Lovligt at kræve at man arbejder gratis ve~
Fra : mfn

Dato : 18-03-07 11:35

Hej.

Jeg arbejder som sådan en tilsynsassistent i sommerhusene. I min
medarbejder-håndbog ser jeg nu at der står at såfremt en lejer klager over
et hus af den ene eller anden grund (fx der er kravlet en edderkop ind efter
jeg har været der, eller lign) - eller man har fundet en nullermand under
sengen. - Ja så står der at så skal man køre ud for at udbedre det - for
egen regning!

Jeg kører ofte til huse op til 60-70 km væk, så det kan jo hurtigt blive en
bekostelig affære.

Kan de lovligt kræve den slags? - jow det var jo så principielt mig som ikke
havde været grundig nok men alligevel...? Der er nogen sommerturister som
kan himle helt vildt op om de mindst bagateller!

Fra : Jubii

Dato : 18-03-07 12:50

On Sun, 18 Mar 2007 11:35:17 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Hej.
>
>Jeg arbejder som sådan en tilsynsassistent i sommerhusene. I min

Er du ansat arbejder eller freelancer du? Har du skrevet under på noget?

Et arbejdsforhold er vel en aftale mellem parterne som godkender betingelserne
ved ansættelsen uanset arbejdsform.

> [...]
>bekostelig affære.
>
>Kan de lovligt kræve den slags? - jow det var jo så principielt mig som ikke

Ved at arbejder der, har du accepteret betingelserne.

>havde været grundig nok men alligevel...? Der er nogen sommerturister som
>kan himle helt vildt op om de mindst bagateller!

Anker du efter personlige meninger om dine problemer? Dur ikke her.

Fra : Henning

Dato : 18-03-07 13:06

> [...]

>havde været grundig nok men alligevel...? Der er nogen sommerturister som
>kan himle helt vildt op om de mindst bagateller!

Standardsvaret i den slags sager - læste du ikke medarbejderhåndbogen
før du skrev under på kontrakten? Hvad siger din fagforening?

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 18-03-07 15:30

> Standardsvaret i den slags sager - læste du ikke medarbejderhåndbogen
> før du skrev under på kontrakten? Hvad siger din fagforening?

øhh, standardsvaret til dit standardspørgsmål er vel, at man *først* få
medarbejderhåndbogen udleveret når ansættelseforholdet er indgået, altså
efter at man *har* skrevet under på kontrakten

/AB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-07 16:47

news.cybercity.dk formulated on søndag :

> øhh, standardsvaret til dit standardspørgsmål er vel, at man *først* få
> medarbejderhåndbogen udleveret når ansættelseforholdet er indgået, altså
> efter at man *har* skrevet under på kontrakten

Nå da, jeg har da prøvet at få medarbejderhåndbogen udleveret allerede
til jobsamtalen - men ok, det er vist heller ikke normalt.

Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s
"moo".
- Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-07 16:52

news.cybercity.dk wrote:

> øhh, standardsvaret til dit standardspørgsmål er vel, at man
> *først* få medarbejderhåndbogen udleveret når ansættelseforholdet
> er indgået, altså efter at man *har* skrevet under på kontrakten

I så fald er der grænser for hvad arbejdsgiveren kan bestemme via
"medarbejderhåndbogen", der vel også typisk primært indeholder praktiske
oplysninger uden nogen særlig substans for ansættelsesforholdet.

--
Jesper Lund

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 19-03-07 00:43

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medarbejderhåndbogen udleveret når ansættelseforholdet er indgået, altså
> efter at man *har* skrevet under på kontrakten

Det er en rigtig skidt taktik som arbejdsgiver, i særdeleshed hvis flere
medarbejdere samstemmende kan forklare som du gør her - så har
personalehåndbogens indhold stort set ingen betydning i forhold til hvad de
ansatte må og ikke må.

Medarbejderhåndbogen skal bekendtgøres inden ansættelsesforholdet træder i
kraft, ellers er den ikke del af ansættelseforholdet - altså medarbejderen
skal være bekendt med indholdet, samt sige bekræfte at ville efterkomme
indholdet - vel at mærke hvis firmaet har en personalehåndbog.
Personale håndbogen kan aldrig stille medarbejderen ringere end overenskomst
og love, personalehåndbogen regulerer og bekendtgør hvad virksomheden
forventer af de ansatte, og hvad de ansatte kan forvente til gengæld.

Laves personalehåndbogen senere, efter du er blevet ansat, gælder der andre
regler, og du bliver hørt om personalehåndbogens indhold via SU og
tillidsrepræsentant.

Gå evt. på biblioteket og lån arbejdsmarkedshåndbogen, der kan du finde de
fleste paragraffer og love, som er relevante i din sag, såfremt der er tale
om et ansættelsesforhold.

Dernæst - "Lovligt at kræve at man arbejder gratis ved reklamation?",
Ja, hvis din overenskomst siger at sådan er forholdene, så er de sådan, hvis
du er kontrakt ansat og kontrakten siger at forholdene er sådan, så er de
sådan - ellers skal du naturligvis ikke arbejde gratis.

Tager jeg fejl, hvis jeg antager at der er tale om en form for selvstændig
virksomhed - hvor du på kontrakt skal varetage visse opgaver, mod en på
forhånd aftalt fast pris ?

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuuk

Fra : mfn

Dato : 19-03-07 14:55

> Tager jeg fejl, hvis jeg antager at der er tale om en form for selvstændig
> virksomhed - hvor du på kontrakt skal varetage visse opgaver, mod en på
> forhånd aftalt fast pris ?

Ja. Jeg er alm lønmodtager. Normalt hvis jeg af en eller anden grund må
bruge mere tid et sted, så skriver jeg bare en seddel på det ekstra tid og
får så løn derefter.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 24-03-07 13:30

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Jeg er alm lønmodtager. Normalt hvis jeg af en eller anden grund må
> bruge mere tid et sted, så skriver jeg bare en seddel på det ekstra tid og
> får så løn derefter.

Okey, hvis du er ansat - så er det jo et ansættelsesforhold med skiftende
arbejdssteder.
Dette kan enten være reguleret igennem din ansættelseaftale, i form af et
f.eks. kilometerpenge eller andet som fremgår af aftalen.

Såfremt der ikke er nogen transportgodgørelse aftalt i forbindelse med
ansættelsesforholdet så mener jeg du må i kødet på skattevæsenet, da du jo
har transportudfigter til skiftende arbejdssteder, som ikke godtgøres af
arbejdsgiver - dette burde være ensbetydende med et transportfradrag efter
gængse regler.

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuuk.

Fra : Peter Fischer

Dato : 04-04-07 07:10

news.cybercity.dk skrev:

> øhh, standardsvaret til dit standardspørgsmål er vel, at man *først* få
> medarbejderhåndbogen udleveret når ansættelseforholdet er indgået, altså
> efter at man *har* skrevet under på kontrakten

Ikke på en arbejdsplads med ordentlige forhold.

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Jesper Niclasen

Dato : 18-03-07 13:09

mfn skrev:
> [...]
> havde været grundig nok men alligevel...? Der er nogen sommerturister som
> kan himle helt vildt op om de mindst bagateller!

Kender ikke så meget til arbejdsret, men hvis man ser på aftaleretten,
så er der som udgangspunkt aftalefrihed i Danmark. Dog findes der i
aftaleloven §36 en bestemmelse om at urimelige aftalevilkår kan
tilsidesættes helt eller delvist - hvilket jeg ville argumentere
kraftigt for i en sag som din!

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-03-07 13:43

Jesper Niclasen udtrykte præcist:

> [...]
> en bestemmelse om at urimelige aftalevilkår kan tilsidesættes helt eller
> delvist - hvilket jeg ville argumentere kraftigt for i en sag som din!

AFTL § 36 bliver kun brugt i meget meget meget få tilfælde (ift. hvor
tit den bliver påberåbt). Jeg tror bestemt ikke at det er nok i den
foreliggende situation. Havde spøger derimod skulle køre derop dagligt
eller lignende, kunne vi begynde at overveje den.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bjarne

Dato : 18-03-07 14:03

Christian Madsen skrev:

> [...]
> foreliggende situation. Havde spøger derimod skulle køre derop dagligt
> eller lignende, kunne vi begynde at overveje den.

Men selve kørslen må da kunne godtgøres helt eller delvist?
Om ikke andet i forhold til skattevæsenet?

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-03-07 14:39

Følgende er skrevet af Bjarne:

> Men selve kørslen må da kunne godtgøres helt eller delvist?
> Om ikke andet i forhold til skattevæsenet?
>
> Bjarne

Tjaa, Jesper har faktisk alligevel fat i noget rigtigt. Der er
aftalefrihed i DK (som udg.pkt), og jeg har derfor svært ved at se
hvordan kan skulle kunne få kompensation (med mindre der er nogle helt
særlige arbejdsretlige regler).
Hvorvidt det kan trækkes fra i skat ved jeg ikke, men jeg kunne sagtens
forestille mig det.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen