Emigration og lån m.v.
Fra : Bjarne

Dato : 23-03-07 08:55

Hvordan er en dansker stillet, hvis vedkommende har gæld i Danmark og
flytter til udlandet?

Vil f.eks. banker eller SU, når de modtager melding fra folkeregistret,
træffe nye forholdsregler med hensyn til inddrivelse af gælden
(omlægning af lånevilkår f.eks.) eller være tilfredse, så længe
afdragene kommer til tiden?

Kan det være en fordel at undlade at melde flytning til udlandet, selvom
man er væk mere end ½ år?

Bjarne

Fra : urlex

Dato : 23-03-07 12:15

On 23 Mar., 09:54, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> [...]
> afdragene kommer til tiden?
>
> Kan det være en fordel at undlade at melde flytning til udlandet, selvom

Du skal spørge din egen bank, da bankerne har forskellige regler derom
- Spørg også SU.
Da jeg flyttede til udlandet - lukkede min bank for mit VISA kort -
selvom jeg har masser af penge på kontoen.
vh urlex

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-07 13:53

Den 23.03.2007 kl. 08:54 skrev Bjarne <netmolotow@varmpost.com>:

> Hvordan er en dansker stillet, hvis vedkommende har gæld i Danmark og
> flytter til udlandet?
+++++++++++
En svensk bosiddende /dansk arbejdende person gik i en dansk bank for at
låne penge. Blankt afslag! Begrundelsen var at hvis han ikke betalte så
ville banken opgive at prøve på at inddrive pengene i Sverige. Ifølge dem
kunne det ikke betale sig at prøve inddrivelse i udlandet.
Kan man så ikke drage den konklusion at flytter en skyldner til udlandet,
så opgiver banken gælden?

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : rasmus

Dato : 23-03-07 14:53

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.tpm7edb0cof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> [...]
> kunne det ikke betale sig at prøve inddrivelse i udlandet.
> Kan man så ikke drage den konklusion at flytter en skyldner til udlandet,

- nej den slutning kan man ikke drage

ras

Fra : John Doe

Dato : 23-03-07 21:11

On 2007-03-23 14:52:44 +0100, "rasmus" <nejtak@nejtak.dk> said:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> news.tpm7edb0cof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> - nej den slutning kan man ikke drage
>
> ras

Konklusionen er nu ikke helt tosset. Du skal dog være opmærksom på at
gælden ikke bliver glemt fordi du rejser et stykke tid. Den venter pænt
hvis du nogensinde skulle finde på at bosætte dig i DK igen. Jeg vil
råde dig til at kontakte kreditor.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-03-07 22:54

On Fri, 23 Mar 2007 13:52:51 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>låne penge. Blankt afslag! Begrundelsen var at hvis han ikke betalte så
>ville banken opgive at prøve på at inddrive pengene i Sverige.

Det har jeg da haft - helt uden problemer. Altså lån i Danmark mens
jeg bor i Sverige. Både sikret (pant i ejendom) og usikret
(kassekredit).

Nu har jeg så flyttet det til min bank i Sverige, specielt boligglån
kan det ikke betale sig at have til svensk ejendom i Danmark!

** Lars

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 23-03-07 15:32

On Mar 23, 7:54 am, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> [...]
> afdragene kommer til tiden?
>
> Kan det være en fordel at undlade at melde flytning til udlandet, selvom

Jeg har boet i udlandet i en del aar nu.

Jeg ved ikke med banken - jeg har ikke banklaan. Men Laan & Spar har
ingen (principielle) problemer med at jeg har en konto hos dem
stadigvaek. Den bruger jeg saa bla. til at betale SU laan tilbage fra,
paa helt almindelig vis vha PBS. Min tilbagebetalingsplan blev fatsat
som normalt.

Jeg tror nok, jeg saa et sted, at de er lidt haardere hvis man kommer
bagud med at betale, hvis man bor i udlandet. Men hvis man bare
betaler til tider, saa er min erfaring (ikke jura, kun erfaring!), at
det er ok.

Men du skal vaere opmaerksom paa, at nogle (f.eks. min bank!) ikke
faar addresseaendringer fra folkeregisteret, hvis du melder flytning
til udlandet - _det_ gav mig nogle problemer i starten.

Hanne i London