Asante FriendlyNet 10T Adapter
Fra : Mich Ottosen

Dato : 25-05-07 22:12

er tilsyneladende gået i udu. Den sidder på vores trofaste gamle Apple
Laser Printer 16/600 PS. Den grønne lampe lyser ikke konstant, men
blinker, når jeg tager kaberne af. Periodisk fejl? Løs forbindelse? Fejl
i kabeskoene?

Har prøvet at hitte sådan en, har haft den med i byen og vist den frem.
Og som sædvanligt bliver jeg kraftigt belært af pc-pushere om, at det er
gammel teknik, som de ikke regner for en skid. Når jeg så bliver rigtig
knotten, fyrer jeg lige denne her af: "Ja, men det er til et rigtig godt
apple produkt". SÅ tænder de rigtigt af

Så mit spørgsmål er: hvor finder jeg sådan en fætter? Nettet giver ikke
meget svar (har googlet)

Tillad mig et ekstra spørgsmål: er det rigtigt forstået, at det en en
adapter/konverter mellem 10T ethernet med RJ45 (fra printer) til
100T/1000T ethernet med RJ45 til computer eller trådløs router (som det
er hér i huset).

Har faktisk haft kablet fra printeren sat direkte i min MB, men
printeren svarer ikke. Det kan jo godt være noget med opsætningen af
puteren at gøre. Den søger jo via AirPort, men selv med AirPort slået
fra, kan jeg ikke få forbindelse.

Sådan noget her sker jo altid i penible situationer, kender I det? Her i
huset skal vi begge arbejde i pinsen, såååå det .... er noget skidt.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-05-07 23:02

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> adapter/konverter mellem 10T ethernet med RJ45 (fra printer) til
> 100T/1000T ethernet med RJ45 til computer eller trådløs router (som det

Det er en transceiver fra AAUI til 10T.

Da jeg købte min LW 12/640 PS fik jeg hele 2 transceivere med, så de er
vidst ikke vildt sjældne. Du skal bare finde nogen gamle Mac-folk med en
velassorteret ormegård. Det findes der vel også hvor du bor?

Fra : Mich Ottosen

Dato : 25-05-07 23:37

> [...]
> vidst ikke vildt sjældne. Du skal bare finde nogen gamle Mac-folk med en
> velassorteret ormegård. Det findes der vel også hvor du bor?

Tak, transceiver skal jeg prøve at huske. Jeg fik kun den samme med (den
måske defekte?), printeren var en foræring fra et reklamebureau, der
ellers bare havde smidt den væk. Du fik to, har du så en for meget?
(fedte, fedte, kan du høre det?).

Jo, jeg skal nok prøve at finde en ormegård i det lokale. Kender en del
grafikere her omkring. Men dem i det offentlige, der tidligere var
Macbrugere - som jeg osse kender - har smidt det hele ud. DIktat fra
centralt hold: ikke mere Mac, nu skal det væer WIN over hele linjen. Ak,
ja.

P.S.: min egen lille ormegård er en bedroller under sengen. For nylig
tømte jeg den for scsi-kabler og kørte dem på "fulden" - det var vel nok
dumt af mig :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-05-07 23:08

Mich Ottosen skrev:
> [...]
> Laser Printer 16/600 PS. Den grønne lampe lyser ikke konstant, men
> blinker, når jeg tager kaberne af. Periodisk fejl? Løs forbindelse? Fejl

Hvilke kabler er det du tager af og hvordan lyser den når du ikke tager
kablerne af?

> [...]
> gammel teknik, som de ikke regner for en skid. Når jeg så bliver rigtig
> knotten, fyrer jeg lige denne her af: "Ja, men det er til et rigtig godt

Aaui-porten finder man vist heller ikke på andet en Apple-produkter.

> Så mit spørgsmål er: hvor finder jeg sådan en fætter? Nettet giver ikke
> meget svar (har googlet)

Den eneste mulighed er nok at finde en brugt. Der må stå kassevis af dem
rundt omkring.

> [...]
> adapter/konverter mellem 10T ethernet med RJ45 (fra printer) til
> 100T/1000T ethernet med RJ45 til computer eller trådløs router (som det

Det er en interface-adapter, der interfacer mellem aaui og 10bT eller
2bT. Ethernet er der allerede i både printer og Mac/switch/hub.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 25-05-07 23:37

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvilke kabler er det du tager af og hvordan lyser den når du ikke tager
> kablerne af?

Nu er identificering af kabler ikke lige min stærke side, men den grønne
lampe glimter, npr jeg tager kablet: fra Asantedimmer til computer af.
Asantelampen glimter, når jeg tager kablet fra printeren til Asante af i
printeren. Der sidder et stik på kablet, det er en kabelsko, jeg aldrig
har set før. På kablet sidder der en sko med noget bakkelitlignende
mellestykke i midten, syv forbindelser for oven, og syv for neden.
Formen er noget som jeg ikke kan huske fra matematikken, men den øverste
er ca. 12mm og den nederste (smalle) er ca. 10 mm.

Når jeg ikke tager kablerne af, lyser den ikke. Det er nok dér problmet
ligger?

> Aaui-porten finder man vist heller ikke på andet en Apple-produkter.

det er vel dåen jeg har beskrevet ovenfor, eller hvad?

> Den eneste mulighed er nok at finde en brugt. Der må stå kassevis af dem
> rundt omkring.

Ja, det er så mit håb. Men hvor pokker står de kasser? :)

> Det er en interface-adapter, der interfacer mellem aaui og 10bT eller
> 2bT. Ethernet er der allerede i både printer og Mac/switch/hub.

AAUI er nyt for mig, det må jeg så lære at kende. Ethernet i printeren
er der sikkert osse, når du nu siger det, men der er da ikke nogen
adgang til det direkte: ikke noget RJ45 stik i printeren. Tro mig, jeg
har været nede på gulvet og kigge på bagsiden af printeren, der står med
"ryggen" op mod en bogreol.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-05-07 00:05

Mich Ottosen skrev:

> [...]
> er ca. 12mm og den nederste (smalle) er ca. 10 mm.
>
> Når jeg ikke tager kablerne af, lyser den ikke. Det er nok dér problmet

Ja, men den burde ikke lyse i noget som helst når den er pillet fra
printeren. Hvis den lige glimter til når du piller den fra eller til, så
kan det bare være en dårlig forbindelse. Hvis du nu nulrer den lidt, kan
du muligvis få lyset til at blive ved med at være der.

Dit problem kan skyldes at porten i Mac/switch/hub ikke kan finde ud af
at Asantedimmeren fortæller at den altså kun kan køre 10Mb/s. Har du en
gammel hub/switch du kan smide mellem printer og Mac/switch/hub?
Jeg mener at kunne huske at jeg havde ovenstående problem med en iBook
(lokumsbrædtet) og 16/600'er.

> det er vel dåen jeg har beskrevet ovenfor, eller hvad?

Ja.

> Ja, det er så mit håb. Men hvor pokker står de kasser? :)

Jeg har en af dem, men den har stået lidt for fugtigt så jeg aner ikke
om indholdet fungerer.

> [...]
> adgang til det direkte: ikke noget RJ45 stik i printeren. Tro mig, jeg
> har været nede på gulvet og kigge på bagsiden af printeren, der står med

Ethernettet tilsluttes via en transciever (Asantedimmeren) til
AAUI-porten på printeren.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-05-07 23:12

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Aaui-porten finder man vist heller ikke på andet en Apple-produkter.

Det siger du kun fordi AAUI står for Apple Attachment Unit Interface.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Attachment_Unit_Interface

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-05-07 09:11

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Det siger du kun fordi AAUI står for Apple Attachment Unit Interface.

Næh, det siger jeg fordi jeg ikke har set det på andet end
Apple-produkter. Alle andre kunne skam godt finde ud af at rykke
ethernet-porten helt ind i produktet.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-07 12:12

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Næh, det siger jeg fordi jeg ikke har set det på andet end
> Apple-produkter. Alle andre kunne skam godt finde ud af at rykke
> ethernet-porten helt ind i produktet.

Tsk, tsk........det skulle jo lige opfindes først, eller hvad?

"Alle andre" havde _ikke_ RJ45 i senhalvfemserne.

M.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-05-07 13:01

Morten Lind skrev:

> Tsk, tsk........det skulle jo lige opfindes først, eller hvad?

Det var skam sket i forvejen, ellers ville der jo heller ikke være noget
at bruge transcieveren til.

> "Alle andre" havde _ikke_ RJ45 i senhalvfemserne.

Ethernet behøver ikke at være via RJ45.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-07 17:52

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det var skam sket i forvejen, ellers ville der jo heller ikke være noget
> at bruge transcieveren til.

> Ethernet behøver ikke at være via RJ45.

Hæ, Du har ret - jeg har ikke læst på teksten og havde fået ind i
knolden, at det handlede om RJ45, sorry, don´t push

M.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 18:06

Morten Lind wrote:
> [...]

Hej Morten

Det har du ret. Jeg ved ikke om man har laver ethernet over Avian
carriers - ip over Avian carriers (brevduer) - også med QoS - er nemlig
standardiseret:

1 April 1990.
A Standard for the Transmission of IP Datagrams on Avian Carriers:
http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc1149.html

Category: Experimental, 1 April 1999.
IP over Avian Carriers with Quality of Service:
http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2549.html

Brevduerne ville ellers få travlt, hvis vi omlagde internettet til dem.
Det må et pudsigt sammenfald, at de begge er udgivet 1. april...

/Glenn

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-07 18:14

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> [...]
>
> Brevduerne ville ellers få travlt, hvis vi omlagde internettet til dem.
> Det må et pudsigt sammenfald, at de begge er udgivet 1. april...

M., der vil prøve at tænke inden talen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 18:22

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> writes:

> Brevduerne ville ellers få travlt, hvis vi omlagde internettet til
> dem. Det må et pudsigt sammenfald, at de begge er udgivet 1. april...

Det er fast tradition at man får lidt at more sig over der.

Bemærk også RFC 2324 - http://www.faqs.org/rfcs/rfc2324.html

Hyper Text Coffee Pot Control Protocol (HTCPCP/1.0)

Bemærk at den kaffemaskineserver man kontakter har mulighed for at
afvise med fejlkode "418 I'm a teapot".

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 18:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Hyper Text Coffee Pot Control Protocol (HTCPCP/1.0)
>
> Bemærk at den kaffemaskineserver man kontakter har mulighed for at

Hej Thorbjørn

Jeg tror jeg har fundet måden at finde "sære" rfc'er på:

http://www.google.com/custom?hl=da&domains=rfc.sunsite.dk&q=1-April&btnG=S%C3%B8g&sitesearch=rfc.sunsite.dk

Category: Informational, 1 April 2003.
The Security Flag in the IPv4 Header:
http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc3514.html
Citat: "...
To solve this problem, we define a security flag, known as the "evil"
bit, in the IPv4 [RFC791] header. Benign packets have this bit set to
0; those that are used for an attack will have the bit set to 1.
Currently-assigned values are defined as follows:

0x0 If the bit is set to 0, the packet has no evil intent. Hosts,
network elements, etc., SHOULD assume that the packet is
harmless, and SHOULD NOT take any defensive measures. (We note
that this part of the spec is already implemented by many common
desktop operating systems.) [ ]

0x1 If the bit is set to 1, the packet has evil intent. Secure
systems SHOULD try to defend themselves against such packets.
Insecure systems MAY chose to crash, be penetrated, etc.
...."

Man kan undre sig over at man ikke har brugt denne stensikre
fremgangsmåde før...

PS: Det er muligt, at der findes rfc'ere udgivet 1. april, som ikke sære.

/Glenn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-05-07 18:23

> Ethernet behøver ikke at være via RJ45.

Og derfor gav det vel også mening at have en (A)AUI port, således at
man ikke på forhånd var bundet til TP eller thin ethernet? Hvorfor
opfandt Apple i øvrigt deres egen AUI, når der allerede var en
semi-standard på markedet?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-07 19:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> man ikke på forhånd var bundet til TP eller thin ethernet? Hvorfor
> opfandt Apple i øvrigt deres egen AUI, når der allerede var en

not-invented-here, tidligere var det for apple et glimrende argument
for at e bort fra eksisterende løsninger.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-05-07 19:57

> Og derfor gav det vel også mening at have en (A)AUI port, således at
> man ikke på forhånd var bundet til TP eller thin ethernet?

Har du set hvor stor sådan en laserprinter er?
Der var rigeligt plads til både 2bT og 10bT.

> Hvorfor
> opfandt Apple i øvrigt deres egen AUI, når der allerede var en
> semi-standard på markedet?

Tjae, har du hørt om NUBUS?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 20:58

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Har du set hvor stor sådan en laserprinter er?
> Der var rigeligt plads til både 2bT og 10bT.

Dengang var det ikke helt ualmindeligt med tykt coax (hed det vist)
hvor man jog en tap ind i centerlederen for at få signalet ud.

Der var altså tre forskellige kabeltyper. Mindst.

> Tjae, har du hørt om NUBUS?

Ikke jeg, pointen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-05-07 22:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Dengang var det ikke helt ualmindeligt med tykt coax (hed det vist)
> hvor man jog en tap ind i centerlederen for at få signalet ud.

Det var stadigvæk 2bT. Desuden jog man ikke bare en tap ind, der skulle
skam bores et hul først.
Tykt ethernet er forresten i de senere år mest brugt som et LART.

> Der var altså tre forskellige kabeltyper. Mindst.

Forskellen på 2bT og 10bT er ikke bare kabeltypen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nubus

> pointen?

Der skulle Apple også være på tværs. At noget var dyrere betød ikke
noget for Apple, bare de selv syntes det var bedre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 22:31

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Det var stadigvæk 2bT. Desuden jog man ikke bare en tap ind, der
> skulle skam bores et hul først.

Der kan man se - det var den gang man lavede permanente installationer
og sårn.

> Tykt ethernet er forresten i de senere år mest brugt som et LART.

Vi har nogen twinaxkabler endnu - de er også gode til det.

> Forskellen på 2bT og 10bT er ikke bare kabeltypen.

Kan dårligt huske det. Verden har jo basalt set flyttet sig en del siden.

> http://en.wikipedia.org/wiki/Nubus

> Der skulle Apple også være på tværs. At noget var dyrere betød ikke
> noget for Apple, bare de selv syntes det var bedre.

Tjah, man skal jo kunne retfærdiggøre mer'prisen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-05-07 07:29

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det var stadigvæk 2bT. Desuden jog man ikke bare en tap ind, der skulle
> skam bores et hul først.

Så må du nok hellere redigere Wikipedia artiklen om 10BASE5.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-05-07 21:53

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Så må du nok hellere redigere Wikipedia artiklen om 10BASE5.

Det må jeg vel hellere så.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-07 20:43

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Har du set hvor stor sådan en laserprinter er?
> Der var rigeligt plads til både 2bT og 10bT.

> Tjae, har du hørt om NUBUS?

Den gælds ikke, da det ikke er en Apple opfindelse. Iøvrigt var nubus
alternativerne teknologisk overlegen da Apple første gang stoppede
den i en Mac.