On 22 Mar., 18:56, "AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:
> > Det er helt korrekt, problemet har været oppe her i Esbjerg hvor
> > kommunen optegnede båse hvor man parkerede ulovligt hvis man parkerede i
> > dem. De blev efterfølgende fjernet/ændret.
>
> Færdselsloven:
> § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
>
> 1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
> afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,
>
> 2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
> kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,
>
> Men i Bekendtgørelse om vejafmærkning står følgende omkring afmærkning af
> vejbanen:
>
> § 49
>
> T 61 Standsningsforbud.
>
> Ubrudt gul linie på kantsten eller ved kørebanekant. Linien understreger,
> forlænger eller afkorter et standsningsforbud i henhold til færdselslovens §
> 29.
>
> T 62 Parkeringsforbud.
>
> Punkteret gul linie på kantsten eller ved kørebanekant. Linien
> understreger, forlænger eller afkorter et parkeringsforbud i henhold til
> færdselslovens § 29.
>
> ...det ser altså for mig ud som om at man ved at opmale en gul linie kan
> afkorte de 10 meter. Hvor overser jeg noget.
>
> Allan
Frederiksberg Kommune har ihvertfald den klare opfattelse at det kan
man godt. På deres hjemmeside
http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/Byplan,%20trafik%20og%20parkering/Parkering/Reglen%20om%20parkering%2010%20meter%20fra%20et%20vejkryds.aspx
kan man bl.a. læse:
"10-meter reglen gælder alle steder, hvor andet ikke er markeret ved
opmaling eller anden markering af parkeringsbåse."
Indenfor 100 meter af min bolig (på Frederiksberg) kan jeg da også
finde mindst 10 eksempler på parkeringsbåse der ligger helt op til 1
meter fra et vejkryds.
Men en kommune kan naturligvis også tage fejl...