Macbook
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-05-07 22:16

Hejsa

iBook'en er solgt. Snøft.

Har overvejet en Macbook, den mindste.

Specs er perfekt til mit brug.

Men jeg er fra min iBook vant til, at blæseren aldrig kører og den
derfor er 100% støjfri. Og så er jeg vant til en batteritid på over 4
timer selvom der bruges trådløst net.

Vil en Macbook skuffe mig på de felter eller skal jeg have et slag med
Berlingeren for ikke, at have bestilt en allerede?

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK

Fra : KentBM

Dato : 28-05-07 21:56

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
>
> Vil en Macbook skuffe mig på de felter eller skal jeg have et slag med
> Berlingeren for ikke, at have bestilt en allerede?

Jeg købte min MacBook for et halvt år siden. Brugen er internet og
iTunes til at lægge musik/podcast på min iPod. En gang i mellem en film
eller lidt DR1/DR2, hvilket er det eneste, som jeg kan se.

Blæseren kører en sjældent gang, så jeg lægger mærke til det, men det er
sjældent. Batteri tid er omkring 3 - 3,5 time. 4 timer når den nok ikke
helt op på.

I dag brugte jeg den til at rippe nogle CDer, hvilket tømmer batteriet
meget hurtigt (ca. 1.5 time). Og i den forbindelse kører blæseren lidt.

--

Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-07 22:58

>Blæseren kører en sjældent gang, så jeg lægger mærke til det, men det er
>sjældent. Batteri tid er omkring 3 - 3,5 time. 4 timer når den nok ikke
>helt op på.

Det lyder til, at leve med.

>I dag brugte jeg den til at rippe nogle CDer, hvilket tømmer batteriet
>meget hurtigt (ca. 1.5 time). Og i den forbindelse kører blæseren lidt.

Det kan jeg godt forestille mig - det er CPU tungt.

Hvordan er den generelle kvalitet ellers? Jeg har hørt skrækhistorier
om misfarvet plastik..

--
Martin Johansen [6000]

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-07 23:28

In article <465b41c0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
KentBM<kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>
> Blæseren kører en sjældent gang, så jeg lægger mærke til det, men
> det er sjældent. Batteri tid er omkring 3 - 3,5 time. 4 timer når

Jeg har en sort MacBook 2 GHz Core 2 Duo. Jeg synes nu nok, blæseren
kan finde på at gå i gang med jævne mellemrum. Så længe man bare læser
og skriver tekst, e-mail, nyhedsgrupper eller ser hjemmesider, så
holder blæseren sig i ro. Men ser man film f.eks. på Youtube, så går
blæseren hurtigt i gang. Det er også helt tydeligt, at det belaster
processoren mere, hvis man hører musik, downloader filer eller den
slags. I sig selv får det måske ikke blæseren til at køre, men har man
flere af den slags ting i gang, kan det tilsammen være nok til at få
blæseren til at køre. Visse hjemmesider med effekter er også ret
belastende for processoren.    Jeg siger ikke, det er slemt. Min MacBook
er langt mere stille end min gamle TiBook. Blæseren kører mindre og
støjer mindre. Omvendt skal man ikke forvente, at en MacBook er et
under af stilhed som en iBook. På en iBook står blæseren stille, når
der ikke er brug for den. På en MacBook kører den altid med 1.800
omdr./min. Man hører den dog næsten ikke. Jeg har blæserhastighed og
temperatur stående oppe i menulinien. Blæseren begynder at skrue op
ved 60 grader, så man kan høre den. Lige nu skriver jeg f.eks. bare,
og temperaturen er 58 grader på processoren. Den ligger altså lige på
grænsen ved stille brug. Laver man noget krævende, kan temperaturen
lynhurtigt stige. I ekstreme tilfælde kan den nå over 80 grader på få
sekunder.

--
I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.
You can download it at http://www.malcom-mac.com/nemo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-07 07:13

>Jeg har en sort MacBook 2 GHz Core 2 Duo. Jeg synes nu nok, blæseren
>kan finde på at gå i gang med jævne mellemrum.

Øv :(

> Så længe man bare læser
>og skriver tekst, e-mail, nyhedsgrupper eller ser hjemmesider, så
>holder blæseren sig i ro. Men ser man film f.eks. på Youtube, så går
>blæseren hurtigt i gang.

Det gjorde min iBook slet ikke.. kun hvis jeg havde den i en dyne så
gik den måske i gang efter 15 min..

> [...]
>der ikke er brug for den. På en MacBook kører den altid med 1.800
>omdr./min. Man hører den dog næsten ikke.

Interessant. Tak for info!

>lynhurtigt stige. I ekstreme tilfælde kan den nå over 80 grader på få
>sekunder.

Okay 60 grader på min ibook så var det ekstremt... damn.

Er det bare normalt for Macbook? Intel Core 2 Duo måske i det hele
taget?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 08:42

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Okay 60 grader på min ibook så var det ekstremt... damn.
>
> Er det bare normalt for Macbook? Intel Core 2 Duo måske i det hele
> taget?

Min viser i øjeblikket 65°, men det ændrer sig med sekunders mellemrum.

Skærmen er slukket, da jeg bruger den via ekstern 19" fladskærm +
rigtigt tastatur og 11-knaps trackball ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-07 08:47

>Min viser i øjeblikket 65°, men det ændrer sig med sekunders mellemrum.
>
>Skærmen er slukket, da jeg bruger den via ekstern 19" fladskærm +
>rigtigt tastatur og 11-knaps trackball ...

Ekstern skærm kunne godt hidse min iBook op også.

Hmm...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-07 09:53

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Ekstern skærm kunne godt hidse min iBook op også.

Gælder også på Dell'er. Her bliver GPU'en varm når der er ekstra
skærm på, og så er det rart med ekstern blæser.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-07 10:36

> Ekstern skærm kunne godt hidse min iBook op også.

Jeg regner med at få den skiftet ud med en 23" Apple Cinema skærm, så så
vil give en skærmopløsning på 1920*1200 pixler .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-07 09:52

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Okay 60 grader på min ibook så var det ekstremt... damn.
>
> Er det bare normalt for Macbook? Intel Core 2 Duo måske i det hele
> taget?

På bærbare der kan justere CPU-hastigheden, er der oftest et program
der mere eller mindre aggressivt kan sætte en øvre grænse for
CPU-forbrug. Det plejer at hjælpe en del :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"