Lufttørret skinke?
Fra : Prikke

Dato : 30-05-07 08:56

Kan man ikke selv "fremstille" en lufttørret skinke?

m.v.h.
Prikke

Fra : Henrik

Dato : 30-05-07 09:51

Se det synes jeg er en god ide, men det er ikke let med mindre et
fugtighedstyret tørrekammer er til rådighed og dog....
Har du et rent loftrum med god udskiftning af luften?
Har du forstand på at tørsalte?
Det gælder om at få sig meget vand ud af skinken, så bakterier ikke kan
trives. Det vil sge at skinken ikke må danne skorpe, så vandet ikke kan
fordampe.
Det kan du lugte, hvis du stikker en pind ind til benet og lugter til den.
Rådden eller sur lugt,så forfra igen.
Vil du vide mere er der nok noget læseligt på nettet.
God fornøjelse
Henrik

Fra : Lucius Borchovsky

Dato : 01-06-07 18:06

Jeg er enig med Henrik.. Du skal ha' en form for tørre-rum hvor
fugtigheden er kontrolleret (en slags middelhavs-klima simulator, hehe).
Ellers er projektet meget svært at gennemføre i vores fugtige danske klima.

Min personlige mening er at strabadserne næppe vil stå overens med
resultatet.

Men du kan jo altid gøre forsøget! Om ikke andet bliver det vel en sjov
oplevelse!

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-06-07 23:39

"Lucius Borchovsky" <dont@write.me> skrev i en meddelelse

> [...]
> fugtigheden er kontrolleret (en slags middelhavs-klima simulator,
> hehe). Ellers er projektet meget svært at gennemføre i vores fugtige

Mig bekendt produceres der nu lufttørrede skinker i Skagen.

> Men du kan jo altid gøre forsøget! Om ikke andet bliver det vel en
> sjov oplevelse!

Og halvdyr!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 12:08

On Sat, 2 Jun 2007 00:39:25 +0200, Jens Bruun wrote:

> Og halvdyr!

Halvaber har jeg hørt om, men hvilke andre tænker du på?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-07 13:15

Jens Bruun wrote:
> Mig bekendt produceres der nu lufttørrede skinker i Skagen.

Er det ikke denne røgede skinke du tænker på?
http://www.munch-skagen.dk/default.asp?page=skagen_skinken

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-07 13:26

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke denne røgede skinke du tænker på?
> http://www.munch-skagen.dk/default.asp?page=skagen_skinken

Jo, det er det vist.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-07 15:20

Jens Bruun wrote:

> Jo, det er det vist.

Den er til gengæld også god, jeg fik det som forret i går på
http://www.customhouse.dk/

Fra : jenny og søren

Dato : 02-06-07 22:04

Hej

På læsø laver de sørme også lufttørrede skinker
http://www.juuls-gaardbutik.dk/ hvor de kan fås online..

se i øvrigt lige dette her
http://www.toppenafdanmark.dk/dk/SmagenAfKunsthaandvaerk.aspx

vh

Søren Brix

Fra : Henrik

Dato : 05-06-07 22:57

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse >
> Mig bekendt produceres der nu lufttørrede skinker i Skagen.

Og hos i Farre/Billund hos Ålbæk Specialiteter
http://www.aalbaekspecialiteter.dk/Forside/Vores_produkter/Aalbæks_klassikere.aspx

Hos slagteren på Fanø (som ganske vist røger den bagefter)
http://www.fanoslagteren.dk/index.php?page=show_page&id=37

Eller hos Tican i Thy
http://www.tican.dk/sw9107.asp

og så er der sikkert flere jeg har glemt ...

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 30-05-07 18:32

On 30 Maj, 10:50, "Henrik" <eurojun...@sol.dk> wrote:
> [...]
> Rådden eller sur lugt,så forfra igen.
> Vil du vide mere er der nok noget læseligt på nettet.

Jeg fik et tip fra en gammel slagter forleden, da vi snakkede luft
tørrede skinker. Det ben der stikker ud af skinken, er det en god ide
at skære enden af og fjerne alt marven og så smide en masse salt den
vej ind, eller skulle marven være en rigtig god årsag til råd i såden
en skinke.

MVH
Kasper Malmberg