valg af udbyder
Fra : steffen

Dato : 31-05-07 09:31

Hej

Jeg er netop flyttet i ny lejlighed, hvor der er kablet til Dansk
Bredbånd. Jeg synes dog, det er noget hampert, at Dansk Bredbånd tager
1999,- i oprettelse for 2mbit net/tv/telefoni og månedligt afgift på
349, hvorimod man hos Cybercity kan få 2mbit net og fri telefoni (men
ingen tv) til 199,- i oprettelse og 298 i månedlig afgift. Især
oprettelsesgebyret er der jo voldsom forskel på.

Defor vil jeg nu gerne høre, om der er betydelig forskel på de to
produkter? Og om der evt. er en 3. udbyderm jeg helt har overset, som
måske er endnu bedre og billigere...?

mvh
Steffen (Århus)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-05-07 09:44

steffen <moestrup@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> ingen tv) til 199,- i oprettelse og 298 i månedlig afgift. Især
> oprettelsesgebyret er der jo voldsom forskel på.

Du sammenligner æbler med pærer da CC ikke tilbyder TV.

Hvis du samtidig kigger efter i prislisterne, vil du se din oprettelses
pris på 1999,- alene skyldes TV signalet, hvilket osse svarer overens med
deres kampagne på gratis oprettelse af Internet de kører i øjeblikket.
http://www.dbnet.dk/downloadfile.aspx?did=328

Desuden i oprettelses prisen får du en TV-boks (formoder IP-TV), telefon-
boks (IP-telefoni), tv-tekniker besøg og et overført eller nyt
telefonnummer. Desuden vil jeg gætte på de 1999,- er inkl. kabling.

> Defor vil jeg nu gerne høre, om der er betydelig forskel på de to
> produkter? Og om der evt. er en 3. udbyderm jeg helt har overset, som
> måske er endnu bedre og billigere...?

Ja, der er forskel. CC er Internet og telefoni over telenettet, uden tv.
DBnet er en synkron linje baseret på ethernet kabling inkl tv-signal.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-05-07 18:00

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> DBnet er en synkron linje baseret på ethernet kabling inkl tv-signal.

Kører de reelt synkront ethernet? Eller mener du symmetrisk?
Synkront ethernet kunne være en metode til at sikre QoS på til TV, men jeg
har ikke hørt om nogen der gjorde det før.
IEEE er da vist heller ikke kommet længere end til en draft?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-07 18:31

On Thu, 31 May 2007 19:00:14 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> Kører de reelt synkront ethernet?

Nej, det er standard 100base-X.

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-06-07 08:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> jeg har ikke hørt om nogen der gjorde det før.
> IEEE er da vist heller ikke kommet længere end til en draft?

Det var termologien (topologien) symmetrisk jeg mente, men brugte forkert
ordvalg, tak :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 31-05-07 09:44

steffen skrev:
> [...]
> Bredbånd. Jeg synes dog, det er noget hampert, at Dansk Bredbånd tager
> 1999,- i oprettelse for 2mbit net/tv/telefoni og månedligt afgift på

incl *tv*

> [...]

> Defor vil jeg nu gerne høre, om der er betydelig forskel på de to
> produkter? Og om der evt. er en 3. udbyderm jeg helt har overset, som

"TV"-pakke er jo som du nævner med i de 349kr/md, så afhængig af pakke/kanaler
kan det være et godt tilbud hvis du alligevel planlægger at skulle have
TV i lejligheden.
Derudover kan det jo være 2M/2M (upload og download = 2Mbit/s), så det
er også mere end Cybercity kan levere i upload. Så undersøg dette nærmere.
Er det IP-TV hvor der til TV medfølger en speciel TV-settop-box som er
med i oprettelsen?
Eller er det analog TV og internet mv. via antennekablet?

Du må nok lige selv sammenligne de 2 tilbud fra Dansk bredbånd og Cybercity
lidt mere detaljeret, for Dansk bredbånd leverer på mange måder, også via
nogle af elselskabernes fiberløsninger.
Måske Dansk Bredbånd også kan levere en løsning med kun internet + evt. telefoni,
men uden TV?
Prøv at spørge.

Fra : steffen

Dato : 31-05-07 09:54

> Hvis du samtidig kigger efter i prislisterne, vil du se din oprettelses
> pris på 1999,- alene skyldes TV signalet, hvilket osse svarer overens med
> [...]

Jo, det er sandt, at der er tv med i DB-løsningen, men da vi blot er
interesseret i grundpakken (kanaler som DR1, DR2 og TV2), kan man
måske ligeså godt sætte en stueantenne op - eller hvad?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-05-07 10:18

> Jo, det er sandt, at der er tv med i DB-løsningen, men da vi blot er
> interesseret i grundpakken (kanaler som DR1, DR2 og TV2), kan man
> måske ligeså godt sætte en stueantenne op - eller hvad?

Ja, du står jo frit om du selv vil have TV oveni.

--
Bjarke Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 31-05-07 10:49

steffen skrev:

> Jo, det er sandt, at der er tv med i DB-løsningen, men da vi blot er
> interesseret i grundpakken (kanaler som DR1, DR2 og TV2), kan man
> måske ligeså godt sætte en stueantenne op - eller hvad?

Forudsat modtagelse med stuenantenne er muligt, det er jo ikke sikkert
at du bor tæt nok på senderen ?
Og måske er det ikke tilladt at opsætte udendørs antenne på taget
af ejendommen ?

Har du spurgt DB om de evt. kan levere "kun" internet?
eller er der lavet en aftale med boligforening eller lign.
om at alle skal have denne standardpakke?

Afhængig af hvor du bor gælder forskellige priser:
http://www.dbnet.dk/1610.aspx

Øjensynlig fås 2M/2M og højere uden oprettelsesgebyr og i Kbh
er priserne 199 for 2M/2M og 299kr/md for 10M/10M hvilket
vist er en del bedre end CC.

Men check selv priserne på deres hjemmeside eller
ring og spørg DB.

PS. jeg har fjernet crossposting til dk.teknik.telefoni.ip

Fra : Jens

Dato : 31-05-07 10:50

"steffen" <moestrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

interesseret i grundpakken (kanaler som DR1, DR2 og TV2), kan man
måske ligeså godt sætte en stueantenne op - eller hvad?

Ja, og en digital tuner (setboks)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-07 17:12

On 31 May 2007 01:53:50 -0700, steffen <moestrup@gmail.com> wrote:

> Jo, det er sandt, at der er tv med i DB-løsningen, men da vi blot er
> interesseret i grundpakken (kanaler som DR1, DR2 og TV2), kan man
> måske ligeså godt sætte en stueantenne op - eller hvad?

Hvis du ikke vil have tv, er oprettelsen billigere.

-A

Fra : steffen

Dato : 31-05-07 09:55

Tak for svaret.

> "TV"-pakke er jo som du nævner med i de 349kr/md, så afhængig af pakke/kanaler
> kan det være et godt tilbud hvis du alligevel planlægger at skulle have
> TV i lejligheden.

Jo, men kan man ikke ligeså godt bruge en stueantenne, når man nu kun
er interesseret i DR1 og DR2.

> Derudover kan det jo være 2M/2M (upload og download = 2Mbit/s), så det
> er også mere end Cybercity kan levere i upload. Så undersøg dette nærmere.

Tror ikke umiddelbart, jeg har så meget at bruge 2 mbit i upload til.

> Er det IP-TV hvor der til TV medfølger en speciel TV-settop-box som er
> med i oprettelsen?
> Eller er det analog TV og internet mv. via antennekablet?

Det er med en digital boks, så vidt jeg kan se på deres hjemmeside.

mvh
Steffen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 31-05-07 19:49

steffen skrev:
> Tak for svaret.

> Jo, men kan man ikke ligeså godt bruge en stueantenne, når man nu kun
> er interesseret i DR1 og DR2.

Forudsat der er signal nok til stueantenne. Prøv evt. med DVB-T så
får du også TV2. (men det kommer an på hvor du bor i landet i
forhold til senderne)

> Tror ikke umiddelbart, jeg har så meget at bruge 2 mbit i upload til.

> Det er med en digital boks, så vidt jeg kan se på deres hjemmeside.

Men gør dig selv en tjeneste og undersøg om du ikke kan vælge kun internet
uden TV fra DB der er i følge DB's hjemmeside billigere end CC.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-06-07 07:09

steffen <moestrup@gmail.com> declared in:
1180601722.336924.265850@o5g2000hsb.googlegroups.com :
> Tak for svaret.

> Jo, men kan man ikke ligeså godt bruge en stueantenne, når man nu kun
> er interesseret i DR1 og DR2.

> Tror ikke umiddelbart, jeg har så meget at bruge 2 mbit i upload til.

Mon ikke det er her hunden ligger begravet?
Du falder simpelthen udenfor DB's målpublikum.
Du vil hverken have TV fra dem, eller den flotte upload hastighed.

Jeg synes da også at det er "noget hampert" at prisen for en billet
til fodboldkampen i parken idag koster 3-400 kr, når jeg kan gå på
golfbanen og følge en match helt gratis... Men jer falder også lidt
udenfor parkens målpublikum, da jeg nok nærmest ville tage mig betalt
for at skulle spilde min tid derinde...

Find et andet selskab, der tilbyder dét du reelt ønsker. :)

Dét, der gør DB interessant, er netop dét, *du* ikke er interesseret i.
10/10 for 399 - Dér kan teleselskaberne IKKE være med.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Linde

Dato : 31-05-07 15:01

[...]

Mht internet, så har jeg har jeg været CC kunde i årevis, inden vi fik DB i
ejendommen, med gratis oprettelse som introtilbud. Jeg må sige, jeg har
været uhyre tilfreds med CC, ingen bøvl med dem, det har bare virket for
mig, og hastigheden er jævnligt blevet hævet.

DB er jeg også svært tilfreds med, selvom de ikke har fast IP. Nedetiden har
været marginal, og hastigheden helt i orden. "Triple play" boksen jeg har
fået fra dem bliver bare ved at udspy nye offentlige IP-numre til mig, når
jeg sætter udstyr i den, så det er bare let at have med at gøre.

Mvh
Linde

Fra : Rander

Dato : 31-05-07 18:31

Linde skrev noget i denne stil, den 31-05-2007 16:00:
> DB er jeg også svært tilfreds med, selvom de ikke har fast IP.

Jo de har, det koster bare 25 kr. pr. måned ekstra (incl. moms). Jeg har
det skam selv.

http://rander.dk (finally up again!)

Tre damer stod og talte sammen, og da to trådte tilbage og en frem var
der jo
ikke noget at gøre. (Skadesanmeldelse)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-07 18:37

On Thu, 31 May 2007 19:30:38 +0200, Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

> Jo de har, det koster bare 25 kr. pr. måned ekstra (incl. moms).
> Jeg har det skam selv.

Det er ikke alle steder, de kan levere en fast IP-adresse. Der er
nogle steder, hvor Dansk Bredbåmd leverer via andres net, hvor man
ikke kan få det.

-A

Fra : Rander

Dato : 31-05-07 18:24

steffen skrev noget i denne stil, den 31-05-2007 10:31:
> Defor vil jeg nu gerne høre, om der er betydelig forskel på de to
> produkter? Og om der evt. er en 3. udbyderm jeg helt har overset, som
> måske er endnu bedre og billigere...?

Den største forskel er vel at CC er ADSL, hvor DB er fiber, der
termineres i ren Ethernet. Derudover er der forskel i upload-hastigheden
- hos CC kan du få alt mellem 128 og 512 Kb/sek alt efter hvilken linie
du kigger på, hos DB får du på en 2 Mbit-linie også 2Mbit/sek upload -
alle deres linier er symmetriske.

Jeg har selv haft DB i 1½ års tid, og havde før det CC, så de
efterfølgende udsagn om CC skal tages med det forbehold at der kan være
rettet op på det inden for de sidste 1½ år.

Jeg oplevede generelt CC som yderst ustabil hvad angår pingtider ifm.
online gaming, hvor DB ligger ret stabilt.

Hvad angår support, så var DBs en lidt "spændende" oplevelse til at
starte med, men de har fået styr på det, og i dag får de CC's support
til at ligne en samling klaphatte der dårlig nok ved hvordan man tænder
en computer - deres viden stopper samme sted som deres opslagsmanualer
og de går fuldstændig i sort hvis man taler bare det mindste teknisk.
DBs supportfolk derimod ved hvad det handler om efter højst 20 sekunders
forklaring, og kan de ikke ordne det med det samme går sagen videre og
er som oftest klaret senest den følgende arbejdsdag.

Stabilitet er jo også en faktor. Jeg havde CC i ca. 2 år, og oplevede
fem nedbrud. To af dem var klaret inden for 15 minutter, to inden for en
time, og et enkelt tog omkring 8 timer at fixe.

På de 1½ år jeg har haft DB har jeg oplevet 3 nedbrud - et på ca. 5
minutter og to på ca. 10 minutter...

Alt i alt vil jeg nok anbefale dig at vælge DB. Ja, oprettelsesgebyret
er en smul hampert, men det har jo tjent sig ind i løbet af et par år.
Derudover er du mere fremtidssikret, og hvis du på et tidspunkt synes at
2 Mbit er for lidt, så kan bare opgradere til 10 eller 25 Mbit
(synkront)!. Den mulighed har du ikke hos CC...

http://rander.dk (finally up again!)

Jeg hørte et bilhorn og blev ramt bagfra,
jeg forstod, at en dame forsøgte at overhale. (Skadesanmeldelse)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-05-07 19:04

"steffen" <moestrup@gmail.com> wrote in message

>Jeg synes dog, det er noget hampert, at Dansk Bredbånd tager
>1999,- i oprettelse for 2mbit net/tv/telefoni og månedligt afgift på
>349,

Vælg dog 25/25Mbit

Her et lille regnstykke ifl priser for kbh:

2/2Mbit-grundtvpakke-telefoni

oprettelse 1999
199*6=1194

Ialt=3193,-

25/25Mbit-grundtvpakke-telefoni

Oprettelse 699
349*6=2094,-

Ialt=2793

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-05-07 19:40

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote in message
> "steffen" <moestrup@gmail.com> wrote in message

> Vælg dog 25/25Mbit

Priserne er selvfølgelig som følgende:

2/2Mbit-grundtvpakke-telefoni

Oprettelse 1999,-
249*6=1494

Ialt=3493

25/25Mbit-grundtvpakke-telefoni

Oprettelse 699,-
399*6=2394

ialt=3093,-

man spare altså 400kr ved at vælge pakken med 25/25mbit internet

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-06-07 06:40

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> 399*6=2394
>
> ialt=3093,-
>
> man spare altså 400kr ved at vælge pakken med 25/25mbit internet

Ja - hvis du ser det på 6 mdr's sigt. Men mange vil formentlig ikke
opsige abo. allerede efter 6 mdr. Ved f.eks. 2 år vil det se anderledes ud:

2mbit
Oprettelse 1999,-
249*24 + oprettelse = 7975,-

25mbit
Oprettelse 699,-
399*24 + oprettelse = 10275,-

Man kan så diskutere hvor vidt det er værd at spare de 2300 kr - altså
cirka 100 kr.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-07 12:19

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> wrote in message

> Ja - hvis du ser det på 6 mdr's sigt. Men mange vil formentlig ikke opsige
> abo. allerede efter 6 mdr. Ved f.eks. 2 år vil det se anderledes ud:

Du kan vel nedgradere til den ønskede hastighed.

Fra : Kaare

Dato : 02-06-07 12:25

> [...]
> ingen tv) til 199,- i oprettelse og 298 i månedlig afgift. Især
> oprettelsesgebyret er der jo voldsom forskel på.

Hej Steffen,

Jeg kan forstå din forundring. Den liste du har modtaget er designet ud fra
de produkter kunderne typisk vælger. Dermed ikke sagt at det er de eneste
muligheder der er - for du kan selv vælge hvad du ønsker.

Hvis du kun opretter internet på enten 2, 10 eller 25 Mbit/s, er oprettelsen
gratis. Det er ikke kun et tilbud der er nu, men en fast pris. Derudover kan
du have forbindelsen på et par dage da DB ikke skal have TDC indblandet. En
ADSL vil derfor typisk tage dig 4-6 uger at få, og en DB linie pt. højest et
par dage.

Angående upload hastigheden kan jeg godt forstå at du forventer ikke at have
brug for det. Men en af grundene til at mange føler at deres linie ikke
lever op til den hastighed de har købt, er fordi man løber tør for upload.
Det er selvfølgelig meget afhængigt af forbrugsmønsteret - men det vil
aldrig kunne skade at have en god upload. Så medmindre at du skal betale
meget ekstra, vil jeg anbefale at du sørger for at få rigeligt upload.

Hvis du vil have et telefoni abonnement med, mener jeg at oprettelsesprisen
normalt bliver enten 99 eller 199 kr - afhængig af om et numme skal porteres
eller man bare skal have et nyt. Men pt. er der gratis oprettelse.

Hvis du skal have IPTV, skal du købe en set-top boks. Den koster 1399 kr.
Hvis man lagde alle de normale oprettelsespriser sammen bliver det ganske
dyrt - men det er så primært fordi man skal købe boksen, og altså ikke får
den af DB. Igen er der lige nu gratis oprettelse hvis man ønsker det. Men
det ville selvfølgelig nok være billigere hvis du bruger DVB-T til at se DR1
og DR2 med - hvis det er de eneste kanaler du ønsker.

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-07 15:48

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message

> Hvis du skal have IPTV, skal du købe en set-top boks. Den koster 1399 kr.

hvorfor gik i væk fra at leje boksen?

Fra : Kaare

Dato : 03-06-07 00:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvorfor gik i væk fra at leje boksen?

Sådan lidt mellem linierne... det var ikke direkte vores valg, men primært
leverandøren af boksen.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om man stadig kan leje boksen hvis man kun tager
grund eller pluspakken. Det kan jeg selvfølgelig lige undersøge.

Så kan det vist ikke siges mere mellem linierne? :)

/Kaare