Film der problematiserer kærlighed og raci~
Fra : Anders Christiansen

Dato : 27-05-07 16:44

Hejsa

Min lillesøster, som går i 9. klasse, skal snart til eksamen i mundtlig
engelsk og i den forbindelse skal hun skrive en opgave, som omhandler
kærligheden mennesker og hvordan kultur, hudfarve eller religion sommetider
kan spænde ben for dette.

Fx når en sort eller hvid forelsker sig i hinanden eller en muslim og
kristen, så kan det være svært pga. racisme og fordomme fra samfundet og
familien.

Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. Storebror Anders Christiansen

Fra : Holst

Dato : 27-05-07 17:05

Anders Christiansen wrote:

> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Meget aktuelt er der netop nu en dansk film om den problematik oppe i
biograferne:

"Uden for kærligheden": Shmuli (David Dencik) er vagt på den jødiske
skole i Ryparken. En dagdrømmer, der på tragisk vis har mistet sin unge
kone og nu bor alene med sin 5-årige søn hos sine forældre (Karen Lise
Mynster og Dick Kaysø). Men livet ændrer sig dramatisk, da kærligheden
en dag rammer Shmuli i skikkelse af den smukke pakistanske pige Amina."

<http://www.biobooking.dk/neo?page=DBCalendar&cmd=bottom&week=0&filmid=31304>

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 27-05-07 17:26

"Anders Christiansen" <acNOhighSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Et Dristig kys

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-05-07 17:51

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Et Dristig kys

Den ville jeg også have nævnt; der skal lige et t på: "Et dristigt
kys". Originaltitlen er "Ae Fond Kiss", og den er glimrende instrueret
af Ken Loach.

Man kunne også nævne den amerikanske klassiker "Gæt hvem der kommer
til middag".

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ditte

Dato : 27-05-07 17:40

Anders Christiansen skrev:
> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Prinsessen og marinesoldaten.
Amerikansk film

Hilsen Ditte

Fra : BS

Dato : 27-05-07 17:47

1:1 http://www.scope.dk/film.php?id=4374

Fra : Anders Christiansen

Dato : 27-05-07 17:59

Det er super - tak for alle de gode (og ikke mindst hurtige) tips herinde!!!

Dem bringer jeg videre til min søster

Vh. Anders

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-05-07 18:00

Anders Christiansen wrote:
> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er
> der nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette

Romeo og Julie må vel også høre ind under her

Fra : No Humor Man

Dato : 27-05-07 18:51

Anders Houmark wrote:

> Romeo og Julie må vel også høre ind under her

Kan dog ikke lige se hvordan den passer ind. Det er hverken racisme
eller forskellig social status eller religion der spiller ind og gør
deres kærlighed umulig, men derimod en fejde mellem to betydningsfulde
familier og ellers intet med fordomme i samfundet.

Har desværre ikke lige noget forslag til et alternativ.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Max

Dato : 27-05-07 20:04

Hej

> Har desværre ikke lige noget forslag til et alternativ.

Othello burde vel være et klassisk alternativ.

--
Mvh Max

Fra : Taba

Dato : 27-05-07 23:17

> Othello burde vel være et klassisk alternativ.

Er det ikke primært jalousi der er temaet deri?
Men filmen "O" http://www.imdb.com/title/tt0184791/ er da ikke så ringe
igen.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : nana sørensen

Dato : 27-05-07 19:14

> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Jalla Jalla! Det hedder den. Handler om en norsk pige og en norsk gut med
indvandrerbaggrund der vil være sammen. Han er lovet væk til en pige der
heller ikke vil giftes med ham. Genial film, og sjov.

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-05-07 23:21

On Sun, 27 May 2007 20:13:49 +0200, "nana sørensen"
<nanatorsk@phobia.dk> wrote:

>Jalla Jalla! Det hedder den. Handler om en norsk pige og en norsk gut med
>indvandrerbaggrund der vil være sammen. Han er lovet væk til en pige der
>heller ikke vil giftes med ham. Genial film, og sjov.

Bortset fra de er svenskere, så har du ret :)

Fra : nana sørensen

Dato : 28-05-07 14:30

"Lars Christensen" <lars@snot.invalid> wrote in message

> Bortset fra de er svenskere, så har du ret :)

ja ja, bare slå mig. LOL Kunne ikke huske hvor den var fra, men den er
stadig god, sjov og relevant i høj grad. pheeew... LOL

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-05-07 20:08

On Sun, 27 May 2007 17:44:23 +0200, Anders Christiansen wrote:

> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Den i 70'erne trendy, men nu stort set glemte tyske instruktør Fassbinder
lavede "Angst essen Seele auf" om et kærlighedsforhold mellem en tyrkisk
(?) gæstearbejder og en tysk kvinde. Foruden den etniske
(/kulturelle/religiøse) forskel spiller også aldersforskel og sociale skel
en rolle.

Som de fleste af hans film er den sort-hvid og deprimerende. Jeg gætter på
at mange amtscentraler stadig har den liggende på video.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Holst

Dato : 27-05-07 21:13

Peter Loumann wrote:

> [...]
> (?) gæstearbejder og en tysk kvinde. Foruden den etniske
> (/kulturelle/religiøse) forskel spiller også aldersforskel og sociale skel

Sidst i 80'erne var den i hvert fald meget populær - hos min tysklærer i
gymnasiet, tror jeg - som viste os den. Meget interessant film. Kan det
passe, den også fandtes som bog?

Enhver lærer på 45 år eller derovre vil sikkert elske en elev, der tager
udgangspunkt i en Fassbinder-film.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-05-07 21:41

On Sun, 27 May 2007 22:12:51 +0200, Holst wrote:

> Sidst i 80'erne var den i hvert fald meget populær - hos min tysklærer i
> gymnasiet, tror jeg - som viste os den.

Nå, stadigvæk ...

> Meget interessant film.

Tjah - smag og behag ...

> Kan det passe, den også fandtes som bog?

Ja. Der var en pædagogisk serie, den hed vist "Læs en film", svjh med
belærende indledning, udskift af centrale scener med gloser, og video-
eller lydbånd.

> Enhver lærer på 45 år eller derovre vil sikkert elske en elev, der tager
> udgangspunkt i en Fassbinder-film.

Ja, sikkert.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Holst

Dato : 27-05-07 21:53

Peter Loumann wrote:

> Ja. Der var en pædagogisk serie, den hed vist "Læs en film", svjh med
> belærende indledning, udskift af centrale scener med gloser, og video-
> eller lydbånd.

Sådan en bog tror jeg bestemt ikke, vi har haft læst. Måske husker jeg
bare forkert, så vi kun så den på film. Det er snart mange år siden.

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-05-07 22:11

Peter Loumann wrote:

> [...]
>
> Som de fleste af hans film er den sort-hvid og deprimerende. Jeg
> gætter på at mange amtscentraler stadig har den liggende på video.

Jeg mener bestemt ikke, at "Angst essen Seele auf" er i S/H... Det er ikke
bare fordi du havde et S/H-fjernsyn dengang? :)

Iøvrigt en glimrende film.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Holst

Dato : 27-05-07 22:26

Morten Wartou wrote:

> Jeg mener bestemt ikke, at "Angst essen Seele auf" er i S/H... Det er ikke
> bare fordi du havde et S/H-fjernsyn dengang? :)

Jeg huskede den nu heller ikke som s/h, men det er snart 20 år siden jeg
så den, så det er jo svært at huske. Men et hurtigt opslag på IMDb
afslører, at den er i farver:

http://www.imdb.com/title/tt0071141/

> Iøvrigt en glimrende film.

Det syntes jeg også. På IMDb får den en rating på 8,0, hvad man så
ellers kan bruge det til. Men i modsætning til andre ratings, der har
været oppe i dette forum, så er der ikke en masse i toppen og en masse i
bunden. Ca. 95 % af dem har givet 6 eller derover.

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-05-07 22:29

Peter Loumann wrote:

> [...]
>
> Som de fleste af hans film er den sort-hvid og deprimerende. Jeg
> gætter på at mange amtscentraler stadig har den liggende på video.

Det er faktisk efter min mening en meget smuk film.

Et andet bud er den gamle "Island In the Sun" med bl.a. Harry Belafonte.
Efter sigende den første Hollywood-film, der viste et kærlighedsforhold
mellem en hvid og en sort.

Per V.

--
"Everybody here is wearing a uniform, so don't kid yourselves."
(Frank Zappa)

Fra : Tue Sørensen

Dato : 27-05-07 23:46

On 28 Maj, 00:17, Taba <d...@all.spammers.die> wrote:

> Er det ikke primært jalousi der er temaet deri?
> Men filmen "O"http://www.imdb.com/title/tt0184791/er da ikke så ringe
> igen.

Jo, "O" er faktisk ret ringe. Jeg var personligt meget skuffet. Så
hellere denne moderne-sprogs-udgave af Othello: http://www.imdb.com/title/tt0275577/

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 27-05-07 23:49

On 27 Maj, 17:44, "Anders Christiansen"
<acNOhighS...@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Min søster vil gerne inddrage en film som behandler dette emne - er der
> nogen filmkyndige, som kender til en film der behandler dette tema?

Jungle Fever, selvfølgelig. Har alle virkelig allerede glemt den?

- Tue

Fra : Thomas S

Dato : 28-05-07 11:11

On May 27, 8:13 pm, "nana sørensen" <nanato...@phobia.dk> wrote:
> "
> Jalla Jalla! Det hedder den. Handler om en norsk pige og en norsk gut med
> indvandrerbaggrund der vil være sammen.

Svensk.

Fra : -V-

Dato : 28-05-07 11:51

On May 28, 12:49 am, Tue Sørensen <sorenson...@gmail.com> wrote:
> Jungle Fever, selvfølgelig. Har alle virkelig allerede glemt den?

Nejnej. Af ren høflighed lod vi bare dig tale først.

Er 'Gegen Die Wand' blevet nævnt?
http://www.imdb.com/title/tt0347048/

-V-