Manden der begyndte at gå
Fra : Pizzaman

Dato : 05-07-01 23:35

KLIP fra sundhed.dk / Helse:

Manden der begyndte at gå
Hvorfor løbe lungerne ud efter sundhed, når man kan nøjes med at gå efter
den. Den tidligere landsholdsløber Torben Dan Pedersen, er blevet bidt af at
gå. Han går ikke bare til og fra arbejde, han går også bogstaveligt talt til
møder, og når det hele bliver for meget, går han bare ud i det blå.

Inde i hans hoved følte han sig stadigvæk som en sportsmand i kanon god
form - et konkurrencemenneske, der passede som fod i hose med en Sports
Master butik!

Men for et år siden gik det op for den dengang 41-årige informationschef og
familiefar, Torben Dan Pedersen, at der var tale om et helt urealistisk
selvbillede. Det krævende job som informationschef i Hjerteforeningen og to
børn under fem år gjorde, at den ugentlige motion kun lige kunne snige sig
op på en time om ugen, at Sports Master klunset blev luftet alt for
sjældent, at vægten steg, og det fysiske velvære faktisk var en sjælden
oplevelse.

- Min erkendelse af mig selv opstod, mens jeg arbejdede med en kampagne,
hvor Hjerteforeningen opfordrede til en halv times aktivitet hver dag. Det
var her, jeg indså, at min egen opfattelse af mig selv harmonerede dårligt
med virkeligheden. Jeg mente da helt bestemt, at jeg var en sportsmand, der
når som helst kunne løbe 17 kilometer på en god time. Men faktum var, at min
form var elendig, fordi min motion havde begrænset sig til en fem minutters
cykeltur til og fra arbejde.

Jeg snød mig selv
Når Torben Dan Pedersen oppe i sit hoved stadig så sig selv som en fit
sportsmand, har han noget at have det i. Han har dyrket atletik på eliteplan
og været på landsholdet i terrænløb, indtil hans sportskarriere en vinterdag
kolliderede med en bobslæde på en kælkebakke syd for Roskilde - med et
fuldstændigt ødelagt knæ som resultat.

- Men selv om sport på topplan var slut, trænede jeg da stadigvæk syv til
otte gange om ugen med enten løb eller styrketræning, fortæller Torben Dan
Pedersen, der som 34-årig fik sit første barn og skiftede sit skolelærerjob
ud med et 50 timers job i reklamebranchen.

- Arbejdet fyldte pludselig det hele. Det var den store fysiske dræber. Og
den tid, der var tilbage, gik til familien. Pludselig dyrkede jeg kun motion
1-2 gange om ugen. Et mønster, som kun blev endnu mere udhulet og
fragmentarisk i takt med barn nummer to og stillingen som informationschef i
Hjerteforeningen.

- Alligevel fortsatte jeg med den selvopfattelse, at jeg til enhver tid
kunne løbe 17 kilometer på en rigtig god tid, selv om min form kun var til
at lunte tre. Derfor var årene fra 34 - 41 fyldt med skader og fysiske
nedtursoplevelser, fordi mit motionsmønster var sådan en gang yo - yo
træning: Det vil sige at trække i træningstøjet om søndagen og forsøge at
løbe en lang tur for fuld damp, som om jeg var en 20-årig i rigtig god form,
fortæller Torben Dan Pedersen.

At blive ét med sin alder
- En dag skulle jeg teste en pulsmåler for Hjerteforeningen. Da jeg var oppe
i de omdrejninger, hvor jeg gerne ville se mig selv, og hvor jeg inde i mit
hoved følte, at nu kørte det bare for mig, så kunne jeg jo se, at hjertet
bankede som en besat for at følge med. Jeg kunne se, at den måde, jeg løb
på, ikke var sund for min krop. Næste AHA-oplevelse var kampagnen med den
halve times motion om dagen.

- Jeg begyndte langsomt at indse, at jeg ikke skulle tænke i træning mere.
At det ikke var et værdifuldt mål for mig mere, hvor langt og hvor stærkt
jeg løb. Det, jeg havde brug for, var regelmæssig motion, at gøre noget godt
for kroppen, blive af med denne her slaphedsfornemmelse og få mig en god
oplevelse ved fysisk udfoldelse.

At det skulle blive gåture, der kom til at ændre Torben Dan Pedersens
motionsvaner- og opfattelse, ville han have forsvoret. Men ligesom med så
meget andet her i livet startede det hele ved en tilfældighed.

- En dag i november 1999 var min cykel punkteret. Så jeg gik på arbejdet i
stedet. Det tog 20 minutter, og turen gik gennem to af Københavns dejligste
parker: Østre Anlæg og Kongens Have. Det havde været en god tur, så jeg gik
også hjem fra arbejde.

Og det har han gjort lige siden. At gå er blevet en livsform, han slet ikke
kan undvære. Han går ikke bare til og fra arbejde. Han går også bogstavelig
talt til møder, og når han trænger til en grundig snak med sin kone, så skal
det helst være på en lang gåtur i skoven.

- Det helt centrale er, at jeg helt gratis og uden indgreb i min dagligdag
nu får gået over 20 kilometer om ugen og får 3 1/2 times ugentlig motion
forærende. Men ligeså vigtigt er det, at jeg på de 20 minutter når at få
indstillet mig på min arbejdsdag, og at jeg får aflagt mig arbejdsdagens
stress og problemer, inden jeg kommer hjem igen, fortæller Torben Dan
Pedersen, der går i et frisk tempo - for kendere med en puls omkring de
110-120.

- Og så er der det med naturen. Jeg kommer fra landet og bor nu i en
lejlighed i byen. Men ved mine gåture kommer jeg tilbage til naturen. Jeg er
der den dag, løgplænen i Kongens Have springer ud, og jeg er der også den
morgen, hvor mørket i februar afløses af en solopgang.

Det er ikke bare samvittigheden og velværet, der er blevet bedre. - I det
år, hvor jeg er gået til og fra arbejde, og hvor jeg ikke har foretaget
andre livsstilændringer, har jeg støt og roligt tabt fem kilo samtidig med,
at mit kolesteroltal er faldet fra 5.5 til 4.8. Min grundkondition er nu for
første gang i mange år i orden. Jeg kan løbe mine ture, som jeg lyster, og
jeg døjer ikke med skader.

At gå er helt fundamentalt
Torben Dan Pedersen er blevet nysgerrig på det at gå. For det første er det
pudsigt, som sproget er fuldt af gloser om at gå - som om det at gå er noget
helt basalt i menneskers tilværelse. Vi går til møde, vi går tingene
igennem, vi går i gang, ind i os selv og fra hinanden. Vi går til ro og fra
koncepterne.

- En muskelforsker har også fortalt mig, at menneskets største force som
skabning er, at vi kan gå meget længere end nogen anden dyreart. Da vi
engang var jægere, var menneskets største aktiv, at vi til enhver tid kunne
gå et dyr træt. At vi har en udholdenhed, når vi går, som er speciel for
menneskeracen, beretter Torben Dan Pedersen, som også tror på, at det at gå
i et frisk og taktfast tempo har en indbygget musikalitet og kropslig
cirkulation, der gør, at man kan komme over i en slags meditativ tilstand,
hvor man oplever tankefrihed og frihed for dagligdagens normale
begrænsninger.

- Man tænker og snakker så forbandet godt sammen, når man går en lang tur,
siger den travle mand, som opfandt sin egen måde at gå ned i tid på.

Hjertet kan ikke undvære motion
Hver 5. blodprop skyldes mangel på motion. 15.000 liv kunne spares, hvis vi
dyrkede fire timers motion om ugen.

Hjertegang - en oplevelse, der ligger lige for fødderne af dig
At gå i et frisk tempo er lige så god og virksom motion som alle andre
motionsformer. Om man løber eller går fem kilometer giver det samme
kropslige udbytte. Man forbrænder lige mange kalorier. Den eneste forskel
er, at når man løber, forbrænder man dem hurtigere, end når man går.

Hjerteforeningen går i gang
Alle kan godt li´ at gå en tur. Men de færreste opfatter en gåtur som en
acceptabel motionsform. Derfor har Hjerteforeningen de senere år sat særlig
fokus på gang som motion. Blandt andet gennem det årlige Walkaton, hvor
15.000 hvert år i august har taget imod tilbuddet om at gå en tur på 5, 10
eller 15 kilometer gennem København. Dertil kommer, at nye motionsklubber i
Hjerteforeningens regi vil have gåture øverst på prioritetslisten.

Kilde: Journalist Mette-Marie Davidsen, Helse nr. 3, 2001

Fra : Niels Henriksen

Dato : 06-07-01 09:46

Det var da en dejlig artikel.... jeg skal selv ud at gå her i weekenden med
en kammerat. Vi skal have udleveret udrustning med (vores grønne miligrej)
og vi skal gå fra fredag til søndag

--
Niels

Fra : Stroyer

Dato : 07-07-01 06:52

Genialt svar *S* Niels
Stine

Fra : Niels Henriksen

Dato : 08-07-01 18:34

"Niels Henriksen" <niels@WHATbiggs.dk> wrote in message
> [...]
med
> en kammerat. Vi skal have udleveret udrustning med (vores grønne miligrej)

Damn...

Efter 8 km i høj varme og 20 kg's oppakning, så måtte vi stoppe turen. Jeg
fik en blodvabel og kunne derfor ikke gå længere..

--
Niels

Fra : Modesty

Dato : 09-07-01 11:16

Synd og skam det. Det er nok heller ikke de bedste betingelser at gå i
nærmest hedebølge. Fodtøj har vel så været millistøvler?

Jeg kom til at tænke på at de 20 kg oppakning er hvad mange
overvægtige slæber med sig i overvægt og nogle gange mere til.
Ikke noget at sige til at det er hårdt at komme i omdrejninger.

Venlig hilsen
Maria

Fra : Niels Henriksen

Dato : 09-07-01 13:35

"Modesty" <Notme@onthe.net> wrote in message
> Synd og skam det. Det er nok heller ikke de bedste betingelser at gå i
> nærmest hedebølge. Fodtøj har vel så været millistøvler?

Det har det... indtil jeg får råd til at få købt mig nogle støvler.... Nogle
siger Ecco andre Danner....

> Jeg kom til at tænke på at de 20 kg oppakning er hvad mange
> overvægtige slæber med sig i overvægt og nogle gange mere til.
> Ikke noget at sige til at det er hårdt at komme i omdrejninger.

Nu slæber jeg 40 kg på mig selv, men har det godt når jeg har en rygsæk på.
Det er heldigvis ikke den der var problemet, men min fod...

--
Niels

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-07-01 18:34

> Det har det... indtil jeg får råd til at få købt mig nogle
støvler.... Nogle
> siger Ecco andre Danner....

Ecco, Ecco, Ecco, Ecco - det er verdens bedste støvle, men forsvarets
udleverede er nu heller ikke så værst synes jeg - man skal blot gå dem
til.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Niels Henriksen

Dato : 10-07-01 14:28

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> wrote in message

> Ecco, Ecco, Ecco, Ecco - det er verdens bedste støvle, men forsvarets
> udleverede er nu heller ikke så værst synes jeg - man skal blot gå dem
> til.

Hmm... lyder til at der er et ekko her.....

Jeg kan selv li at gå med forsvarets støvler da jeg er vant til dem... men
nu må vi jo se....skal nok finde nogle indlægssåler så.

--
Niels

Fra : Modesty

Dato : 10-07-01 13:42

*LOL*
Og her bør advares om reklameindslag af middelsvær grad:

On Mon, 9 Jul 2001 19:34:12 +0200, "Mikkel Gybel Jensen"
<mgj@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>Ecco, Ecco, Ecco, Ecco - det er verdens bedste støvle, men forsvarets
>udleverede er nu heller ikke så værst synes jeg - man skal blot gå dem

Forsvarets støvler har da givet mange ødelagte fødder, både i form af
fodsvamp og vabler, der har udviklet sig til blodige sår. Ellers kan
det da godt tænkes at de er gode, brugt under normale omstændigheder.

Venlig hilsen
Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999"

Fra : Niels Henriksen

Dato : 10-07-01 23:02

> Forsvarets støvler har da givet mange ødelagte fødder, både i form af
> fodsvamp og vabler, der har udviklet sig til blodige sår. Ellers kan
> det da godt tænkes at de er gode, brugt under normale omstændigheder.

Jeg tror ikke at man kan beskylde støvlerne for det. Hvis de bliver
behandlet ordentligt (dvs. sværtet ind og luftet) så bør der da ikke være de
problemer med dem. De støvler bliver jo tit våde indvendig da der er nogle
der ikke kan gøre dem helt vandtætte.

--
Niels Henriksen
-------------------------------

Fra : Lars

Dato : 12-07-01 10:46

ECCO SUCKS

Jeg købte et par dyre goretex ECCO støvler i skind, som efter een sæson
begyndte at gå i stykker. Sålen på begge støvler gik simpelthen i opløsning.
Da jeg henvendte mig i ECCO-shoppen, hvor jeg havde købt dem, fik jeg at
vide, at de ikke ville gøre noget ved sagen, da garantien var udløbet. Så
jeg var nødt til at smide dem ud.

Senere så jeg i Rene ord for pengene at det var et generelt problem og at
det var en hel produktion af støvler fra ECCO, hvor sålerne gik i stykker.
ECCO havde bare ikke orienteret forhandlerne om, at de skulle tage mod
reklamationerne, hvilket mange forhandlere derfor havde nægtet. Da
TV-programmet henvendte sig til ECCO var alt selvfølgelig fryd og gammen og
man kunne bare sende sine støvler ind - også selvom garantien var
overskredet. Desværre havde jeg allerede smidt mine støvler ud.

At man fra fabrikkens side ikke sørger for at holde kunderne skadesfri ved
at orientere forhandlerne, når man ved, at det er en hel produktion som er
fejlbehæftet, er mig simpelthen ubegribeligt. DÅRLIG DÅRLIG SERVICE.

Så hvis jeg bare nogenlunde skal bevare respekten for mig selv som bevidst
forbruger, er det SLUT MED AT KØBE ECCO, da en så dårlig service fra
fabrikkens side bør have konsekvenser. Jeg kan derfor også kun anbefale
andre, der skal til at købe støvler, at UNDGÅ ECCO STØVLER - hvis de vil
slippe for ende i sammen situation som mig.

/Lars

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 12-07-01 11:49

> ECCO SUCKS

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg er meget tilfreds med de ærkenstøvler
med gore-tex membran jeg købte helt tilbage i '96 i (tror jeg nok)
Spejdersport. De var ikke helt billige på trods af at de var på tilbud -
kostede lige over kr. 1.000,- - men de har tjent mig godt på vandretur i
Australien, 2-3 festivaller og vinterbrug i omkring fem år nu.

Det kan afgjort betale sig at købe kvalitet, når det handler om fodtøj. Og
hvis det er til sports-orienteret brug snarere end all-round/dagligdag, kan
man altså gå i en adventure-sport/trekking orienteret butik og få råd og
vejledning.

Held og lykke!

Anders

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 12-07-01 17:14

"Lars" <svend@bent.dk> wrote in message
> ECCO SUCKS

Det lyder som en rigtig dårlig oplevelse med ECCO - surt!

Men, jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at når vi snakker
ECCO-støvler i forbindelse med militærstøvler, så er der kun én
støvle - STØVLEN, som ECCO har udviklet i samarbejde med
frømandskorpset, og som jeg kun har hørt godt om - har desværre ikke
prøvet den (1800 bananer er lige i overkanten), men masser af kolleger
har!

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906
Løber du? vil du være forsøgsperson? læs på:
http://home.worldonline.dk/~mgj

Fra : Niels Henriksen

Dato : 13-07-01 10:04

> [...]
> frømandskorpset, og som jeg kun har hørt godt om - har desværre ikke
> prøvet den (1800 bananer er lige i overkanten), men masser af kolleger

Der har jeg så hørt en anden version:

Frømandskorpset var IKKE tilfreds med støvlen. Det som ECCO skriver i deres
reklame er uddrag fra den rapport og der var vist nogle mangler i støvlerne.

Det har jeg fra en af mine venner der tester udstyr i stride baner... han
har bl.a. også kontakt til nogle frømænd.

--
Niels

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 13-07-01 13:49

> Frømandskorpset var IKKE tilfreds med støvlen. Det som ECCO skriver
i deres
> reklame er uddrag fra den rapport og der var vist nogle mangler i
støvlerne.

Jo, de fandt at det var en fremragende støvle - problemet var bare, at
de sled dem op meget hurtigt, og det var noget skidt! men hvor mange
mennesker bruger støvler på den måde, udover frømandskorpset?

Mikkel

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-07-01 11:15

> Jo, de fandt at det var en fremragende støvle - problemet var bare, at
> de sled dem op meget hurtigt, og det var noget skidt! men hvor mange
> mennesker bruger støvler på den måde, udover frømandskorpset?

Har du den fuldstændige rapport? Det kunne være sjovt at se den

--
Niels

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-07-01 19:26

> Har du den fuldstændige rapport? Det kunne være sjovt at se den

Næh, desværre ikke så'n lige ved hånden - det er udelukkende
andenhåndsinformation

Men, man kunne kigge på http://www.eccoamager.dk/html/tests.htm - husk
dog, at det er information, der er sorteret af ECCO selv.

Mikkel