TDC og upload
Fra : Rick

Dato : 05-06-07 17:18

Hej I gruppen,

Jeg har en 2mbit/128kbit forbindelse hos TDC og når jeg sender filer til
andre, så dør min downloadhastighed næsten helt. Jeg kan surfe på nettet som
om det var et gammelt 56k modem.

Jeg har en webserver stående på linjen og når den benyttes af andre, så sker
det samme. Der er flere sites på serveren og den bliver derfor også scannet
af webcrawlere af og til, som kan tage op til en halv time. Det er utroligt
irriterende, at hastigheden forringes så meget pga. det.

Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre? Eller er eneste mulighed en højere
uploadhastighed?

- rick -

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-07 17:27

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en 2mbit/128kbit forbindelse hos TDC og når jeg sender filer til
> andre, så dør min downloadhastighed næsten helt. Jeg kan surfe på nettet
> som om det var et gammelt 56k modem.

Det er fordi der ikke er plads til udadgående kontrolpakker. Du bør reducere
dit upload til fx 80 kbit/s så resten reserveres til kontrolpakkerne.

En linje med den bestykning er generelt ikke beregnet til at have det store
upload.

> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre? Eller er eneste mulighed en
> højere uploadhastighed?

Ja, det er ihvertfald den eneste simple mulighed.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-07 17:31

Rick skrev:

> Jeg har en 2mbit/128kbit forbindelse hos TDC og når jeg sender filer til
> andre, så dør min downloadhastighed næsten helt. Jeg kan surfe på nettet som
> om det var et gammelt 56k modem.

Ja, der er mange der ikke er klar over at begge kanaler er
nødvendige ved både up- og download. Den anden kanal bruges til
udveksling af kontrolbeskedder - primært kvitteringer for
modtagne pakker eller beskedder om at gensende dem.

Som tommelfingerregel siger man at man skal have 10 % af
down-kapaciteten som up-kapacitet hvis man skal kunne udnytte
downloadhastigheden helt.

> Eller er eneste mulighed en højere uploadhastighed?

I praksis ja. Den anden mulighed består i at drosle brugen af din
sendekapacitet ned, og det giver en langsom server.

--
Bertel

Fra : ebbe hansen

Dato : 05-06-07 19:29

hmm webserver på en 128 kbit linie
> [...]
utroligt
> irriterende, at hastigheden forringes så meget pga. det.

hmm webserver på en 128 kbit linie. Det skal gå galt, køb dig et lille hotel
ude i verden i stedet. Det vil koste dig mere i strøm at have serveren
kørende, end du skal give for plads på et webhotel, der giver væsentlig
bedre oplevelser til dine gæster.
Jeg har prøvet at sætte en webserver op på min adsl, men pillede den ned
igen, da den forstyrede min trafik lidt rigeligt. Jeg har 1,5 mbit op

> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre? Eller er eneste mulighed en
højere
> uploadhastighed?

128 kbit er ikke meget. Uanset hvad du gør for at spare på båndet.
Men som de andre siger, kan du lægge nogle grænser ind for de enkelte
aktiviteter.
Også fraværet af trafik til webserver vil lette lidt på billedet.

ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-07 19:47

Rick skriver:

> Jeg har en 2mbit/128kbit forbindelse hos TDC

> Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre? Eller er eneste mulighed en højere
> uploadhastighed?

Højere upload.
Eller hoste ude i byen.

Klaus