Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rensning af filter
Fra : Søren

Dato : 09-06-07 10:43

Jeg har Hoya Pro1 Digital filter

Det er lidt snavset pga fedt

Hvordan renser jeg?
Hvad skal kræve materiale, som kan rense filter?

hils
søren

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-06-07 11:00

> Jeg har Hoya Pro1 Digital filter
>
> Det er lidt snavset pga fedt
>
> Hvordan renser jeg?
> Hvad skal kræve materiale, som kan rense filter?

Hej

Tag filteret af og skyld det under vandhanen i lunken vand med noget
opvaskemiddel, tør det derefter i et godt forvasket viskestykke, så er det
som nyt, men sæt det ikke på før det er helt tørt, da der kan komme til at
stå fugt imellem filteret og frontlinsen.

> hils
> søren

Det skal jeg gøre

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Per

Dato : 10-06-07 00:37

> [...]
> som nyt, men sæt det ikke på før det er helt tørt, da der kan komme til at
> stå fugt imellem filteret og frontlinsen.

hmmm jeg har ellers fået at vide at man IKKE må bruge vand og opvaskemiddel.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-06-07 00:53

"Per"

> hmmm jeg har ellers fået at vide at man IKKE må bruge vand og opvaskemiddel.

Du kan roligt følge Leifs tip - men hvis du hellere vil købe noget
kostbart special rens, kan du kigge på www.micro-tools.com ,
selv bruger jeg mikrofiberklud eller en ren t-shirt.. -max-

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-06-07 16:34

Per skrev i V_Gdnc0jC4AXpPbbnZ2dnUVZ8sOonZ2d@giganews.com dette:

> hmmm jeg har ellers fået at vide at man IKKE må bruge vand og
> opvaskemiddel.

Så har du fået identificeret en kilde, som du fremover ved ikke er
troværdig!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-06-07 09:07

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> som nyt, men sæt det ikke på før det er helt tørt, da der kan komme til at
> stå fugt imellem filteret og frontlinsen.

Det er NØJAGTIGT samme metode ti-tusind-vis af brille brugere anvender
hver eneste dag. Og det virker

-briller vaskes mindst een gang dagligt og hvis de er af rigtigt glas,
holder de til den behandling mindst 5år. Et UV filter foran kameraets
optik burde derfor holde mindst 50 år til den behandling

Bo //

Fra : Klaus Johansen

Dato : 12-06-07 21:23

På et Pol-filter er der 2 lag glas!
Renser mit med en "alles klar" det virker.

Tror det er farligt med vand og sæbe, hvis der løber vand godt med kalk ind
mellem de 2 lag glas og du drejer og drejer ;-(

Hilsen Klaus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-07 07:33

Klaus Johansen wrote:
> På et Pol-filter er der 2 lag glas!
> Renser mit med en "alles klar" det virker.
>
> Tror det er farligt med vand og sæbe, hvis der løber vand godt med kalk ind
> mellem de 2 lag glas og du drejer og drejer ;-(

Jeg kan IKKE se af det stillede spørgsmål, at der er tale om et
polfilter. Og jeg må indrømme at jeg heller ikke ved hvad et "digital
filter" er i fotografisk sammenhæng.

Nogle polfiltre er lavet som Du beskriver, og jeg har selv et gammelt
eet af slagsen. Det har aldrig været vasket.

Bo //