Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvordan beregnes rente
Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-07 14:27

Hej

Jeg har efterspurgt et excel regneark hvor man kan indtaste et
lånebeløb, en rente og et ønsket afdragsbeløb og så viser excel
forløbet.

Det tætteste jeg er kommet derpå er et regneark hvor jeg indtaster
skyldigt beløb, ønsket antal årlige betalinger og hvor lang tid jeg
gerne vil være om at betale det af og så fortæller excel mig hvor
meget jeg skal afdrage .

Grunden til at jeg gerne vil have det første er at så kan jeg løbende
tilpasse hvis forholdene ændrer sig eller jeg f.eks gerne vil se hvad
det betyder hvis jeg sætter 500 ekstra ind på lånet om måneden..

Nå men det korte af det lange er at da jeg ikke kan finde sådan et
regneark ville jeg jo egentligt prøve at lave et selv.

MEN for at kunne det er jeg nødt til at være sikker på at jeg forstår
hvordan banken beregner rente.

Derfor spørger jeg...Er dette rigtigt forstået.

Lad os antage at jeg låner 100.000 Kr i banken til 5% ..

Det nemme regnestykke siger jo at 5% P.A betyder at betaler jeg ikke
noget af på lånet så skylder jeg efter 1 år 105.000 Kr.

MEN jeg er jo godt klar over at der er noget der hedder rentes rente.

Hvordan regner banken disse ud og tilskriver disse ?

Jeg har forstået det sådan at banken tilskriver renter 4 gange årligt.

Men hvordan beregner de renten. ?

Tager de bare 5% og dividerer med 365 dage og tilskriver 1/365 del af
renten hver dag ?

Altså sådan at jeg skal betale 0.000136986 % hver dag ?

Det vil jo så sige at jeg efter 1 dag skylder 100.013.6986 og jeg
derfor på eet døgn har akkumuleret en rente på 13.6986 øre.

Hvis dette er korrekt hvad så med rentetilskrivningen ? Smækker banken
så bare 13.6986 øre på hver dag i 3 måneder på en blok og når og når
der så er gået 91.25 dage (365/4) så siger de (100.000 +
(13.6986*91.25) ) = 1249,99 Kr.

Og så begynder de ellers at bonne mig for renter af 101.249,99 Kr.

Har jeg helt misforstået noget her eller er det sådan de gør ?

Gode råd modtages med kyshånd.

Henrik

Fra : SoL

Dato : 27-05-07 16:40

Du har ikke 100% styr på den med renter.

Hvis du f.eks. betaler 5% pa svarer det til at du betaler 1,25% pr. termin
ved 4 årlige terminer.

Dvs. hvis du intet betaler tilbage vil verden se ud som:
start termin 100.000 kr
srart termin 2 100.000 + 1,25% af beløbet = 101. 250 kr
start termin 3 101.250 + 1,25% af beløbet = 102. 516
start termin 3 102.516 + 1,25% af beløbet = 103.775 cairka
starttermin 4 103.775 + 1,25% af beløbet = 105.100 cirka
etc etc

Hvis betaler ydelser skal du selvfølgedlig reducere tallet hvoraf du
beregner renter.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-07 20:06

"SoL" <ssen@bit.lk> wrote in message
> Du har ikke 100% styr på den med renter.
>
> Hvis du f.eks. betaler 5% pa svarer det til at du betaler 1,25% pr. termin
> ved 4 årlige terminer.

Det er vel snarere 1,227% ?

1,05^(1/4) = 1,0227

100.000 x 1,0227^4 = 105.000,-

Mvh Kim

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-07 21:47

On Sun, 27 May 2007 21:06:22 +0200, "Kim" <-> wrote:

>"SoL" <ssen@bit.lk> wrote in message

>Det er vel snarere 1,227% ?
>
>1,05^(1/4) = 1,0227
>
>100.000 x 1,0227^4 = 105.000,-

Jeg tror jeg forstår.

Men så kommer det sjove ..

Hvis der tilskrives 1.25 pr 3 mdr hvad så hvis jeg f.eks betaler 1000
Kr af på lånet om måneden. Hvordan regner de så renten ud ? Ja for på
en eller anden måde er de vel nødt til at beregne renten pr dag for
hvis jeg som sagt betaler noget ind så skal jeg jo fra den dag af ikke
betale renter af de 1000 Kr jeg har indbetalt. ?

Eller hvad ?

Henrik

Fra : SoL

Dato : 28-05-07 06:14

Den der med 1,227 er faktisk ikke korrekt - medmindre de 5% er den effektive
rente. Normalt er renten pålydende 5% men pga. rentes rente (pr. termin) er
den effektive rente en anelse over 5 nemlig de 1,25 opløftet 4 gange. Mit
eksempel er altså korrekt, hvis vi taler om et normalt lkåneforhold.

Betaler du 1000 kr. af pr. måned bliver regnestykket en anelse sværere ikke
mindst fordi det ikke modsvarer renteterminerne.

Hvis du vil have en 100% præcis beregning er du nødt til om ikke at arbejde
på dagsbasis, så i hvert fald på månedsbasis.

Renten af de 3*1000 kr. i hhv. 0 måneder, 1 måned og 2 måneder er så lille
at du groft sagt kan ignorere det. Du kan altså vælge at placere hele
afdraget ved start af termin (og regne for lidt rente) eller ved slut af
termin (og beregne for meget rente).
Du kunne gøre begge dele og se forskellen, og så dele den.

I praksis regner man i banken rente dagligt. Man regner normalt med 30
rentedage pr. måned (360 pr. år).
Man gør det ved at føre en skyggekonto for renter. Dette for at undgå daglig
beregning af rentesrente.
Skyggekontoen tømmes over på den rigtige konto en gang i hver termin,
hvorefter renten beregnes af den nye saldo. Altså rentes rente på
terminsbasis, svarende til det jeg skrev øverst i indlægget.

Eksempel
dag konto rente skygge
1 100000 13,89 13,89
2 100000 13,89 27,78
90 100000 13,89 1250,00
91 101250 14,06 14,06
92 101250 14,06 28,12
180 101250 14,06 1265,63
181 102515 14,24 14,24
etc.

Hvis du vil lave dette lange regneark skal du så placere dine afdrag på 1000
kr. på de rigige dage i hele forløbet.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-05-07 08:19

On Mon, 28 May 2007 07:13:48 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:

>Hvis du vil lave dette lange regneark skal du så placere dine afdrag på 1000
>kr. på de rigige dage i hele forløbet.

Det ser ud til at det bliver noget af et regnestykke for de reelle tal
er 450.000 Kr og så et afdrag som måske vil variere lidt fra måned til
måned. De runde tal jeg har brugt var for at gøre det lettere at
forstå og gennemskue men jeg kan se at der faktisk ikke er ret meget
der virker let når det gælder renter og renters rente.

Jeg har fundet ud af at der i excel faktisk er en skabelon. Den har
dog fejlen med at den vil have oplysninger og så fortælle mig hvor
meget jeg skal afdrage men den har også et felt til "ekstra
indbetaling" og hvis jeg indsætter et tal der så det tal den foreslår
og den ekstra indbetaling tilsammen giver det tal som jeg vil
indbetale så tror jeg faktisk godt det kan bruges så jeg tror jeg vil
forsøge at holde mig til det indtil videre.

Men ellers tak for hjælpen med at prøve at forstå principperne bag
rentetilskrivning, det var en del sværere end jeg lige troede.

Med venlig hilsen

Henrik Madsen

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 28-05-07 08:44

Henrik Madsen skrev:
> [...]
> indbetale så tror jeg faktisk godt det kan bruges så jeg tror jeg vil
> forsøge at holde mig til det indtil videre.

Ellers prøv at kigge på denne side:
http://www.excel-regneark.dk/indsendteark.htm

> Men ellers tak for hjælpen med at prøve at forstå principperne bag
> rentetilskrivning, det var en del sværere end jeg lige troede.

Det er ikke helt løgn...

Henrik V Blunck
www.blunck.dk/blog -=- www.polblog.dk
www.tjenfritid.dk -=- www.adsense-success.co.nr

Fra : Henrik Madsen

Dato : 31-05-07 21:40

On Mon, 28 May 2007 09:43:30 +0200, Henrik Vestergaard Blunck
<h_blunck@gmx.net> wrote:

>Ellers prøv at kigge på denne side:
>http://www.excel-regneark.dk/indsendteark.htm

>Det er ikke helt løgn...

Hej og tak for link

Jeg har kigget lidt på det link du sendte og der er et excel regneark
der hedder "laan-udregner"

Det så jo lovende ud men jeg tror faktisk heller ikke det laver en
korrekt udregning.

Så vidt jeg kan se (Efter jeg fik låst det op) så laves der bare et
simpelt regnestykke :

(skyldigt beløb) - mdl ydelse * (rente/12) ..

Det beløb man får ud af det lægges så til det man skylder i forevejen
og disse 2 tal udgør så det skyldige beløb fra formlen lige herover.

Et eksempel. Renten er i dette eksempel 6 pct, skyldigt startbeløb er
350.000 og der afdrages 10.000 Kr

(450.000 -10.000) * (6/12) = 2200 Kr.

næste måned tillægges de 2200 så til de resterende 440.000 Kr og så
lyder regnestykket :

(440.000 + 2200 (-10.000) ) * (6/12) = 2161 Kr

Og så fremdeles.

Men dette regnestykke er vel kun en tilsnigelse er det ikke ?

Henrik

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 31-05-07 21:56

Henrik Madsen skrev:
> Hej og tak for link

Velbekomme.

> [...]
> (440.000 + 2200 (-10.000) ) * (6/12) = 2161 Kr
> Og så fremdeles.
> Men dette regnestykke er vel kun en tilsnigelse er det ikke ?

Jo. Hvis det skal være helt præcist var der nogen der talte om, at man
faktisk skal helt ned på dagligt niveau for at være helt præcis. Men der
kan faktisk godt opregnes en median, hvor du i dit eksempel f.eks.
starter med de 440.000 og dernæst tager saldi som du derefter vægter med
antal måneder tilbage til resten af året. Dette tal bruges så til at
generere en "årspris".

Altså

440+430+420+410+400+390+380+370+360+350+340+330 / 12 = 4.620
4620 / 12 = 385
Rente i løbet af året: 385.000 * 6% = 23.100,-

Dette vil også kun være en tilsnigelse.

http://allermand.homepage.dk/laan.html siger, at renteudgiften i
førsteåret er på 23782,62

Ked af vi ikke kan komme det nærmere.

Henrik V Blunck
www.salgstekst.dk -=- www.blunck.dk/hvb -=- www.blunck.dk/hilsen
www.tjenfritid.dk -=- www.polblog.dk -=- www.adsense-success.co.nr

Fra : Per

Dato : 02-06-07 22:34

Hvis du bruge arket "Amortisering" som også ligger på
http://www.excel-regneark.dk
Vil du kunne komme rimelig tæt på også, det er en af mine yndlingsark når
det kommer til låneberegning.
Det fede ved dette ark at at du kan aflæse den akkumulerede rente og angive
om du afdrager pr md., kvartalsvis eller andet.

Direkte link: http://www.excel-regneark.dk/amortisering.htm

Jeg tror han har rimelig styr på sagerne, specielt hans PrivatBudget og
Lottoberegnere ser temmelig godt ud, selvom han selv kalder det "Simple
regneark"

Mvh
Per