulere over kvaliteten af resten af knallerten.
>
> Bosch sælger mig bekendt ingen batterier uden 2 års

Det er både knallerter og mc der er monteret med et billigt
kineserbatteri fra forhandleren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-03-07 15:05

Henning Lund wrote:

> Det er både knallerter og mc der er monteret med et billigt
> kineserbatteri fra forhandleren

Jeg tvivler på at et batteri kan undtages fra købeloven uanset hvor det er
lavet.

--
Per, Esbjerg