stifado
Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 15:42

Hejsa

Vi har lige været på Kos og fik stifado.

Er der nogle af jer kloge hoveder der har en opskrift. Jeg har googlede lidt
men kan ikke rigtig finde en god opskrift.

Marianne

Fra : Poul C

Dato : 08-06-07 16:18

Hej Marianne

"Marianne Kjær Munk" skrev i en meddelelse

> Vi har lige været på Kos og fik stifado.
> Er der nogle af jer kloge hoveder der har en opskrift.

Jeg har een (uden egentlig at føle mig som et særligt klogt hoved)

Den stammer fra bogen Mad og kultur GRÆKENLAND af Susanne Tee.

Jeg har ikke selv prøvet lige denne opskrift, men den minder da meget om det
man får serveret dernede. Især er kanelsmagen jo ret speciel for en kødret!

Mvh Poul C

PS.: opskriften er scannet direkte fra bogen så der kan være nogle mærkelige
"stave-fejl"

Braiseret oksekød med perleløg (stifado)

En gang stifado lavet med løg og rødvin og krydret med kanel, nelliker og
spidskommen, er en dejlig, varmende vinterret Låget fjernes hen mod
slutningen af tilberedningen, hvilket får saucen til at blive tyk. Retten
kan også laves med kanin, kylling, svine- eller kalvekød. Server med kogte
kartofler eller kartoffelmos.

TIL 6 PERS.

2 spsk olivenolie 450 g perleløg*

2 fed hvidløg. i halve

900 g oksetykkam. i store tern 1/2 tsk stødt kanel

1 tsk stødt nellike

1 tsk stødt spidskommen

2 spsk tomatpure

saIt og peber

1 flaske kraftig rødvin

revet skal og saft af 1 usprøjtet appelsin

1 laurbærblad

fintsnittet bredbladet persille. til pynt

Opvarm olien i en sauterepande med varmeresistent håndtag. (Eller en alm.
gryde. Havet ildfast fad med

låg parat til senere.) Tilsæt de hele perleløg og hvidløg, og svits dem i 5
min, til de er klare og begynder at få lidt farve. Tilsæt kødet, og svits
videre i 5 min under jævnlig omrøring, til kødet er smukt brunet.

Rør kanel, nellike, spidskommen, tomatpure samt salt og peber i. Hæld vinen
i, og skrab evt. kødtrevler fri af bunden, og tilsæt appelsinskal og -saft
samt laurbærbladet. Bring det i kog, og læg låg på.

Stil sauterepanden i en forvarmet ovn ved 1500 (eller kom retten i et
ildfast fad med låg) i ca. 11/4

time. Tag låget af og lad den stå yderligere 1 time i ovnen, eller til kødet
er meget mørt. Vend i retten et par gange undervejs. Pynt med et drys
persille, og server straks.

* Kokkens tip:

Har man svært ved at pille perleløgene, kan de overhældes med kogende vand
og derefter skylles under den kolde hane, før de pilles.

Fra : Poul C

Dato : 08-06-07 21:57

Hej igen

"Poul C" skrev i en meddelelse
> PS.: opskriften er scannet direkte fra bogen så der kan være nogle
> mærkelige "stave-fejl"

Hvor er jeg glad for at jeg skrev dette )

> Stil sauterepanden i en forvarmet ovn ved 1500 ...

Jeg håber sandelig ikke at du har nået at gøre dette

Det sidste "0" skulle være et grad-tegn (Men det ændrede OCR-programmet
altså, - på egen hånd...)

Jeg synes du skal sætte det i ovnen ved 150 grader.

Mvh Poul C