Hvilken film?
Fra : schjelde@mailme.dk

Dato : 04-06-07 11:49

Håber virkelig I kan hjælpe mig

Jeg er ved at blive vanvittig over ikke at kunne huske hvad det er for
en film!

Det er en morder der tager spejlglas stumper og placerer dem i
ofrenenes øjne så de kan "se" (fordi deres "øjne" glimter" og de
dermed virker levende) mens han gør et eller andet ved de andre ofre.

Håber virkelig i kan hjælpe mig?

mvh
david

Fra : Holst

Dato : 04-06-07 12:01

schjelde@mailme.dk wrote:

> [...]
> ofrenenes øjne så de kan "se" (fordi deres "øjne" glimter" og de
> dermed virker levende) mens han gør et eller andet ved de andre ofre.

Måske husker jeg fejl, idet jeg aldrig fik læst bogen, men kan den være
baseret på Thomas Harris bog 'Red Dragon'? Mener netop der var noget med
glasstumper og øjne i den. To film er dog baseret på den:

http://www.imdb.com/name/nm0365383/

Fra : Jan Andersen

Dato : 04-06-07 12:04

On Mon, 04 Jun 2007 03:49:13 -0700, schjelde@mailme.dk wrote:

>Det er en morder der tager spejlglas stumper og placerer dem i
>ofrenenes øjne så de kan "se" (fordi deres "øjne" glimter" og de
>dermed virker levende) mens han gør et eller andet ved de andre ofre.

Er det ikke Mann's "Manhunter"?

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : schjelde@mailme.dk

Dato : 04-06-07 12:13

On 4 Jun., 13:03, Jan Andersen <FOSjkl...@FOSmail.dk> wrote:

> Er det ikke Mann's "Manhunter"?
>
> --
> Jan
>
> Remove 'FOS' from emailaddress.

Red Dragon og Manhunter er som jeg husker det "samme film" så det
tyder på at det er den! Jeg skal hjem og have tjekket da "Red Dragon"
står på hylden.

Tak skal i have.

Fra : Holst

Dato : 04-06-07 12:30

schjelde@mailme.dk wrote:

> Red Dragon og Manhunter er som jeg husker det "samme film" så det
> tyder på at det er den! Jeg skal hjem og have tjekket da "Red Dragon"
> står på hylden.

Hvis du kigger på linket, jeg kom med, vil du se, at Manhunter er lavet
af Mann i 1996, hvorimod Red Dragon er lavet af Brett Retner (desværre
ham der lavede X3) i 2002. Så det er ikke samme film, men de er begge
baseret på Thomas Harris bog Red Dragon, tyder det på.

Fra : Jan Andersen

Dato : 04-06-07 12:56

On Mon, 04 Jun 2007 13:30:17 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Hvis du kigger på linket, jeg kom med, vil du se, at Manhunter er lavet
>af Mann i 1996

1986

Det er den første af "Hannibal"-filmene, og i manges øjne, den bedste.
Det er et par år siden jeg sidst så den, men jeg mener bestemt at
spejlene er med i den.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-06-07 13:11

Jan Andersen wrote:
> On Mon, 04 Jun 2007 13:30:17 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
>
> 1986

Jeg mente også at 1996 var lige lovlig sent.

> Det er den første af "Hannibal"-filmene, og i manges øjne, den bedste.
> Det er et par år siden jeg sidst så den, men jeg mener bestemt at
> spejlene er med i den.

Mener de fleste da ikke at "Silence of the Lambs" er langt den bedste
Thomas Harris-filmatisering?

Jeg husker ikke om spejlene er med i "Manhunter", men de er med i romanen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 04-06-07 13:23

Peter Knutsen wrote:

> Jeg mente også at 1996 var lige lovlig sent.

Det var en "mine fede fingre er for store til de små taster"-fejl, for
det var 1986, jeg skulle have haft skrevet.

> Mener de fleste da ikke at "Silence of the Lambs" er langt den bedste
> Thomas Harris-filmatisering?

Det vil jeg mene. Jeg har ikke set nogen af de efterfølgende, men har i
hvert fald hørt, at nogle af dem er noget hø.

Fra : Jan Andersen

Dato : 04-06-07 14:14

On Mon, 04 Jun 2007 14:11:00 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Mener de fleste da ikke at "Silence of the Lambs" er langt den bedste
>Thomas Harris-filmatisering?

Jo du har sikkert ret. Jeg har ikke læst bøgerne, så jeg skal ikke
kunne sige, hvilken der er den bedste filmatisering.
Som film, synes jeg dog at Manhunter er den bedste. I mine øjne den
mest nervepirrende. Jeg synes Tom Noonan er fantastisk creepy som
Dollarhyde. Og jeg kommer ihvertfald aldrig til at høre
In-A-Gadda-Da-Vida på samme måde igen

Men Manhunter og SOTL er to vidt forskellige film, så det er nok ikke
helt retfærdigt at sammenligne dem. Manhunter er en lille "tvagtig"
thriller, hvor SOTL er en big budget ditto. Den ene handler om
Hannibal, det gør den anden ikke.

Jeg holder dog også af SOTL, selv om Hopkins har ødelagt noget af
Hannibal-figuren for mig, med de opblæste "Hannibal" & "Red Dragon".

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-06-07 13:10

Holst wrote:
> [...]
> ham der lavede X3) i 2002. Så det er ikke samme film, men de er begge
> baseret på Thomas Harris bog Red Dragon, tyder det på.

Er du sikker på at Manhunter er fra 1996?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : schjelde@mailme.dk

Dato : 04-06-07 12:49

On 4 Jun., 13:30, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> [...]
> ham der lavede X3) i 2002. Så det er ikke samme film, men de er begge
> baseret på Thomas Harris bog Red Dragon, tyder det på.

Det var også det jeg mente - sorry hvis det var skrevet knudret. Og ja
- en skam at Singer skred fra X3!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-06-07 13:10

schjelde@mailme.dk wrote:
> [...]
> ofrenenes øjne så de kan "se" (fordi deres "øjne" glimter" og de
> dermed virker levende) mens han gør et eller andet ved de andre ofre.

Det lyder meget som plottet fra Thomas Harris roman "Red Dragon", hvori
man for første gang møder Dr. Hannibal "The Cannical" Lecter (som dog
spiller en mindre rolle, i forhold til de senere romaner i serien).

Plottet er anvendt i to film, dels. "Manhunter" og dels den nyere "Red
Dragon" som jeg endnu ikke har set.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org