Feriepenge
Fra : Funktionæren

Dato : 19-03-07 22:38

Kan et firma - uden varsel - fritstille en funktionær efter 5 års
ansættelse, og lade alle 6 ugers ferieopsparing indgå i opsigelsesperioden?

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-07 22:52

Funktionæren wrote:

> Kan et firma - uden varsel - fritstille en funktionær efter 5 års
> ansættelse, og lade alle 6 ugers ferieopsparing indgå i
> opsigelsesperioden?

Ferien skal varsles efter de normale regler (vist nok 3 måneder for
hovedferien, som skal ligge i en bestemt periode). Men hvis disse regler
kan overholdes, så mener jeg at svaret er ja.

--
Jesper Lund

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-03-07 22:57

"Funktionæren" <cybercity@mail.dk> writes:

> Kan et firma - uden varsel - fritstille en funktionær efter 5 års
> ansættelse, og lade alle 6 ugers ferieopsparing indgå i
> opsigelsesperioden?

Det plejer kun at være hovedferien, dvs. 3 uger, men check lige med
overenskomst og fagforening.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-07 23:05

> Kan et firma - uden varsel - fritstille en funktionær efter 5 års
> ansættelse, og lade alle 6 ugers ferieopsparing indgå i
> opsigelsesperioden?

Det giver 4 måneders opsigelse (måske 5, afhængig af hvor meget over 5 år
funktionæren har været ansat) og ferie skal varsles med 3, så ja, de 4 ugers
ferie kan godt. Vi har her i landet 5 ugers ferie og for nogles vedkommende
yderligere nogle dage/uger. Her kan der være forskellige regler for
afholdelse i forbindelse med fratræden, f.eks. at de bortfalder, at de skal
holdes inden for de 3 måneder eller lign.

Så de 4 ugers ferie kan godt, den ene uges fridage måske og den sidste uge
nej.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 19-03-07 23:26

"Funktionæren" skrev

> Kan et firma - uden varsel - fritstille en funktionær efter 5 års
> ansættelse, og lade alle 6 ugers ferieopsparing indgå i
> opsigelsesperioden?

Ja hvis fritstillingperioden er lang nok, hovedferien skal varsles med 3
mdr. varsel og restferie med 1 mdr.
Så hvis man bliver fritstillet i dag d. 19/3, kan man holde sidste års
restferie, fra d. 19/4 og frem.
Dette års ferie kan for restferiens ( restferie er det der ikke er
hovedferie) vedkommende starte 1/5, og hovedferien fra 19/6.
Så har man en 4 mdr opsigelse og er fritstillet i perioden bliver hele
ferien brugt.

Det har en del med datoer og optjeningsår for ferien at gøre, så helt
præcist kan det ikke siges.
Den ferie der er optjent i år kan ikke bruges.

mvh
Alex Christensen