Kinamad
Fra : Ole P. Jensen

Dato : 26-05-07 13:07

Hej,

Er der nogen der ved hvad det er, der gør at fx stegte ris eller nudler med
rejer, skinke osv. får den der helt specielle "grillbar-smag" ?

Jeg har prøvet og prøvet men kan bare ikke ramme...gode råd modtages med
glæde!

Fra : Niels

Dato : 26-05-07 13:32

> [...]
> rejer, skinke osv. får den der helt specielle "grillbar-smag" ?
>
> Jeg har prøvet og prøvet men kan bare ikke ramme...gode råd modtages med

Mononatriumglutaminat, måske.

--
Niels

Fra : Peter Fischer

Dato : 26-05-07 13:47

Ole P. Jensen skrev:

> [...]
> rejer, skinke osv. får den der helt specielle "grillbar-smag" ?
>
> Jeg har prøvet og prøvet men kan bare ikke ramme...gode råd modtages med

Høj temperatur som kun fåes med gas-komfur?

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup
**Fiat Seicento Sporting sælges billigt**

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-07 13:53

Ole P. Jensen skrev:

> Er der nogen der ved hvad det er, der gør at fx stegte ris
> eller nudler med rejer, skinke osv. får den der helt specielle
> "grillbar-smag" ?
>
> Jeg har prøvet og prøvet men kan bare ikke ramme...

Hvad har du prøvet? Sesamolie? Schezuanpeber?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-05-07 14:10

I nogle supermarkeder, bl.a. Irma og Brugsen, kan man få nogle indonesiske
krydderier af mærket GoTan til bami goreng (stegte nudler) og nasi goreng
(stegte ris). Jeg ved ikke hvordan smagen er i forhold til Kina-grill,
men de smager nogenlunde autentisk i forhold til mie/nasi goreng som man
kan få det i Indonesien.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels

Dato : 26-05-07 14:11

Claus Meyer har en interessant artikel, der berører emnet:

http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=3968

--
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-07 14:32

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Claus Meyer har en interessant artikel, der berører emnet:
>
> http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=3968

Artiklen er ganske rigtigt interessant, men den berører overhovedet ikke
emnet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-05-07 16:50

"Ole P. Jensen" <gd@kmdsd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med rejer, skinke osv. får den der helt specielle "grillbar-smag" ?
>
> Jeg har prøvet og prøvet men kan bare ikke ramme...gode råd modtages med

ja det er lidt svært at ramme for os danskere, men det er noget med at købe
de rigtige krydderier og soyaer.
Når min kone laver kinesisk mad bruger hun alt afhængig af hvad det er :
Salt soya ( Kikkoman), sød soya ( fra asian shop ), fiske sauce som også er
salt fra asian shop, oyster sauce ( asian shop), og derudover hvidløg,
chillipasta, salt og peber samt evt andre specielle krydderier.
Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem, men du skal købe de fleste
ting i en asiatisk butik, det de har i alm. supermarked smager som regel
ikke rigtigt. Undtagelsen er Kikkoman.
Selvom jeg har kigget min kone over skulderen i flere år kan jeg ikke ramme
den samme smag endnu men jeg er jo heller ikke Kineser

Steen.

Fra : Dieu De

Dato : 26-05-07 21:19

Jeg kan varmt anbefale www.videojug.com
Mvh, Blur

Fra : Niels

Dato : 27-05-07 18:06

> Artiklen er ganske rigtigt interessant, men den berører overhovedet ikke
> emnet.

Jo, den berører emnet mononatriumglutaminat som mit første indlæg
foreslog.

--
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-07 18:32

> Jo, den berører emnet mononatriumglutaminat som mit første indlæg
> foreslog.

Ja, det er jeg ganske klar over, men det har stadig ikke noget med emnet at
gøre. Ole P. Jensen efterspørger en særlig "grillbar-smag". Meyers udmærkede
artikel har intet med dette emne at gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels

Dato : 27-05-07 18:50

> Ja, det er jeg ganske klar over, men det har stadig ikke noget med emnet at
> gøre. Ole P. Jensen efterspørger en særlig "grillbar-smag". Meyers udmærkede
> artikel har intet med dette emne at gøre.

For at være sikker på, at vi taler om samme artikel, er her et lille
citat:

"Det betegnes også monosodiumglutaminat eller mononatriumglutaminat,
og kaldes i daglig tale slet og ret for "Det tredje krydderi".
Denne tangbaserede smagsforstærker er første gang beskrevet
(ufuldstændigt) i det ottende århundrede, og har været en fast
ingrediens i traditionel kinesisk mad lige siden. Det bruges uden
tvivl i dag på mange kinesiske grillbarer verden over til at sminke
underlødige madvarer."

Er vi nu enige om, at artiklen berører emnet?

--
Niels