3 bredbånd "klumper"
Fra : Linde

Dato : 30-05-07 20:18

Hej

Da jeg er udsat for et længerevarende praktikophold i Jylland anskaffede jeg
mig en gang USB bredbånd fra 3, og håbede på, det kunne koble op i
Sønderjylland. Det kunne det heldigvis, den kører "turbo3G" hele tiden, på
nær når den har stået idle lidt...der er fem streger på både UMTS og HSDPA.
Men er det normalt, at der er utrolig lang reaktionstid og forskel på
hastighed når det kører, på trods af fuldt skrald på signalet? Vi snakker
hastigheder mellem ganske få bps og 1,3 mbps, og reaktionstider der af og
til får IE til helt at opgive at hente siden.

Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe dette, antenneplacering, højlydt
klagesang til 3 eller hvad? Erfaringer med dette?

Mvh
Linde

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-05-07 20:43

> Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe dette, antenneplacering, højlydt
> klagesang til 3 eller hvad? Erfaringer med dette?

Afhænger af loadet på nettet er mit gæt. Altså ikke mellem dig og
antennen, men fra antennen til deres backbone net. Men det kan også
være at pakke switched data bliver nedprioriteret fremfor tale.

Gives der garantier i kontrakten?

Thomas
--
If computers were a religion, I'd be the Pope.

Fra : Linde

Dato : 30-05-07 21:45

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antennen, men fra antennen til deres backbone net. Men det kan også
> være at pakke switched data bliver nedprioriteret fremfor tale.

Det virker bare underligt på mig...der står godt nok kun en
stor(veludstyret) mast lige i umiddelbar nærhed, ca 6-800 meter, og med
næsten fri LOS, men det er ude midt på landet, i Sønderjylland? Og hvis der
er så meget load, burde jeg så kunne få HDSPA hver gang jeg connecter?

I aftalen står der "op til 1,5 mbit", så de har jo ren røv at trutte
i...hvilket også er derfor jeg henvender mig her først.

Mvh
Linde

Fra : N/A

Dato : 30-05-07 22:57

Fra : Linde

Dato : 30-05-07 22:57

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 30 May 2007 23:45:24 +0200, Linde wrote:.
>
> Den fysiske størrelse af masten har forøvrigt ikke (nødvendigvis) noget
> med gørelsen/kapaciteten at gøre.
>
> Ved du forøvrigt om 3 er i den pågældende mast (det lyder dog sandsynligt
> da du har et godt signal)?

Det var det, jeg mente med veludstyret...der er masser af forskellige
antenner på den, så jeg håbede, det var derfra jeg hentede signalet...det er
faktisk den eneste mast jeg kan se umiddelbart. Den er dog ikke så tæt på,
at jeg kan lave "3-kending" på cellerne.

Men det, I siger er faktisk, at jeg ikke skal gøre mig forhåbninger om at få
bedre forbindelse ved at hæve antennen, forbedre LOS, styne piletræer eller
lignende...at det er masten der dropper min (livsvigtige!) datastrøm til
fordel for bøvede pusse-nusse bolle-fjolle grynede videosamtaler mellem
nyforelskede moderne unge par eller hvad?

Mvh
Linde

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-05-07 06:26

> [...]
> fordel for bøvede pusse-nusse bolle-fjolle grynede videosamtaler mellem
> nyforelskede moderne unge par eller hvad?

Du bliver lovet op til 1.5 (som er max for standarden), men hvis
transmissionen til masten kun er en 2 Mbit leased line, så skal der
ikke meget til før du ikke kan få hvad du _forventer_ (ikke en
urimelig forventning givet salgsmaterialet, IMHO, men der snakker jeg
som forbruger).

Men det kan Jens Aage sikkert sansynliggoere mere om. Hvor meget
transmissio man _normalt_ laver til et UMTS site. Dertil skal man så
lige huske at han er ansat hos en anden teleudbyder som kan have
større/lavere mål end 3.

Thomas
--
Cole's Axiom: The sum of the intelligence on the planet is a constant.
The population is growing.

Fra : N/A

Dato : 31-05-07 20:30

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-05-07 20:30

> Nu kan jeg jo ikke oplyse, hvordan vi gør det, men du har nok fat i noget
> af det rigtige

Fair nok. Afhængig af udstyr og setup kan man jo lave dedikerede liner
til data og til tale, eller man kan lave en enkelt linie til begge
dele. Bliver spændende at se hvordan UMTS markedet udvikler sig.

Thomas
--
If you understand what you're doing, you're not learning anything.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-05-07 06:28

> Jeg er ret sikker på at tale bliver prioriteret over data - tale er jo i
> sagens natur meget mere følsomt for udsving.

Det gør man også i GSM, men jeg har ikke haft erfaring med UMTS endnu,
så jeg ville bare gardere mig. Kunne være man, grundet de høje
pakkeswitchede hastigheder, havde speciel transmission til disse.

Thomas, der arbejder for en større televirksomhed som IT mand.
--
Your mouse has moved. Windows NT must be restarted for the change to
take effect. Reboot now? [ OK ]

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-05-07 08:16

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> crashed Echelon writing

> [...]
> med næsten fri LOS, men det er ude midt på landet, i Sønderjylland? Og
> hvis der er så meget load, burde jeg så kunne få HDSPA hver gang jeg

Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan 3 kører deres netværk, men hvordan er
masten forbundet? Smider den signalerne videre til 3s netværk via kabel
eller sender masten signalet videre til ny anden mast trådløst?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-05-07 21:05

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in message
> [...]
> hastigheder mellem ganske få bps og 1,3 mbps, og reaktionstider der af og
> til får IE til helt at opgive at hente siden.

har du prøvet at pinge et bestemt website hele tiden, for at se om
forbindelsen holdes i live og ikke taber pakker?

fx prøv at åbne et dos windows, og skriv "ping ns.tele.dk -t"
og lad vinduet så stå og køre, prøv at kig på vinduet når reaktionstiden er
langsom.. hvis den så har tabt pakker her. Må det være fordi den er faldet
af nettet, eller blevet måske nedprioteret i antennemasten pgs load (er mit
gæt)>

Fra : Linde

Dato : 30-05-07 21:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er langsom.. hvis den så har tabt pakker her. Må det være fordi den er
> faldet af nettet, eller blevet måske nedprioteret i antennemasten pgs load

Yep, det giver en gns. ping på 110-115 stykker. Den timer out af og til hvis
jeg forsøger at hente en side, men ellers er den stabil. Mht load, se evt
mit svar (spørgsmål) til Thomas Iversen...

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 30-05-07 22:01

> [...]
> er langsom.. hvis den så har tabt pakker her. Må det være fordi den er
> faldet af nettet, eller blevet måske nedprioteret i antennemasten pgs load

Som lidt ekstra info kan jeg nævne, at det kører stabilt med DR netradio
128kbit, dog kan den falde ud hvis man forsøger at hente tunge sider imens.
Giver det nye spor?

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 31-05-07 18:34

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan jeg evt. gøre for at afhjælpe dette, antenneplacering, højlydt
> klagesang til 3 eller hvad? Erfaringer med dette?

Glem alt efter godmorgen! Det viste sig at være placeringen af antennen, den
lå bag nogle stålpersienner...ved ikke lige hvorfor jeg ikke lagde mærke til
det. Men nu stormer det bare derudaf med 1 mbit+. Ping er dog stadig omkring
100 ms, men det er godkendt.

Tak for input

Mvh
Linde

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-06-07 11:06

Linde wrote:
> Ping er dog stadig omkring
> 100 ms, men det er godkendt.

Jeg vil ikke tro at du kommer lavere det i ping. Jeg lavede for sjov en
ping test på en GPRS forbindelse, og der var pingtiden omkring 600ms i
gennemsnit. Det handler nok mere om at teknologien har stor forsinkelse,
end at hastigheden er langsom.

- Chano Andersen.