Bløde boller?
Fra : Koeffe

Dato : 09-06-07 13:51

Hvad er hemmeligheden bag bløde luftige boller som man køber
hos bageren?

Nå jeg laver boller, bliver får de en hård tyk skal på
ydersiden, og brødet i bollen bliver alt for tæt og tungt.

Er det noget med opskriften (for meget mel?),
bagetiden/-temperaturen, eller er det fordi man ælter det
for meget?

--
Koeffe

Fra : mcloud

Dato : 09-06-07 14:18

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad er hemmeligheden bag bløde luftige boller som man køber
> hos bageren?

Hej koeffe
Min opskrift giver store lugtige boller ,hvis du følger opskriften og især
hævetiderne:

Til ca 17 stk.
2,5 dl vand-lunkent
50 gram sukker
50 gram gær
5 gram salt
evt. rosiner efter smag
1 æg
600 gram mel
100 gram smør eller flydende ditto

væsken lunes og gæren opløses,sukker,æg,salt og rosiner kommes i derefter
melet ,rør lidt og kom så fedtstoffet i til sidst.
ælt nu dejen godt og stil til hævning 1 time-
efter ælt et par minutter og rul så en lang pølse og skær bollerne ud og sæt
dem på en smurt plade.
Hæves endnu ½time og bages på 22o grader i 12-13 minutter

mvh mcloud

Fra : T.

Dato : 09-06-07 15:39

"mcloud" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sæt dem på en smurt plade.
> Hæves endnu ½time og bages på 22o grader i 12-13 minutter

Hej mcloud & Koeffe
Det lyder til at være en lægger opskrift her, men det skal lige nævnes at
når der står væsken lunes, SÅ MÅ DEN ALDRIG BLIVE OVER 37GRADER.
Det kan være derfor det er gået galt for Koeffe.

Hilsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-06-07 16:18

Koeffe skrev:

> Hvad er hemmeligheden bag bløde luftige boller som man køber
> hos bageren?
>
> Nå jeg laver boller, bliver får de en hård tyk skal på
> ydersiden, og brødet i bollen bliver alt for tæt og tungt.

Pernilles protesevenlige boller er bløde og lækre:
http://knoter.zone237.dk/2005/06/pernilles-protesevenlige-boller.html

Måske er det smørret der gør'et?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-06-07 17:32

Koeffe skrev:
> [...]
>
> Er det noget med opskriften (for meget mel?),
> bagetiden/-temperaturen, eller er det fordi man ælter det

Efter i nogle år at have benyttet opskriften "Brød fra Provence"

mwd diverse variationer som tilsætning af lidt groft rugmel (fast
ingrediens), fuldkorns hvede, stødt fennikel osv osv.

og på det sidste modificeret efter den NY Times opskrift, der blev
linket til i tråden "brød i römertopf" og med så lidt gær som 1/10
pakke til 1/2 kg mel

forstår jeg ikke de mange problemer med at bage hvedebrød eller de mange
forkellige opskrifter, der kræver svineri og besvær(efteræltning) på et
melbestrøet bord.

Ca: 1 mål koldt vand + 2 mål mel + minimal mængde gær (der ikke behøver
opløses) + salt...rør sammen (jeg benytter 2 spisepinde)...lad stå min 4
t, evt til næste dag i køleskab på denne årstid - hæld i bagepapirsforet
form, høvl hurtigt i oven og bag som
i en af to ovennævnte opskrifter.

Lidt fladt brød (tynd dejg)hvis ikke formen er snæver, uregelmæssige
huller i sejg krumme, hård skorpe, der især efter 1 uge (hvor krummen
stadig er saftig) og efter førstnævnte bagemetode kan være svær at skære
igennem.

Men smagen, min far...foretrækker jeg for den i Meyers brød

Nå ja, det var ikke det du spurgte om

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Tina.

Dato : 09-06-07 21:40

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er hemmeligheden bag bløde luftige boller som man køber
> hos bageren?

Hævningen. Og evt. damp, mens brødet er i ovnen. Man kan dog godt få bløde
boller uden damp, se nedstående link.

> Nå jeg laver boller, bliver får de en hård tyk skal på
> ydersiden, og brødet i bollen bliver alt for tæt og tungt.

For lang tid ved forkert temperatur. Og gærvæsken skal være max. 37 grader,
ellers dør gærcellerne, og brødet bliver som sten.

> Er det noget med opskriften (for meget mel?),
> bagetiden/-temperaturen, eller er det fordi man ælter det
> for meget?

Nu kan din opskrift ikke vurderes, da du ikke har sendt den med.

Denne opskrift http://home24.inet.tele.dk/salvia/opskrifter/teboller.htm er
fra min bror, der er bager. Følg den til punkt og prikke, ikke noget med at
springe en hævning og æltning over. Så får man de lækreste, bløde teboller.

Tina

Fra : Koeffe

Dato : 13-06-07 23:56

"Tina." <spørg@mig> skrev i en meddelelse

| For lang tid ved forkert temperatur. Og gærvæsken skal
være max. 37 grader,
| ellers dør gærcellerne, og brødet bliver som sten.

Temperaturen og tiden kan godt være jeg gør det forkert...
Vil jeg lægge mærke til næste gang... Gærvæske tror jeg er
min største fejl... jeg gider nemlig aldrig vente til smøret
smelter, så jeg plejer altid lige komme det hurtigt i
mikroen - her når den måske over 37 grader....

det

| Nu kan din opskrift ikke vurderes, da du ikke har sendt
den med.

Tror måske ikke det har noget med min(e) opskrift(er) at
gøre, for jeg oplever samme problem lige meget hvilken
opskrift jeg bruger synes jeg...

Tak for tips'ene Tina - jeg tror du har fat i noget... :)

--
Koeffe

Fra : Tina.

Dato : 14-06-07 06:53

> [...]

> smelter, så jeg plejer altid lige komme det hurtigt i
> mikroen - her når den måske over 37 grader....

Til boller er det ikke nødvendigt at smelte smørret. Dejen skal alligevel
æltes igennem i 10 minutter, og så bliver smørret ved samme lejlighed
fordelt i dejen. Nøjes med at skære smørret ud i små klumper. Så klarer
æltningen resten.

> Tror måske ikke det har noget med min(e) opskrift(er) at
> gøre, for jeg oplever samme problem lige meget hvilken
> opskrift jeg bruger synes jeg...
>

> Tak for tips'ene Tina - jeg tror du har fat i noget... :)

Det var da så lidt Bare bliv ved med at øve dig, og især øve dig i at
gøre, hvad der står i opskriften ;)

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-06-07 23:46

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det noget med opskriften (for meget mel?),
> bagetiden/-temperaturen, eller er det fordi man ælter det

Du skal huske at lade dejen *hæve* også!

Venlig hilsen

Aragorn_DK - sorry, den lå lige til højrebenet!

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er på vej...tror jeg nok...

Fra : Hansen

Dato : 11-06-07 06:19

> [...]
>
> Er det noget med opskriften (for meget mel?),
> bagetiden/-temperaturen, eller er det fordi man ælter det

Udover de andre råd du har fået vil jeg anbefale dig at bruge proteinrigt
mel.