Karrysild
Fra : Niels

Dato : 26-05-07 09:39

Hvad er det "rigtige" at bruge til karrysild? Hvide sild eller
kryddersild?

--
Niels

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-05-07 10:52

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er det "rigtige" at bruge til karrysild? Hvide sild eller
> kryddersild?

Hvide.

Steen.

Fra : Max

Dato : 26-05-07 13:36

Hej Niels

> Hvad er det "rigtige" at bruge til karrysild? Hvide sild eller
> kryddersild?

Spegesild.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-07 14:33

> Spegesild.

Det har jeg nu aldrig smagt. Har du en opskrift med spegesild?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-05-07 18:26

Hej Jens

> Det har jeg nu aldrig smagt. Har du en opskrift med spegesild?

Har du ikke "Bogen om sild" af Lotte Havemand ?

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-07 18:35

> Har du ikke "Bogen om sild" af Lotte Havemand ?

Nope. Elsker gode karrysild, og laver den normalt altid med gammeldags
modnede, marinerede sild. Lurer tit på de gode spegesild nede i ISO - nånej
SuperBest - men har endnu ikke fundet et godt formål til dem, da jeg ikke
gider marienere selv. Hvis du nu havde en god opskrift på karrysild med
spegesild, havde jeg jo en god grund til at prøve noget nyt

Bliver det ikke meget salt/for lidt sødt med spegesild?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-05-07 19:00

Hej Jens

> Bliver det ikke meget salt/for lidt sødt med spegesild?

Ikke efter min smag, men jeg voksede også op med tønder
fulde af islanske spegesild i gården :)

Du får lige den opskrift jeg har, den er fra omtalte bog.

4 udvandede spegesildefileter
1 dl Rød Ålborg snaps
2-3 tsk karry
1 dl dildeddike
3-4 spsk sukker eller efter smag
1 spsk kogende vand
½-1 tsk paprika
Til pynt egner sig frisk dild

Skyl sildene og tøt dem med køkkenrulle, og skær dem i passende
stykker. Læg den i en skål og hæld snapsen over. Pisk kary, dildeddike
og sukker opløst i kogende vand sammen med paprika. Smag på lagen,
den skal både være krydret og lidt sød. Hæld den over sildene. Dæk
skålen med folie og lad den stå køligt til næste dag.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-07 19:49

Takker. Den skal prøves snarest, selvom det måske ikke lige er højsæson for
karrysild.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 27-05-07 20:05

Hej Jens

> Takker. Den skal prøves snarest, selvom det måske ikke lige er
> højsæson for karrysild.

Nye kartofler, persille og sild kan da god spises nu :)

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 27-05-07 16:07

Det er vel en smagssag.
Nogle bruger gammeldags modnet sild (sild som har lagret i mindst ½ år i
salt), andre bruger hvide sild (syremodnet). Det gælder om, at finde en
dressing, hvor sild og dresing er i harmoni.

Henrik