Masseudsendt SMS.
Fra : Kim Ch

Dato : 21-03-07 06:29

Undskyld dette bliver lidt kryptisk, men jeg bliver nødt til ikke at afsløre
mig for meget.

Jeg bor i et kvarter (ikke Nørrebro :) hvor jeg som privatperson ønsker at
kontakte så mange af beboerne som muligt.
Jeg bliver nødt til at gøre det anonymt, da det af visse årsager ikke må
komme frem at beskeden kommer fra mig.
I stedet for at gå rundt med små løbesedler i alle opgange om natten, har
jeg rippet 118 for alle ikke-hemmelige mobilnumre i kvarteret. Jeg vil
derfor udsende beskeden pr. SMS. Der er tale om én SMS pr. mobilnummer.

Beskeden er en opfordring til at bakke op om noget. Det er ikke noget angreb
på nogen person, indeholder ikke noget anstødeligt eller hemmeligt og ingen
reklamer.
Men der skal nok være enkelte der bliver irriteret over at blive kontaktet
på denne måde. Og jeg er 100% afklaret med, at dette i få tilfælde kan skade
sagen.

Men mit spørgsmål er, om jeg er på juridisk gyngende grund?
Der er jo så mange regler om masse-udsendelse af elektroniske beskeder.

-Kim.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-07 07:42

Den 21-03-07 06.29 skrev Kim Ch følgende:

> Undskyld dette bliver lidt kryptisk, men jeg bliver nødt til ikke at afsløre
> mig for meget.

Hvis Kim Ch ikke er et falsk navn og hvis du mail-adresse virker, har du
måske allerede afsløret for meget. Din ip-adresse kan også aflæses af
dette indlæg.

> I stedet for at gå rundt med små løbesedler i alle opgange om natten, har
> jeg rippet 118 for alle ikke-hemmelige mobilnumre i kvarteret. Jeg vil
> derfor udsende beskeden pr. SMS. Der er tale om én SMS pr. mobilnummer.

Markedsføringsloven handler udelukkende om elektroniske henvendelser fra
erhvervsdrivende:
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.
Markedsføringsloven:
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050138930-REGL

Men vær opmærksom på, at din teleudbyder måske kan have skrappere regler
med hensyn til udsendelse af SMS-spam.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Nvu til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Kim Ch

Dato : 21-03-07 13:24

> Hvis Kim Ch ikke er et falsk navn og hvis du mail-adresse virker, har du
> måske allerede afsløret for meget. Din ip-adresse kan også aflæses af
> dette indlæg.

Nej, jeg hedder ikke Kim Ch, mail-adressen er oprettet til lejligheden og
jeg har dynamisk IP hos min ISP.
Så der er alt det skæg og blå briller der er nødvendigt.

> Markedsføringsloven handler udelukkende om elektroniske henvendelser fra
> erhvervsdrivende:

OK, så er der vel ikke andet der kan falde tilbage på mig.

> Men vær opmærksom på, at din teleudbyder måske kan have skrappere regler
> med hensyn til udsendelse af SMS-spam.

Det vil selvfølgelig ske med et nyt taletidsnummer som efterfølgende ikke
skal bruges til andet.

Tak for svaret Kim.

- "Kim Ch".

Fra : Anders Christensen

Dato : 21-03-07 13:36

Kim Ch skrev:

> Nej, jeg hedder ikke Kim Ch, mail-adressen er oprettet til lejligheden og
> jeg har dynamisk IP hos min ISP.
> Så der er alt det skæg og blå briller der er nødvendigt.

Nææh, internetudbyderen kan uden problemer koble en ip og et tidspunkt
sammen med et kundenummer.

Behøver jeg at nævne at kundenummeret sikkert hører til
dinekundeoplysninger hos din internetudbyder?

Fra : Kim Ch

Dato : 21-03-07 13:53

> Nææh, internetudbyderen kan uden problemer koble en ip og et tidspunkt
> sammen med et kundenummer.
> Behøver jeg at nævne at kundenummeret sikkert hører til
> dinekundeoplysninger hos din internetudbyder?

Ja, ja - rolig nu.
Jeg snakker jo anonymitet i forhold til dem jeg ønsker at være anonym
overfor. Altså dem jeg vil udsende SMS-beskeden til.

Og da jeg ikke har- og heller ikke ser ud til at komme til at gøre noget
ulovligt, kan jeg jo være helt rolig overfor hvad min ISP og dermed politiet
kan finde ud af, ik?

Ellers havde jeg brugt helt andre metoder .....

- Kim Ch.

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-03-07 13:56

Anders Christensen tastede følgende:

> [...]
> med et kundenummer.
>
> Behøver jeg at nævne at kundenummeret sikkert hører til dinekundeoplysninger

Hehe, jeg tror, at Kim Ludvigsen og dig har set for meget CSI. :)
Hvis der, som Kim CH skriver, ikke er noget ulovligt i det han
foretager sig, har jeg svært ved at se hvordan en evt. interesseret
modtager skulle kunne få udlveret oplysningerne. Politiet kan få en
kendelse, men der skal altså mere til end en henvendelse fra en, som
gerne vil vide, hvem der har skrevet, at han vil SMSe til nogen folk
på, på en news-side.

Teleselskaberne udlverer ikke navne og adresser på IP-numre til
private, og ofte heller ikke til politiet, med mindre de skal.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-03-07 10:02

Christian Madsen skrev:

> Teleselskaberne udlverer ikke navne og adresser på IP-numre til private,
> og ofte heller ikke til politiet, med mindre de skal.

De udleverer de data de skal, når politiet stiller med en
dommerkendelse, og i enkelte tilfælde kan de også blive nødt til at
udlevere data uden. (I de tilfælde hvor politiet ikke kan vente på at få
en kendelse, men efterfølgende får det godkendt af en dommer)

Og nej, jeg ser ikke for meget CSI.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 22-03-07 11:43

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de tilfælde hvor politiet ikke kan vente på at få en kendelse, men
> efterfølgende får det godkendt af en dommer)

Og kan det blive aktuelt i det konkrete tilfælde?

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-03-07 20:35

Anders Christensen sendte dette med sin computer:

> [...]
> tilfælde hvor politiet ikke kan vente på at få en kendelse, men efterfølgende

Det er jo også det jeg siger. Men i det konkrete tilfælde gør det sig
netop ikke gældende. Læs mit indlæg igen!

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Aksel

Dato : 21-03-07 18:16

"Kim Ch" <observant@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men mit spørgsmål er, om jeg er på juridisk gyngende grund?
> Der er jo så mange regler om masse-udsendelse af elektroniske beskeder.

Jeg føler altid en vis modvilje mod folk der ikke vil stå åbent frem, især
hvis der, som du skriver, ikke er noget lusket i det.

Aksel

Fra : Kim Ch

Dato : 22-03-07 07:26

> Jeg føler altid en vis modvilje mod folk der ikke vil stå åbent frem,
> især hvis der, som du skriver, ikke er noget lusket i det.

Jeg kan godt forstå det, og er 100% klar over det.
Faktisk er det ikke så slemt endda, men jeg kan bare ikke stå som
underskriver, af grunde jeg desværre ikke kan nævne.

- Kim Ch.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-03-07 18:26

Kim Ch <observant@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Men mit spørgsmål er, om jeg er på juridisk gyngende grund?
> Der er jo så mange regler om masse-udsendelse af elektroniske beskeder.

Nu skriver du jo ikke noget om hvordan du har fået de 118 mobilnumre,
men hvis folk har givet dig dem frivilligt, så har jeg lidt svært ved at
se problematikken.

Jeg er ikke jurist, så jeg kender ikke reglerne for at sende sådan en
sms ud til mange på engang. Du påfører jo ikke dem en omkostning.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : mfn

Dato : 21-03-07 19:07

> Nu skriver du jo ikke noget om hvordan du har fået de 118 mobilnumre,
> men hvis folk har givet dig dem frivilligt, så har jeg lidt svært ved at
> se problematikken.

Jeg tror han har ringet til nr 118 og fået x antal numre ;)

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-03-07 20:54

mon ikke de bare er copy-and-pastet fra www.dgs.dk?

"i stedet for at gå rundt med små løbesedler i alle opgange om natten,
har jeg rippet 118 for alle ikke-hemmelige mobilnumre i kvarteret."

men det er så heller ikke sagen vedkommende.

Uanset om SMS'en er en lovlig henvendelse eller ej, så tror jeg næppe du
gavner dit formål med anonyme SMS'er.

SMS er beregnet til kommunikation med mennesker, man selv har
indvilliget i at kommunikere med - IKKE til at bedrevidende individer
kan fortælle om det gode formål i at støtte dette og hint. Hos mig opnår
den slags kun dyb modvilje - og det var vel ikke meningen med
udsendelsen...?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kim Ch

Dato : 22-03-07 07:31

> mon ikke de bare er copy-and-pastet fra www.dgs.dk?

Nemlig.

> [...]
> det gode formål i at støtte dette og hint. Hos mig opnår den slags kun dyb
> modvilje - og det var vel ikke meningen med udsendelsen...?

Som tidligere skrevet er det med i mine overvejelser, og lige i det her
tilfælde, ser jeg det ikke som et væsentligt problem.
Men det kræver at man kender den nøjagtige sammehæng for at kunne vurdere
dette.

Det var egentlig kun det juridiske aspekt jeg var bekymret om.

- Kim Ch.

Fra : Bjarne

Dato : 22-03-07 10:38

Kim Ch skrev:
> [...]
> på nogen person, indeholder ikke noget anstødeligt eller hemmeligt og ingen

Spørgsmålet er, om der er tale om masseudsendelse, hvis du sidder med en
mobiltelefon og afsender een sms ad gangen, men hvis du udsender dem
elektronisk via en SMS-gateway og jeg var en af modtagerne, kunne jeg
godt finde på at anmelde dig for at udsende uønskede elektroniske
reklamer. Om ikke andet så for at få sagen afprøvet.

På en anden side ved jeg godt, hvordan jeg selv ville gøre det - hvis
jeg ville - men det er lidt for suspekt til at du får gode råd til dit
forehavende.

Bjarne

PS - jeg synes jeg så i et indlæg noget om at kun kommercielle reklamer
var spam, men det er vel også spam hvis vi fra Folkeligt Folkeparti
udsender elektroniske massehenvendelser uopfordret om vores mærkesager
såsom momsfri lakrids, nej-til-slips og antikøbenhavnerifonden?

Fra : Kim Ch

Dato : 22-03-07 10:47

> [...]
> finde på at anmelde dig for at udsende uønskede elektroniske reklamer. Om

De skal udsendes automatisk fra en PC, men via en mobiltelefon.
Så afsenderen er et "rigtigt" mobilnummer.

Ikke som jeg læser loven.
Anyone?

- Kim Ch.

Fra : Bjarne

Dato : 22-03-07 11:38

Kim Ch skrev:

> De skal udsendes automatisk fra en PC, men via en mobiltelefon.
> Så afsenderen er et "rigtigt" mobilnummer.

Som jeg læser dette, er det ikke meget anderledes end hvis du rundsendte
emails:
"Ved elektronisk post forstås enhver meddelelse, der sendes elektronisk.
Det gælder således ikke kun e-mails, men også for eksempel SMS-beskeder
og MMS-beskeder (Multi Messaging Service), og kan herudover også omfatte
anden post, hvori billeder, lyd og tekst kan kombineres fx via
internettet eller mobiltelefoni. Ved automatiske opkaldssystemer forstås
automatisk opringning til telefonabonnenter. Når telefonen tages,
afspilles automatisk et indtalt reklamebudskab."
(http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/spamvejledning/2-6-stk-1-elektronisk-post-mv/)

Men betyder dette så, at det i virkeligheden er tilladt foreninger eller
privatpersoner at spamme lige så tosset de vil?

> Ikke som jeg læser loven.
> Anyone?

Hvis det holder stik, så vil du med dine planlagte aktiviteter åbenbart
være en pestillens men på den rigtige side af loven.
Uhyggelige perspektiver, for det ville jo være pærenemt at indsamle
mange tusind danske emailadresser.

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 22-03-07 11:49

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Men betyder dette så, at det i virkeligheden er tilladt foreninger eller
> privatpersoner at spamme lige så tosset de vil?

Ifht. Markedsføringsloven, ja.
Ofte (måske altid) vil det dog være i strid med den aftale man har indgået
med sin internetudbyder.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-07 11:22

Bjarne skrev:

> Spørgsmålet er, om der er tale om masseudsendelse, hvis du
> sidder med en mobiltelefon og afsender een sms ad gangen

Det er der.

> men hvis du udsender dem elektronisk via en SMS-gateway og jeg
> var en af modtagerne, kunne jeg godt finde på at anmelde dig
> for at udsende uønskede elektroniske reklamer.

Du ville blive til grin. Der er ikke tale om kommercielle sms'er.

--
Bertel

Fra : P.L.

Dato : 22-03-07 12:35

On Thu, 22 Mar 2007 11:21:52 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er der.

> Du ville blive til grin. Der er ikke tale om kommercielle sms'er.

Svært at sige, vi ved jo ikke hvad der skal stå i de famøse sms'r, jeg
synes det virker underligt, hvis alt er lovligt, hvorfor så det store
hemmelighedskræmmeri.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.