Udskiftning af dørhåndtag. Hvorfor klem
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-05-07 14:58

Jeg har købt nye, billige alu-dørhåndtag til alle indvedige døre i huset.
Dørene er de typiske fra 70 - 80'er huse, med bøgefiner.

Mit problem er at når jeg får spændt skruerne, blokeres håndtaget, så
det ikke selv - vha fjederen - bevæger sig opad når man slipper.

Er der nogen her der har en teknik der kan hjælpe mig.?

Det kan jo klemme flere steder:
Nogle pga. skuerne er for lange, så de går ind og spænder på
"låse-huset". Spidsen blev klippet af.
Andre gange fordi håndtaget bliver spændt skævt, så den firkantede aksel
klemmes.
Det sidste var da jeg satte "pynte-ringen" på over skruerne. Den gik
iøvrigt meget stramt. Da den var på plads sad lo.... i spænd.

Hvad gør de proessionelle.?

NB. Det er versionen med 4 træskruer, skruet ind i træet. Altså ikke 2
gennemgående.

Er det noget værd at bruge flere penge på dørhåndtag.? Det er samme
princip uanset prisen, mener jeg.
(Jeg gav ca. 50 kr/stk)

NB. Jeg har 2 forskellige fabrikater, i samme prisleje. Samme "succes".

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Carsten

Dato : 27-05-07 09:12

Hej Jørgen

Jeg har været igennem samme tur - 15 indvendige døre og nyindkøbte
dørhåndtag. Mener vi gav 600,- for en hel kasse håndtag i Silvan (20 eller
25 stk). De er flotte men desværre "svunget" på en måde så kransen (der
skjuler de skruer som skal ind i døren) ikke kan komme af. Det betyder at
man kun meget besværligt kan komme til at skrue. Da jeg havde bakset i et
par timer med den første dør - og den så bandt som du beskriver, så opgav
jeg at forsøge med de andre. Min "løsning" blev ganske simpelt at nøjes med
at bruge klemskruen på begge sider af døren til at holde håndtagene. Det er
ikke en optimal løsning og de mest brugte håndtag skal spændes ind i mellem.
Det er helt sikkert til at leve med.

Jeg tror ikke at der er en nem løsning på dit problem desværre :-|

Carsten

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 29-05-07 11:53

> [...]
>
> Mit problem er at når jeg får spændt skruerne, blokeres håndtaget, så det
> ikke selv - vha fjederen - bevæger sig opad når man slipper.

Hejsa

Jeg har skiftet - med samme resultat.

Jeg gik dog bare og løftede dem op i stedet. På et tidspunkt holdt de op.

Tror det er den nylon bøsning, der sidder på håndtaget, der er for stram.

Prøv at motionere den og evt. give den lidt olie også. Det virkede hos mig.

Mvh
Mads