Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW/CR2 konvertering som "shooting-setting~
Fra : Fly

Dato : 07-06-07 06:13

Hejsa!

Jeg har lige fået en lettere skør overvejelse...

Jeg er egentlig mest stemt for at sætte kameraet (400D) tilbage til at
optage i JPG i bedste kvalitet, men synes idéen med at have filerne liggende
som RAW tiltaler mig. Jeg tror nu at jeg har fundet en "mellemvej" som løser
mine irritationer med at konvertere til JPG inden print/fremkaldelse:

Hvis jeg nu optager i RAW, gemmer de relevante RAW-filer på harddisken til
evt. senere efterbehandling. Jeg tager alle RAW-filer og konverterer dem til
JPG med indstillingen "shooting settings". Men hvilke "settings" er det? Jeg
mener er hvidbalancen så den samme som hvis jeg satte kameraet til at optage
i JPG.

Jeg ved godt at jeg kan sætte kameraet til at optage i RAW+JPG samtidigt,
men hvis ovenstående løser mit problem sparer det jo noget overførselstid og
plads på kortet.

-Fly

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-06-07 06:46

Fly wrote:
> [...]
> mener er hvidbalancen så den samme som hvis jeg satte kameraet til at optage

Shooting setting er som dit kamera stod til. Altså sharpness, WB,
saturation osv. Ved ikke om alle raw konvertere unerstøtter alle
settings, for eksempelvis har Fuji nogle ret atpyiske settings, som svjh
kun Fuji HY 3.0 kan håndtere.

Thomas Schreiber

Fra : Jesper Juul

Dato : 07-06-07 07:22

Fly skrev:
> [...]
> men hvis ovenstående løser mit problem sparer det jo noget overførselstid og

Med de priser på hukommelseskort der efterhånden er ville jeg i dit
tilfælde bare optage i jpg+raw.

Jesper

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-06-07 09:05

"Fly"
> [...]
> ovenstående løser mit problem sparer det jo noget overførselstid og plads på kortet.

Jeg er enig i din første linie, det er en absurt imo tanke at gemme en inferrior
jpg, eller for den sags skyld kopi i tiff, med mindre det er den perfekte tryk
klare kopi, som man har brugt mange timer på - de andre ref. kopier er kun
til skrot - dine RAW filer har embettet jpg'er som lynhurtigt blir vist i feks.
FastStone (gratis) - dvs. du bladrer igennem dine raw filer hurtigere end
end samtlige andre programmer. Nogle folk værdsætter ikke den feature,
men for mig fungerer det. Det fornuftige råd, prøv dig frem og find et system
der fungerer for dig. -max-