Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparent billede i PS
Fra : Sinkbæk

Dato : 05-07-01 21:38

Hej!

Når jeg har klippet et billede ud og gerne vil have det transparent, bliver
det meget grovkornet i kanten, også selv om jeg vælger at gemme billedet i
256 farver....

Hvordan kan jeg få skarpe kanter på billedet uden at miste det transparente?

Mvh.
Sinkbæk

Fra : Madsen

Dato : 05-07-01 21:55

"Sinkbæk" <ts@8888nvr.dk> skrev:

> [...]
> 256 farver....
>
> Hvordan kan jeg få skarpe kanter på billedet uden at miste det transparente?

Kik på det felt der hedder Matte/bund i Save for Web-vinduet.
(Jeg formoder at du bruger Save for Web når du gemmer
transparente Gif'er fra Photoshop)

Som farve på Matte vælger man ofte den baggrundsfarve man
skal bruge på hjemmesiden.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Sinkbæk

Dato : 06-07-01 13:03

Jeg bruger et baggrundsbillede, så det funker heller ikke, da jeg så får en
ikke ønsket kant om billedet!
Jeg vil gerne have billedet helt skarpt uden kant.

-Sinkbæk

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 14:51

"Sinkbæk" <ts@8888nvr.dk> skrev:

> Jeg bruger et baggrundsbillede, så det funker heller ikke, da jeg så får en
> ikke ønsket kant om billedet!
> Jeg vil gerne have billedet helt skarpt uden kant.

Hvad så med at tage det område af baggrundsbilledet der skal ligge
bag ved dit billede med over i Photoshop og bruge det som baggrund
der? Det skal jo så selvfølgelig placeres meget præcist bagefter inde
på hjemmesiden, men det er der vel også mulighed for at gøre?
Hvis du gør det på den måde kan jeg ikke se at det skulle være nød-
vendigt at lave noget transparent, hvis jeg ellers har forstået dit
problem rigtigt.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Sinkbæk

Dato : 06-07-01 17:18

Ok jeg vender det: Er det ikke muligt at lave en fuldstændig transparent
billede? - uden kant.

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 17:34

"Sinkbæk" <ts@8888nvr.dk> skrev:

> Ok jeg vender det: Er det ikke muligt at lave en fuldstændig transparent
> billede? - uden kant.

Muligvis.
De gange jeg har haft behov for det har jeg brugt matte til at få
kanten skarp på, eller også har jeg taget noget af baggrunden fra
websiden som jeg sagde. Hvis du mener du ikke kan lave en matte
og ej heller tage et område fra baggrunden, så ved jeg ikke hvordan
man ellers kan undgå den, så det må evt. andre svare på.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Anders Warlo

Dato : 07-07-01 10:52

Nu vil jeg ikke komme med en meget lang forklaring, men problemet er nok det
at man med .gif formatet kun har mulighed for at vælge én transparent farve.
og dermed kan de farver der ligger imellem altså ikke blive transparente...

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-07-01 10:21

"Sinkbæk" <ts@8888nvr.dk> wrote in message
> [...]
> 256 farver....
>
> Hvordan kan jeg få skarpe kanter på billedet uden at miste det

Hvis du bruger gif kan du ikke lave en "blød" overgang mellem synlig og
gennemsigtig.
Dette skyldes at de enkelte pixels i en gif kun kan være HELT gennemsigtige,
eller HELT synlige. Dette kan fx. ses som en grov kant, hvis man ikke kan
vælge en Matte der er tæt på baggrundsfarven.

PNG-formatet derimod giver mulighed for en alpha-kanal, og kan gøre alt hvad
du ønsker. (Så vidt jeg husker skal du have fat i PNG-24 versionen.)
Problemet her er bare, at der vist ikke er nogen browser der understøtter
det endnu.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Madsen

Dato : 07-07-01 11:57

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> [...]
> du ønsker. (Så vidt jeg husker skal du have fat i PNG-24 versionen.)
> Problemet her er bare, at der vist ikke er nogen browser der understøtter

Ja, PNG kunne måske være en løsning, men du har ret i at det ikke
er 100% understøttet i de gængse browsere endnu. Hvor langt hver
især er med det, kan man læse om her:
<http://www.libpng.org/pub/png/pngapbr.html>

--
Mvh. Madsen