ADVARSEL TYRKIET
Fra : Kasper Christensen \~

Dato : 06-07-01 12:47

Artikel fra Berlinske

Danske turister døde efter ferie i Tyrkiet

To danskere er døde, efter at de under ferieophold i Tyrkiet er blevet ramt
af legionærsyge, skriver Horsens Folkeblad torsdag. I alt er fire danske
turister, heraf en mand fra Østjylland, i sommer blevet smittet med
legionærsyge under ferie i Tyrkiet. Statens Seruminstitut opfordrer
hjemvendte turister til at være opmærksomme på influenza-lignende symptomer.
Dødsfaldene efter ferier på destinationerne Marmaris og Alanya har fået
konsekvenser for flere hundrede turister i Tyrkiet.

Turisterne flyttes væk fra de hoteller, der er smittekilden.

»Fire danskere er blevet alvorligt syge, og heraf er de to altså døde. Det
er mænd i alderen 45-60 år. De fire kommer fra vidt forskellige dele af
landet, men har alle boet i Marmaris og Alanya. De er i juni blevet syge i
Tyrkiet eller i dagene efter hjemkomsten og indlagt på sygehuse her i
landet«, siger seniorforsker Søren Uldum fra Statens Seruminstitut.

Legionærsyge opstår af legionella-bakterien. Smitten sker via inficeret vand
eller vandpartikler. Legionella-bakterien dør i vand, der opvarmes 60
grader.

Derfor sker smitten typisk via halvvarmt vand fra bruseren eller ved
indånding af inficerede vandpartikler fra aircondition-anlæg.

Pressechef i Alletiders Rejser Georg Julin bekræfter overfor Horsens
Folkeblad, at en af selskabets gæster er blandt dem, der blev ramt.

»Vi er utroligt kede af det, når den slags sker. Men tilfældene fordeler sig
på forskellige rejsebureauer, og vi gør alt for at informere hinanden -
selskaberne imellem - når der opstår alvorlige sygdomstilfælde af den slags,
der kan smitte. Bl.a. flytter vi alle sammen vores gæster væk fra de
hoteller, der har problemer med vand- eller aircondition-anlæggene«, siger
han.

mvh

Kasper Christensen
www.ferielyst.dk

Fra : René Jørgensen

Dato : 22-07-01 21:46

Du kunne ligeså godt advare om Danmark.

Statistikken ligger på mellem 70-100 mennesker der bliver smittet i Danmark
hvert år, så at der sker i Tyrkiet er vel ikke værre end når det sker i
Danmark"

Hilsen

René

Fra : Kasper Christensen \~

Dato : 23-07-01 08:09

Jo, det er det. Det er ikke med samme intensitet at folk bliver smittet i
danmark og de tal du oplyser lyder alt for høje.

mvh

Kasper

Fra : JRH

Dato : 23-07-01 09:34

Kasper Christensen (Ferielyst.dk) <kasper@ferielyst.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5bcdd8$0$3241$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Jo, det er det. Det er ikke med samme intensitet at folk bliver smittet i
> danmark og de tal du oplyser lyder alt for høje.
>
> mvh
>
> Kasper

Er det noget du ved noget om, eller er det fordi du tror du ved noget om
det.

mvh.

John

Fra : JRH

Dato : 23-07-01 09:42

> [...]
> Jo, det er det. Det er ikke med samme intensitet at folk bliver smittet i
> danmark og de tal du oplyser lyder alt for høje.

Er det noget du ved noget om - eller er det blot fordi du tror du ved noget.

mvh.

John

Fra : Kasper Christensen \~

Dato : 24-07-01 08:21

Der er faktisk 6000 - 7000 danskere som bliver smidtet hvert år. Men folk
oplever den tit bare som influenza. Dødligheden har de seneste år været lig
nul. Hvis vi ser bort fra dem som var smitet fra Tyrkiet.

mvh
Kasper

DU FINDER TALLEBE I BOGEN "BASISBOG I MEDICIN & KIRURGI"

Fra : René Jørgensen

Dato : 26-07-01 22:12

"Kasper Christensen (Ferielyst.dk)" <kasper@ferielyst.dk> skrev i en
meddelelse news:3b5d222d$0$4668$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
>
> mvh
> Kasper
>
> DU FINDER TALLEBE I BOGEN "BASISBOG I MEDICIN & KIRURGI"

Her er lidt tal og links til Statens Serum Institut. Du har åbenbart ikke
brugt en speciel god kilde. Står der i bogen at det kun er dem der bliver
smittet med Legionella i Tyrkiet som dør ??

Husk du skal ikke tror på alt hvad du læser !

Lidt links fra Statens Serum institut:
1995: 98 tilfælde, 22% fra rejse, mindst 10 døde, som var smittet på danske
hospitaler !
http://www.ssi.dk/dk/epi-nyt/1996/uge24.html

1996 og 1997:
67 og 119 tilfælde, af de 119 var de 80 blevet smittet i Danmark.
http://www.ssi.dk/dk/epi-nyt/1998/uge43.htm

1998:
93 tilfælde, 15 skyldes udenlandsrejse, mindst 17 døde, heraf 10 i forvejen
svækkede personer
http://www.ssi.dk/dk/epi-nyt/2000/uge2.htm

Hilsen

René

Fra : J.Madsen

Dato : 03-08-01 23:37

Vi har boet på det pågældende hotel 3 gange, og det er ganske pænt selvom
man aldrig ville drømme om at tage vandet i munden - det lugter og virker
ikke rent. Et problem de har de fleste steder sydpå.

Men når der sker sådan et forfærdeligt tilfælde er det naturligt og korrekt
at reagere voldsomt, Men at skrive som overskrift "ADVARSEL TYRKIET" må jeg
give de øvrige svarere ret i - det er helt hen i vejret - der kunne ligeså
godt står "ADVARSEL VERDEN".

Det skal dog ikke afholde mig fra igen at tage til pragtfulde Marmaris - og
også samme hotel, selvom vi i år har valgt at se Istanbul.

Mvh. Jørgen Madsen