Hønsekødssuppe fra Mongolian Barbeque....
Fra : Sabina H.

Dato : 30-05-07 07:35

Vi har herhjemme udviklet en hang til at gå på mongolian barbeque fra tid
til anden... en af grundende er at man ved hvad man får, kan spise hvad man
vil, og det smager altid fantastisk ;)

I fredericia hvor vi oftest kommer, serverer de obligatorisk en
hønsekødssuppe med lidt hakket oksekød i, og så serverer de syltede
agurkestave og rød peber, i en let marinade af chili og eddike....
den suppe er simpelthen fantastisk ;)

men her er dilemmaet så.... hvordan hulen laver de den suppe?
det sjove er at i suppen, der er en smule tykflydende, er der helt fine
tynde "flager" af kyllingekød... så tynde at man aldrig føler man tygger i
kød, men man stadig får smagen af kylling....

er der nogen der har en opskrift, eller blot en ide til hvordan denne suppe
laves? er det evt en færdigsuppe man kan købe et sted??
jeg spørger fordi min søn er skræmmende vild med denne suppe og jeg gerne
ville servere den for ham til hans nonfirmation til næste år ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-07 17:10

On Wed, 30 May 2007 08:35:09 +0200
"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
> jeg spørger fordi min søn er skræmmende vild med denne suppe og jeg
> gerne ville servere den for ham til hans nonfirmation til næste år ;)

Opskriften som de bruger bliver nok svær at genskabe helt præcist. I
modsætning til mange hjemmekøkkener, så er det typisk ikke præcise
opskrifter der bliver brugt mest af den slags steder.

Det tynde kyllingekød kan jeg dog klare en "opskrift" på. Hvis du tager
f.eks. en kyllinge brystfilet som er frossen, lader den tø en lille
smule op (skal stadig være hård) og så ellers skærer den i så tynde
skiver du kan, så får du de tynde skiver. Når kødet er frossent så
giver det ikke efter når man skærer og man kan derfor skære super
tyndt. Har du en pålægsskærermaskine så kan det gøres endnu tyndere.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 31-05-07 15:40

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tynde "flager" af kyllingekød... så tynde at man aldrig føler man tygger i
> kød, men man stadig får smagen af kylling....

Jævningen er sandsynligvis lavet med Maizena og smagen kan du jo få ved at
koge et kyllingeskrog eller et par kyllinglår. I M. B. bruger de jo nok også
en del smagsforstærker, du kunne jo også prøve med en Knohr hønse bullion.
Det med kødet har Kim svaret på.

Steen.

Fra : Sabina H.

Dato : 31-05-07 21:09

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> [...]
> koge et kyllingeskrog eller et par kyllinglår. I M. B. bruger de jo nok
> også en del smagsforstærker, du kunne jo også prøve med en Knohr hønse

jeg er ked af det, men ingen af de forslag de er kommet virker "rigtige"...
suppen smager slet ike af boullion (bruger ofte hønseboullion i andre
henseender), og suppen virker ikke "jævnet", men mere "kogt ind"....
om man kan opnå de fine flager af kylling ved at skære kyllingebryst i
pålægstynde skiver skal jeg dog ikke kunne sige....

jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det*G* øv ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-05-07 22:05

Sabina H. skrev:
> [...]
> pålægstynde skiver skal jeg dog ikke kunne sige....
>
> jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det*G* øv ;)

Hvordan ser det ud?

Sådan her?

<http://members.allrecipes.com/community/Member/Photo.aspx?PhotoId=17810>
<http://allrecipes.com/Recipe/Hot-and-Sour-Chicken-Soup/Detail.aspx>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Sabina H.

Dato : 31-05-07 22:27

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Hvordan ser det ud?
>
> Sådan her?
>
> <http://members.allrecipes.com/community/Member/Photo.aspx?PhotoId=17810>
> <http://allrecipes.com/Recipe/Hot-and-Sour-Chicken-Soup/Detail.aspx>

nope, ikke som nogen af dem overhovedet....
suppen er faktisk helt klar, og som sagt med tynde "flager" af
kyllingekød.... flagerne er krillimillimeter tynde og varierer i størrelsen
fra 2x5 mm til 5x15 mm..... den er "tyktflydende", som feks en likør eller
baileys....
de er antydningen af knust peber i suppen og som prikken over i'et er der
ganske lidt "bundfald" af hakket oksekød, ikke nok at tygge i, men nok til
at man oplever en anden konsistens i suppen...
flagerne af kyllingekød er fordelt i hele suppen, og bliver ikke til
bundfald uanset hvor længe den står....

flagerne i suppen er lidt som dem på billedet her:
http://www.channelm.ca/modules/ContentExpress/img_repository/ScallopTofuSoupSep262003.jpg
men langt finere, og langt mere fordelt i suppen.... og så er suppen meget
mere klar, end denne her.... og uden grøntsager....
--
Knus,
Sabina

Fra : Jakob

Dato : 31-05-07 22:26

Sabina H. wrote:

> jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det*G* øv ;)

Jeg var selv på udkig efter sådan en opskrift for noget tid siden. Prøv
at søge på "tom yum gai" og tjek nogle opskrifter ud. Der er nogle af
dem hvor der indgår kokosmælk hvilket der vist ikke er i den jeg har
fået på Mongolian Barbecue, (og som jeg også er helt vild med).

for mit vedkommende kom jeg aldrig videre med projektet da nogle af
ingredienserne var lidt for eksotiske til at jeg umiddelbart kunne komme
i nærheden af dem. Men hvis du forsøger dig med en tilberedning, så meld
endelig tilbage med resultatet her i gruppen

--
Jakob

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 01-06-07 08:42

On 30 Maj, 08:35, "Sabina H." <sab...@mandezonen.dk> wrote:
> tynde "flager" af kyllingekød... så tynde at man aldrig føler man tygger i
> kød, men man stadig får smagen af kylling....

Så vidt jeg husker fra den lokale MB, er stykkerne uregelmæssige i
formen, nærmest som om kødskiverne har været tørret og derefter knust?
Kan det måske være sådan det gøres? Jeg har ikke forsøgt mig, men jeg
vil tro at man kan tørre tynde skiver kød i ovnen på lav temperatur
ligesåvel som man kan med tomatskiver, krydderurter og lignende.

Fra : Padre

Dato : 01-06-07 09:36

On 31 Maj, 22:08, "Sabina H." <sab...@mandezonen.dk> wrote:

> henseender), og suppen virker ikke "jævnet", men mere "kogt ind"....

En maizenajævning kan godt give en klar, tyktflydende suppe. Et
alternativ, som kan give samme effekt, er arrowroot.

Fsva. smagen ville jeg gætte på kyllingefond, krydderier, vi ikke
kender, og smagsforstærker, men jeg giver dig ret i, at det kommer vi
jo ikke langt med

--
padre

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-06-07 08:33

> [...]
> jeg spørger fordi min søn er skræmmende vild med denne suppe og jeg gerne
> ville servere den for ham til hans nonfirmation til næste år ;)

Har du prøvet at spørge kokken. Det er ikke altid umuligt at få en opskrift
ud af dem...

Leo

Fra : Sabina H.

Dato : 05-06-07 10:47

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message

> Har du prøvet at spørge kokken. Det er ikke altid umuligt at få en
> opskrift ud af dem...

kokken taler i dette tilfælde ikke dansk*G*
har spurgt, og det eneste jeg kan få at vide er "hønsekøddsuppe med hakket
oksekød"*G*

--
Knus,
Sabina