Åbne en kokosnød
Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 19:45

Hej.

Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.

Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
specailværktøj

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-06-07 19:54

"Michael Sørensen" <.> wrote in message
> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specailværktøj

Tag en stor kokkekniv og slå små bløde slag på "ækvator" af kokosnødden med
den sløve side af kniven imens nødden drejes rundt - efter et antal omgange
går nødden pludseligt i to dele.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-07 20:04

"Michael Sørensen" <.> writes:

> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specailværktøj

Tja, da jeg var barn, altså for en tyve-år siden, havde vi to
muligheder. Ville vi have mælken, borede vi hul i to af øjnene og
hældte mælken ud. Derefter smed vi den ned i fliserne. Ville vi ikke
have mælken, smed vi den bare ned i fliserne.

Det virkede fint.

En sav kan også bruges, så kan skallen bruges til fuglefoder bagefter.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-06-07 22:50

Michael Sørensen wrote:
> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specailværktøj

Jeg bruger en kødhammer (sådan en til at hamre kød fladt:) af træ - den er
fortræffelig til formålet. 2-3 velanrettede slag (med "løs" hånd, helt ude i
enden af skaftet), og nøden er død.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ASKF

Dato : 09-06-07 08:16

Morten Wartou ytrede sig i
<4669cf21$0$47929$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med dette:

>Jeg bruger en kødhammer (sådan en til at hamre kød fladt:) af træ - den er
>fortræffelig til formålet. 2-3 velanrettede slag (med "løs" hånd, helt ude i
>enden af skaftet), og nøden er død.

Virker også fint med den smalle side af hammeren, hvis man benytter
samme metode som Andreas beskriver.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jakob

Dato : 09-06-07 10:50

Morten Wartou wrote:

> Jeg bruger en kødhammer (sådan en til at hamre kød fladt:) af træ - den er
> fortræffelig til formålet. 2-3 velanrettede slag (med "løs" hånd, helt ude i
> enden af skaftet), og nøden er død.

Så kan den lære det.

--
Jakob

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-06-07 01:10

"Michael Sørensen" <.> wrote in message
> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specialværktøj

Du skal bruge:
God stor skruestik, do. skruetrækker, nedstryger.
Bor "øjnene" ud med skruetrækkeren og hæld kokosmælken op i et glas eller en
skål.
Spænd derpå kokosnødden fast i skruestikken og sav skidtet igennem.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - niksenbiksen...ikke endnu..

Fra : Lars Holst

Dato : 09-06-07 10:19

"Michael Sørensen" <.> said in news:4669a39f$0$4161$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specailværktøj

Den skal hugges over med en skarp machette.

--
Lars Holst

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-07 13:21

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.

Et par lette slag med en hammer får den nornalt til at revne, hvorefter
saften (der *ikke* er kokosmælk) kan hældes fra. Herefter vil yderligere et
par slag med hammeren åbne den helt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 09-06-07 21:23

Hej

Det lærte jeg da på en ferie i Indien for 25 år siden:
Tag den nøgne kokosnød, altså uden bast og slå den mod en skarp kant midt
på, f. eks en flise, og den knækker "næsten" ligesom et æg.
Jeg prøvede det efterfølgende på et "reservat" på Maldiverne med det
resultat, at deres byggematerialer (dørtrin) som var koraller blandet med
lidt cement var rimelig ødelagt bagefter, men jeg fik sgu åbnet nødderne.
Med lidt øvelse er det muligt at bevare en rimelig del af mælken i nødden.

Er testet adskillige gange i Danmark, med godt resultat. Det har jeg vundet
mange væddemål på!

Tænk på, at mange af de lande, hvor kokosnødder er en naturlig del af
kosten, er et mindre maskinværksted ikke tilgængelig (o;

God fornøjelse

Vh

Svend

Fra : Kent

Dato : 09-06-07 23:02

> [...]
> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet

Du holder bare kokosnødden fast mellem dine ben i skridtet,
så den sidder godt fast, hvorefter din kone/kæreste placerer
et kraftigt velrettet spark mod den. Så skal den ene eller anden
nød nok knække..... måske dem alle.

Velbekomme.

Kent.

Fra : Barney Gumble

Dato : 10-06-07 00:05

Michael Sørensen skrev:
> Hej.
>
> Hvordan kan man lige åbne en kokos nød.
>
> Vi har prøvet alt, hvad der kan prøves med knive, hammer og andet
> specailværktøj

En søgning på www.youtube.com på fx "open coconut" giver mange
forskellige gode bud. Det er dog nok ikke alle, der er direkte
anbefalelsesværdige :)

BG