Leslie Caron og Gulietta Massina
Fra : qx

Dato : 02-06-07 15:49

Håber jeg staver sidstnævntes navn rigtigt. Vi ved alle at Leslie Caron blev
kendt og elsket for rollen i "Lili"og jeg mener da at man efter den så hende
i et par andre meget store hits, men jeg kan overhovedet ikke komme på, hvad
de skulle have hedet. Var en måske med Maurice Chevalièr?

At Gulietta Massina vandt hæder for rollen i "La Strada" er også velkendt,
men hvilke andre film spillede hun med i? Var der noget om, at hendes
karriere blev ret kort?

Hilsen

qx

Fra : Holst

Dato : 02-06-07 16:00

qx wrote:

> [...]
>
> At Gulietta Massina vandt hæder for rollen i "La Strada" er også velkendt,
> men hvilke andre film spillede hun med i? Var der noget om, at hendes

Ja, jeg er åbenbart endnu ikke nået op på samme niveau af
civilisationen, eftersom jeg hverken har hørt om Leslie Caron eller
Guliette Massina.

Men jeg vil tro, du kan finde svar på dine spørgsmål her:
http://www.imdb.com

Fra : qx

Dato : 02-06-07 20:22

"Holst" skrev i en meddelelse
> qx wrote:

> Ja, jeg er åbenbart endnu ikke nået op på samme niveau af civilisationen,
> eftersom jeg hverken har hørt om Leslie Caron eller Guliette Massina.

Iih undskyld, jeg troede bare at der kunne være nogle enkelte, som havde et
eller andet at sige om emnet. Beklager at filmen med Leslie Caron kom frem
længe før jeg selv nogensinde havde sat mine ben i en biograf.

> Men jeg vil tro, du kan finde svar på dine spørgsmål her:
> http://www.imdb.com

Jeg siger tak. Det kan være interessant at se, hvad jeg vil finde.

Venlig hilsen

qx

Fra : qx

Dato : 02-06-07 20:53

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frem længe før jeg selv nogensinde havde sat mine ben i en biograf.

> Jeg siger tak. Det kan være interessant at se, hvad jeg vil finde.

Jo, det viste sig at være ret interessant, sikke en masse yndige henrivende
billeder af Leslie Caron. Jamen det er jo utroligt, hvad sådan et site
rummer. De to damers fødselsdag var også interessante, ikke så underligt at
mange ikke kender dem i dag.

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 21:41

In news:4661cac1$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:

> [...]
> sådan et site rummer. De to damers fødselsdag var også
> interessante, ikke så underligt at mange ikke kender dem i dag.

Ja, det er rigtigt. Leslie Caron er nu en nydelig ældre dame på 75
år.

Giulietta Masina gik bort i 1994 efter en lang og glorværdig
karriere. Hun vandt adskillige priser i årenes løb. Hun var jo også
gift med den navnkundige filminstruktør Federico Fellini. Det var
bl.a. ham der instruerede "Det søde liv" med Marcello Mastroianni og
den svenske sexbombe Anita Ekberg, der "tog bad" i Trevi fontænen,
og det var skam en ret vovet scene dengang - det har jo unægteligt
forandret sig en del siden

Man kunne ikke kalde nogen af de to damer (Caron og Masina) for
store skønheder, men udstråling det havde de til gengæld i overflod.
Jeg mindes med stor glæde både "La Strada" og "Lili", det var et par
dejlige film som sagtens stadig vil kunne fange publikum selv efter
så mange år. Jeg så dem på TV for en del år siden, men kan stadig
huske dem.

Jeg genså iøvrigt "Calamity Jane" på TV i eftermiddags, med endnu en
dejlig dame - Doris Day. Hun var også fra den tid hvor de lavede
underholdende film, hvor man ikke behøvede at tage stilling til
noget som helst. Man kunne bare læne sig tilbage og nyde filmen. Ak
ja qx.........det var i de gode gamle dage hvor alting ikke var så
problematisk.

Der bliver da heldigvis også lavet mange aldeles pragtfulde film
nutildags, men man har vel lov til at være lidt nostalgisk en gang
imellem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-06-07 08:45

Tove Krieger skrev blandt andet:

> [...]
> dejlige film som sagtens stadig vil kunne fange publikum selv efter så
> mange år. Jeg så dem på TV for en del år siden, men kan stadig huske

I hvert fald "La strada" kan man stadig få på dvd til en halvtredser.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : qx

Dato : 03-06-07 12:32

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> I hvert fald "La strada" kan man stadig få på dvd til en halvtredser.

Er det så i en bestemt forretning, som handler med de ældre film? Eller er
det over nettet?

--
qx

"Vogt dig for mennesker, som ikke synger."

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-06-07 17:50

"qx" skrev bl.a.:

> Er det så i en bestemt forretning, som handler med de ældre film?
> Eller er det over nettet?

Bor du vest for Storebælt, så er der næppe langt til nærmeste Stereo
Studio: http://www.stereostudio.dk/index.php?page_label=store

Hvad den koster i diverse netbutikker har jeg ikke undersøgt.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : qx

Dato : 03-06-07 12:24

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> qx typed:

[...]
> [...]
> instruerede "Det søde liv" med Marcello Mastroianni og den svenske
> sexbombe Anita Ekberg, der "tog bad" i Trevi fontænen,

Ærlig talt, jeg gad da godt se den igen. Den var jo meget omtalt den gang,
den kom frem. Og det vil være morsomme overraskelser at gense, scener man nu
helt har glemt.

> Man kunne ikke kalde nogen af de to damer (Caron og Masina) for store
> skønheder, men udstråling det havde de

Arh - jeg synes nu alligevel at Leslie Caron kom til at se ret yndig ud, da
hun først fik de spøjse hatte af. Og det nylige gensyn med "Lili" har
mærkeligt nok fået mig til at ønske, at jeg kunne se den bare lige én gang
mere.Der var fler små ting i handlingen, som kom overraskende, fordi det som
skal skabe handling i dag, focuserer på noget helt andet.

Det er rigtigt som du skrev, den er meget, meget sød og Mel Ferrer spillede
jo enormt godt. Den film har noget som man slet ikke ser i dag.

> Jeg genså iøvrigt "Calamity Jane" på TV i eftermiddags, med endnu en
> dejlig dame - Doris Day.

Hvor så du egentlig den? He - det får mig til at tænke på den rigtig ægte
"Annie get your gun".

>Hun var også fra den tid hvor de lavede
> underholdende film, hvor man ikke behøvede at tage stilling til noget som
> helst. Man kunne bare læne sig tilbage og nyde filmen. >Ak

Åh ja, når vi er ovre i de rigtig glade, så har jeg en yndlingsfilm, der
måske ikke er nogen der er enig med mig i, men hvor ville jeg gerne se "Kom
til Alaska" igen. Hvad var det nu hun hed, hende der spillede den kvindelige
hovedrolle. Jeg kan se hende for mig i den pragtfulde dybrøde kjole.

> ja qx.........det var i de gode gamle dage hvor alting ikke var så
> problematisk.

Nemlig.

> Der bliver da heldigvis også lavet mange aldeles pragtfulde film
> nutildags, men man har vel lov til at være lidt nostalgisk en gang
> imellem.

Ja, det har man bestemt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-07 22:53

In news:4662a4b6$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:

> Hvor så du egentlig den?

Det var på TV1000 Classic (der er mange af de rigtigt gode gamle
film, masser af gamle westerns også).

> [...]
> hvor ville jeg gerne se "Kom til Alaska" igen. Hvad var det nu hun
> hed, hende der spillede den kvindelige hovedrolle. Jeg kan se

"Kom til Alaska" hvor var den altså god . Har set den masser
af gange og morer mig lige meget hver gang. Den smukke dame hed
Capucine (intet efternavn), ja hun var skøn med fransk accent og det
hele. Musikken er iøvrigt også god. John Wayne var også rigtigt i
sit es, det var en pragtfuld type han spillede.

Fra : Holst

Dato : 02-06-07 22:32

qx wrote:

> [...]
> rummer. De to damers fødselsdag var også interessante, ikke så underligt at

Du kunne også prøve http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page hvor der tit
findes gode og grundige artikler om mange emner. Vær dog opmærksom på,
at artiklerne skrives af brugerne, hvorfor det altid er en god idé at
forholde sig kritisk til indholdet i artikler på Wikipedia.

Fra : qx

Dato : 03-06-07 12:29

"Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
> artiklerne skrives af brugerne, hvorfor det altid er >en god idé at
> forholde sig kritisk til indholdet i artikler på Wikipedia.

Skrives artiklerne af brugerne? Det har jeg da aldrig haft opfattelsen før.
Men okay, jeg kan da prøve, hvad jeg kan få ud af wikipedia.

Tak, tak.

Fra : Holst

Dato : 03-06-07 12:43

qx wrote:

> Skrives artiklerne af brugerne? Det har jeg da aldrig haft opfattelsen før.
> Men okay, jeg kan da prøve, hvad jeg kan få ud af wikipedia.

Jeps. Enhver, der har lyst, kan sætte sig ned og skrive en artikel på
Wikipedia. Ligeledes kan du også rette i alle artikler, hvis du har
noget at bidrage med.

Er der ikke nogen artikel om Leslie Caron, kan du sætte dig ned og
skrive en, hvis du ved en masse om hende.

Fra : qx

Dato : 03-06-07 20:32

"Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
> at bidrage med.
>
> Er der ikke nogen artikel om Leslie Caron, kan du sætte dig ned og skrive

Jeg ved måske ikke så meget om hende, som jeg gerne ville, men jeg kan jo en
gang skrive en artikel om stenalderen på Stevns i Ertebølle-tiden. Eller om
kobberalder-gravpladserne ved Lepenski Vir højt beliggende over det sted,
hvor Donau løber ind i Rumænien.

Måske, måske.

--
qx

"Efterhånden som du sætter dig ud over overvejelser om, hvorvidt folk kan
lide dig eller ej, bliver du i stand til at aflive hvad de end måtte køre af
manipulation på dig, og etablerer en følelse af total ikke-afhængighed."

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-07 13:28

qx wrote:

Jeg ved godt, man ikke normalt kommenterer signaturer, men den dér "vogt dig
for mennesker, der ikke synger", får mig altid - lidt ondskabsfuldt - til at
tænke på en deling SA'ere, der kommer marcherende, mens de skråler Horst
Wessel-sangen

Per V.
--
CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
Self-assertiveness

Fra : qx

Dato : 04-06-07 22:30

"Per Vadmand" skrev i en meddelelse
> [...]
> til at tænke på en deling SA'ere, der kommer marcherende, mens de skråler

Tjah, hvem mon der har fundet på at sige: vogt dig for mennesker, der ikke
synger. Sikkert en der har truffet nogen af den type danskere, som især i
tresserne og halvfjerserne arbejdede indædt på at få så mange som muligt,
til at indse at det var latterligt og ubegavet at synge. Mens man i alle
mulige andre lande glæder sig over at man i det hele taget har evnen til at
synge.

qx

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-06-07 23:12

qx wrote:

> [...]
> mange som muligt, til at indse at det var latterligt og ubegavet at
> synge. Mens man i alle mulige andre lande glæder sig over at man i

Hvad er det for nogle danskere? Dem har jeg aldrig mødt.

Per V.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-06-07 08:39

Per Vadmand skrev bl.a.:

> Hvad er det for nogle danskere? Dem har jeg aldrig mødt.

Heller ikke jeg! Snarere tror jeg at både før og nu er det for mange
mennesker en uoverstigelig udfordring at synge med på fest- og andre
sange. På mange andre områder kan de godt være udstyret med en
skudsikker selvtillid, men når det kommer til at synge sammen med os
andre, så bliver de som små forskræmte mus og gemmer sig bag masker af
latterliggørelse eller krukket selvmedlidenhed.

Formodentlig kun ganske få har ret i deres undskyldende udsagn: "Jamen,
jeg kán ikke synge". Til begge grupper - både dem der ikke vil, og dem
der ikke tror de kan - vil jeg sige: Det er synd for jer selv, og somme
tider også for os som elsker at synge - uanset om vi 'kan' eller ej.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne; det' nok også nok.

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-06-07 09:11

Jørgen Grandt wrote:

> Heller ikke jeg! Snarere tror jeg at både før og nu er det for mange
> mennesker en uoverstigelig udfordring at synge med på fest- og andre
> sange.

Jeg tror "qx"a opstød bare er en af de sædvanlige mavesure fordomme om
68'ere. I min erindring er der aldrig blevet sunget så meget - og lavet så
mange nye sange, gode såvel som dårlige, som netop under ungdomsoprøret i
tresserne og halvfjerdserne. qx tænker muigvis på, at en del skoler dengang
droppede morgensangen, som ofte - i hvert fald på min skole - var et
nationalreligiøst ritual med morgenbøn og det hele. Men de betød jo ikke, at
folk holdt op med at synge. Tværtimod. Man sang bare noget andet.

> [...]
> vil, og dem der ikke tror de kan - vil jeg sige: Det er synd for jer
> selv, og somme tider også for os som elsker at synge - uanset om vi

Tja, mit problem med fællessang er nærmest det modsatte: Jeg har en kraftig
"heltetenor", sp når jeg synger i kor, synger jeg enten så kraftigt, at jeg
overdøver alle andre, eller så svagt, at jeg får ondt i halsen af at presse
stemmen ned. Men det er jo en helt anden historie og meget OT. Det kan dog
blive on-t igen, hvis vi gør opmærksom på, at der faktisk findes adskillige
udmærkede film om sangkor.

Per V.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-06-07 14:51

Per Vadmand skrev:

> Det kan dog blive on-t igen, hvis vi gør opmærksom på, at der
> faktisk findes adskillige udmærkede film om sangkor.

Ja, det er næsten en hel genre.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : ufo

Dato : 03-06-07 19:51

On Jun 3, 1:42 pm, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:
> [...]
Det er en rigtig god ide at være kildekritisk mht. wikipedia.
Angiveligt havde artiklen om Pia Kjærsgaard på et tidspunkt følgende
faktuelle oplysning:
"Pia Kjærsgaard er gift med den professionelle pornostjerne Katja
Kean."

Sjovt nok er ovenstående oplysning siden fjernet.
Alle kan skrive og rette i alt, eller rettere næsten alt, på
Wikipedia. "George Bush" er svjv lukket for rettelser, arbejdet med
hele tiden at fjerne brugernes kreative oplysninger blev for stort.

hilsen esther