Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan er det nu lige...
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 12:21

Hej

Lige nu har jeg en canon400D med følgende glas

canon 10-22
canon 24-105 L
canon 70-200 IS L
canon 50 1.8 II

Jeg overvejer nu at købe en canon 5D, men det er jo full-frame, så er der
ikke noget med at der er nogle af objektiverne der ikke egner sig så godt
til dette.

Hvad skal ud, og hvad bør jeg evt. købe i stedet ?

Hilsen Palle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-06-07 12:59

Palle Johansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Lige nu har jeg en canon400D med følgende glas
> canon 10-22

Hvis det er et EFS - så vil det ikke kunne bruges - men EF kan
godt bruges.

> canon 24-105 L
> canon 70-200 IS L
> canon 50 1.8 II

Det er EF så de kan godt bruges - du skal bare regne med at
virkningen pga cropfaktoren på 1.6x på dit 400D vil være at de
virker 1.6x kortere på 5D.

> Hvad skal ud, og hvad bør jeg evt. købe i stedet ?

Hvis det var mig, så ville jeg komme til at mangle noge
"længere" - men det kommer an på formålet/behovet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 13:07

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message
> [...]
> til dette.
>
> Hvad skal ud, og hvad bør jeg evt. købe i stedet ?

kig på dpreview

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-06-07 13:09

Palle Johansen wrote:
> [...]
> så godt til dette.
>
> Hvad skal ud, og hvad bør jeg evt. købe i stedet ?

10-22 er EF-S og kan ikke bruges på 5D, men din 24-105 vil få nyt liv og
blive en rimelig vidvinklet på 24mm. Skal du have 10-22mm dækket, så er det
enten 17-40mm f/4L eller 16-35mm f/2.8L. Jeg valgte sidstnævnte. 70-200 er
perfekt på 5D og hvis du vil kompensere for tabet af rækkevidde, så køb en
1.4x TC, som virker fint med dette objektiv (både f/2.8 og f/4).

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Brian Lund

Dato : 01-06-07 13:12

> [...]
> til dette.
>
> Hvad skal ud, og hvad bør jeg evt. købe i stedet ?

"Egner sig" er en underdrivelse, for du kan nemlig slet ikke montere dit
EF-S 10-22mm!
Hvis du absolut skal have en erstatning, billedvinkels mæssigt, så skal du
have en 16-35 (eller deromkring), men de 24mm på din 24-105mm vil jo være
væsentligt mere vidvinkel på 5D end på 400D, 24mm på 5D svarer til 15mm på
400D.

70-200 vil også få en væsentligt kortere rækkevidde, du kan evt. supplere op
med et 300mm f/4 IS, hvis du får brug for det?

Brian

Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 01-06-07 17:02

Hej Palle.
Cmos sensoren på 5D er 35,8 x 23,9mm, altså en Full-Frame som du
selv skriver. Tallene for de objektiver du angiver, eks.v. 70-
200 mm svare jo til brændvidden ved 35 mm film, altså Full-frame.
Der er ingen kropfaktor. Alle EF objektiver kan anvendes, EF-S
objektiver kan ikke anvendes på 5D.
M v h
Ole Bornak

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-06-07 22:58

Hej,

> [...]
> 200 mm svare jo til brændvidden ved 35 mm film, altså Full-frame.
> Der er ingen kropfaktor. Alle EF objektiver kan anvendes, EF-S

Så vidt jeg ved er brændvidden den samme uanset sensor størrelse??

Crop faktoren er vel kun interessant hvis du har 35mm film som reference.

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-07 09:14

Thomas Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så vidt jeg ved er brændvidden den samme uanset sensor
> størrelse??

Jo - brændvidden er den samme - men ved 1.6x crop er sensoren
mindre, og der sker en keskæring i kameret, så det virker som om
brændvidden er 1,6x længere.

Der er sikkert andre, der har en bedre forklaring

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-06-07 16:27

Jan Vestergaard skrev i 46612f12$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:

> Jo - brændvidden er den samme - men ved 1.6x crop er sensoren
> mindre, og der sker en keskæring i kameret, så det virker som om
> brændvidden er 1,6x længere.
>
> Der er sikkert andre, der har en bedre forklaring

Tjae - sprogligt set kan jeg i hvert fald ikke lide dit udsagn om at der
sker en beskæring. For det gør der selvfølgeligt ikke. Men det er korrekt at
billedvinklen svarer til den billedvinkel, man får ved er 24*36mm (fullframe
er nemlig et tanketomt udtryk) med et objektiv med 1,6 gange længere
brændvidde.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : rt

Dato : 04-06-07 09:31

> canon 10-22

Sig til hvis du skal af med din 10-22'er. Kunne måske være interesseret
i at hjælpe dig med det...hrmm...ot.

--
De bedste hilsener

/rt