Andet multimedie
AI CS2 hvordan undgå at skalere udskæri
Fra : Villum Sejersen

Dato : 09-06-07 09:07

Det er sikkert ganske enkelt, men hvordan er det lige man gør?

Et rektangel med fyldfarve, en udskæringsmaske, altsammen i ét lag med
mange grupper...

Jeg har brug for at ændre rektanglets proportioner, men uden at ændre
proportionerne i udskæringsmasken.

Hvis jeg selv skulle starte forfra (og det kan det da ende med), ville
jeg arbejde i flere lag. Det kan også være, det har været sådan
oprindelig, men i den tegning, jeg skal arbejde videre med, er de
klappet sammen.

Hvordan skiller jeg det eneste lag ud, som altså kun indeholder
fyldfarven? Er der et helt enkelt trick?

--
med venlig hilsen Villum Sejersen

Nørregade 1 A
DK-4500 Nykøbing Sj.
tlf.    +45 59 91 31 57
mobil   +45 30 34 03 44
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : per christoffersen

Dato : 09-06-07 11:40

"Villum Sejersen" <vse_fjern_dette_@_fjern_dette_privat.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:466a5fc2$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvordan skiller jeg det eneste lag ud, som altså kun indeholder
> fyldfarven? Er der et helt enkelt trick?

To metoder:
1) Adskil masken fra farvelaget, - ret farvelagets proportioner, og læg
masken på igen

eller

2) Brug den hvide pil (Direct selection tool på engelsk, shortcut 'A') til
kun at vælge hjørnepunkter på fyldfarven, og ret på dem til proportionerne
er på plads. Det samme værktøj kan bruges til enkeltelementer der er
grupperet med andre.

/Per

Fra : Villum Sejersen

Dato : 09-06-07 19:21

per christoffersen skrev:
> [...]
>
> To metoder:
> 1) Adskil masken fra farvelaget, - ret farvelagets proportioner, og læg

Og det foregår hvordan (menupunkter, tastetryk)? Det er ikke under mine
hidtidige mange forsøg lykkedes mig at foretage den øvelse overhovedet.
Jeg arbejder dagligt med InDesign, men meget sjældent med Illustrator.

> [...]
> kun at vælge hjørnepunkter på fyldfarven, og ret på dem til proportionerne
> er på plads. Det samme værktøj kan bruges til enkeltelementer der er

Det er hvad jeg indtil nu har prøvet. Men hidtil har jeg hver eneste
gang også fået kontakt med udskæringsmasken; jeg har ikke kunnet rette
nogen af dem separat...

> /Per

Kan man mon dublere det sammenklappede lag og fjerne udskæringsmasken
kun i dubletten, så der (gen)opstår et farvet rektangel, der kan
manipuleres separat?

Fra : Villum Sejersen

Dato : 11-06-07 04:52

Villum Sejersen skrev:

> Det er hvad jeg indtil nu har prøvet. Men hidtil har jeg hver eneste
> gang også fået kontakt med udskæringsmasken; jeg har ikke kunnet rette
> nogen af dem separat...

Det lykkedes endelig søndag at fange fyldfarvens hjørner; jeg holdt
<skift> nede, mens jeg forsøgte, så kom linjesymbolet omsider frem i
værktøjslinjen, og jeg kunne direkte indskrive de ønskede koordinater på
hjørnepunkterne. Derefter tog rettelserne ingen tid. Tak.