Ansættelse efter firmaopkøb
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 21:46

Kort spørgsmål:

Et firma bliver opkøbt af et andet. De ansatte får tilbudt nye
ansættelseskontrakter (funktionæransættelser) som ikke ligner de gamle ret
meget.

Hvilke regler gælder hvis f.eks. halvdelen af medarbejderne ikke
underskriver den nye kontrakt? Er det reglerne om massefyring, er det
individuelle fyringer, eller er der tale om opsigelser fra medarbejdernes
side?

Mvh
Michael

Fra : rasmus

Dato : 19-03-07 22:17

"Michael Jørgensen" <spamkiller_snabela_webhiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> underskriver den nye kontrakt? Er det reglerne om massefyring, er det
> individuelle fyringer, eller er der tale om opsigelser fra medarbejdernes

- mon ikke det er virksomhedsoverdragelse? Mig bekendt betyder det, at hvis
ansættelseskontrakterne forandres væsentligt, kan medarbejderne betragte sig
som opsagt med det gældende varlsen (men det er kun en løs fornemmelse - jeg
bliver gerne klogere )

ras

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-07 22:56

> [...]
> betragte sig som opsagt med det gældende varlsen (men det er kun en løs
> fornemmelse - jeg bliver gerne klogere )

Den gamle kontrakt bliver opsagt med opsigelsesvarslet, og man får så
tilbudt en ny. Den kan man sige ja eller nej til. Siger man ja, fortsætter
ansættelsen og ellers fratræder man med udløbet af ens ansættelseskontrakt.

Det var sådan vi fik det præsenteret i forbindelse med
virksomhedssammenlægning/overdragelse.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-07 23:08

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> får så tilbudt en ny. Den kan man sige ja eller nej til. Siger
> man ja, fortsætter ansættelsen og ellers fratræder man med

Derudover kan der blive tale om en godtgørelse efter §2b i
funktionærloven, hvis opsigelserne ikke er rimeligt begrundet i
funktionærens eller virksomhedens forhold.

§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, som har været uafbrudt
beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen,
ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller
virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse. Denne
fastsættes under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens
øvrige omstændigheder, men kan ikke overstige funktionærens løn for en
periode svarende til halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer
den pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og 3. Er funktionæren ved
opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelsen dog udgøre indtil 3 måneders
løn.
Stk. 2. Såfremt en funktionær ved opsigelsen har været uafbrudt
beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 10 år, kan den i stk. 1
omhandlede godtgørelse udgøre indtil 4 måneders løn. Efter 15 års
uafbrudt beskæftigelse i virksomheden kan godtgørelsen udgøre indtil 6
måneders løn.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-07 22:49

Michael Jørgensen wrote:

> [...]
> underskriver den nye kontrakt? Er det reglerne om massefyring, er
> det individuelle fyringer, eller er der tale om opsigelser fra

Se Lov om Virksomhedsoverdragelser, specielt §2, stk 1 og §3 (citeret
nedenfor). Som udgangspunkt gælder de eksisterende ansættelseskontrakter
(ud fra din beskrivelse går jeg ud fra at der IKKE er tale om et
overenskomstdækket område?), og hvis den nye arbejdsgiver vil ændre det,
må han opsige medarbejderne. I visse situationer kan medarbejderen
ophæve ansættelsesforholdet med samme retsvirkning som en afskedigelse
fra arbejdsgiverens side, jf. §3, stk. 2.

§ 2. Overdrages en virksomhed eller en del heraf, indtræder erhververen
umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der bestod på
overtagelsestidspunktet i henhold til 1) kollektiv overenskomst og
aftale, 2) bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller
godkendt af offentlig myndighed og 3) individuel aftale om løn- og
arbejdsforhold.

§ 3. Afskedigelse på grund af overdragelse af en virksomhed eller en del
heraf anses ikke for rimeligt begrundet i virksomhedens forhold,
medmindre afskedigelsen skyldes økonomiske, tekniske eller
organisatoriske årsager, der medfører beskæftigelsesmæssige ændringer.
Stk. 2. Ophæves arbejdsaftalen af en lønmodtager, fordi
overdragelsen medfører væsentlig ændring af arbejdsvilkårerne til skade
for lønmodtageren, sidestilles ophævelsen med en afskedigelse i
retsforholdet mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 19:37

[snip]
> [...]
> må han opsige medarbejderne. I visse situationer kan medarbejderen ophæve
> ansættelsesforholdet med samme retsvirkning som en afskedigelse fra

Du har ret i at der ikke er overenskomst på området. Der er tale om
individuelle aftaler.

[snip]
> [...]
> medfører væsentlig ændring af arbejdsvilkårerne til skade for
> lønmodtageren, sidestilles ophævelsen med en afskedigelse i retsforholdet

Vil det sige at såfremt en større procentdel (f.eks. >20%) af medarbejderne
vælger ikke at underskrive det ny tilbud, så gælder reglerne om massefyring
(dvs. forhandling med medarbejderne om fratrædelsesbetingelser etc)?

Mvh
Michael