PC start op problem
Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 29-05-07 17:29

Hej Gruppe

Håber det er den rigtige nyhedsgruppe:

Min kæreste har valgt at rydde op på c-drevet på hendes gamle bærbare. Inden
dette havde jeg dødsdømt den og der skulle blot overføres en mængde data før
den skulle i skraldespanden.

Da alle filen i roden på c: nu er "ryddet op" - dvs. slettet starter pc'en
selvfølgelig ikke op. Det er en bærbar pc med Windows XP og cd-rom (ingen
diskette).

Såfremt det er muligt har jeg tænkt mig at:

1. starte computeren op med en DOS start-cd
2. overføre vigtige data til d: partitionen
3. formattere og geninstallere windows
4. overføre data enten via netværk eller usb
5. smide lortet ud

Spørgsmålet til jer er følgende:

1. Den windows start-cd jeg har kan bare geninstallere windows efter den har
formatteret c-drevet - det betyder at de vigtige data går tabt før jeg får
adgang til c-drevet. Kan man lave en start-cd som starter op i dos så man
kan kopiere manuelt til d-drevet? Evt. et link til en sådan opsætning på
internet?
2. Findes der en hurtigere fremgangsmåde end ovenstående?

pft og vh
Esben

Fra : Mads

Dato : 29-05-07 17:57

On Tue, 29 May 2007 16:29:28 GMT, "Esben Juul Sørensen"
<crap@hellhole.com> wrote:

> [...]
>internet?
>2. Findes der en hurtigere fremgangsmåde end ovenstående?

Det nemmeste ville nok være at ofre 100 kr på et eksternt kabinet til
harddisken fra den bærbare. Så kan du sætte den til USB porten på
enhver anden computer og overføre dine filer og bagefter har du en
smart transportabel harddisk. Den metode har jeg selv brugt og det
sker faktisk tit at jeg har brug for min lille 40 GB lommeharddisk som
ikke har kostet mange kroner.

En anden muligheder at hente og lave en Knoppix CD.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
Det er en CD baseret Linux version som ikke skal installeres, så
den ændrer intet på disken. Så kan du flytte filerne inden du
smider Windows ind, men det er jo en operation der samlet vil
tage timer. Løsningen med det eksterne kabinet tager kun minutter.

mvh Mads

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-05-07 21:24

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> internet?
> 2. Findes der en hurtigere fremgangsmåde end ovenstående?

Hent Ultimate win boot cd
http://www.ubcd4win.com/

Med den kan du boote på cd.en og kan kopiere, reparere osv. osv. Alt foregår
i et windowsmiljø som ligger på disken.

Kurt

Fra : Sune

Dato : 29-05-07 23:15

On Tue, 29 May 2007 16:29:28 GMT, "Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote:

>2. Findes der en hurtigere fremgangsmåde end ovenstående?

Du re-installerer bare Windows XP på C-drevet.
(uden at fortælle Windows at formattere inden installationen)

Simple as that!

Mvh
Sune

Fra : Sune

Dato : 29-05-07 23:23

On Tue, 29 May 2007 16:29:28 GMT, "Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote:

>1. Den windows start-cd jeg har kan bare geninstallere windows efter den har
>formatteret c-drevet

Det er altså ikke en 'rigtig' Windows XP installations CD du har?

Lån én af din ven - eller hent én på nettet........
(alle kneb gælder når det handler om at redde data!)

Mvh
Sune

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 31-05-07 17:47

Tusinde tak for alle forslagene. Der er masser af muligheder.

VH Esben