XP kan ikke boote op med installeret HD 2 ~
Fra : MichaelBS

Dato : 26-05-07 11:11

Jeg har to harddiske installeret. Var fornylig nødt til at geninstallere XP
på HD 1. Så kunne HD 2 ikke læses. Formatet var ikke længere NFTS men Raw.
Ved hjælp af forskellige recoveryprogrammer fik jeg reddet data ud af denne
HD nr 2.

Så prøvede jeg at formatere HD 2 med partition magic, men fik
fejlmeddelelser. Prøvede så med windows. I andet forsøg lykkedes det og der
stod nu 232gb NTFS. Scanning af disken fortalte at der ingen fysiske fejl
var på disken.
Genstartede, men nu ville den ikke boote up. Den stopper ved bundkortets
velkomstbillede, altså før XP læses ind. Jeg kan ikke engang komme ind i
bios.

Først når jeg hiver stikket ud af disken (sataII), starter computeren op
normalt og virker perfekt, men så er det jo uden HD 2.

Spørgsmål: kan jeg læse windows ind og så hotplugge HD 2 uden at beskadige
noget - for at komme ind og se hvad jeg kan gøre. Hvis Ja, hvad gør jeg så,
når jeg kan se HD 2 inde fra windows?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-07 11:53

On Sat, 26 May 2007 12:10:53 +0200, "MichaelBS"
<mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote:

> [...]
>Genstartede, men nu ville den ikke boote up. Den stopper ved bundkortets
>velkomstbillede, altså før XP læses ind. Jeg kan ikke engang komme ind i

Der er åbenbart et-eller-andet med den harddisk og din hardware - Der
er flere muligheder...

Check din BIOS: Dine SATA-indstillinger er måske ikke korrekte, sata
controlleren kan f.eks være opsat til RAID...

Bundkortet har måske en SATA-I controller og dit drev er SATA-II. Er
der en jumper på disken der kan tvinge den til SATA-I ?

Problemet beror måske på en bug i BIOS. Check om der ligger en nyere
BIOS på bundkort producentens hjemmeside...

Der er måske gået ged i bundkortets ACPI indstillinger omkring SATA
controlleren. Den slags løses ved at nulstille CMOS'en, dvs flytte
reset jumperen på bundkortet frem-og-tilbage (Husk at tage strømmen
fra maskinen forinden).

Endelig kan det jo være et problem med selve harddisken. Du skriver
ganske vist at 'scanning af disken viste ingen fejl", men den slags
test skal laves med low-level diagnostik programmer fra harddisk
producenten for at være af værdi. Kig forbi harddisk producentens
hjemmeside (eller http://www.ultimatebootcd.com) for at finde det
rigtige værktøj til test...

- - - - -

Du må nødvendigvis finde årsagen til at maskinen ikke booter med
disken tilsluttet - Løsningen med at hot-plugge disken efter boot er
tvivlsom: SATA er godt nok bygget til hotplug, men fejlen er der jo
et-eller-andet sted, så du risikerer at smadre filsystemerne - Hvad du
jo allerede har gjort een gang

<mlr>

Fra : MichaelBS

Dato : 26-05-07 12:03

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> tvivlsom: SATA er godt nok bygget til hotplug, men fejlen er der jo
> et-eller-andet sted, så du risikerer at smadre filsystemerne - Hvad du

Tak for svaret.
Jeg har ikke for meget styr på det med bios indstillingerne.
Bundkortet er asus a8n32-sli deluxe.
Det mærkelige er, at jeg ikke har pillet ved bios og harddiskene sidder
præcist samme sted i samme SATA II stik som før uheldet, hvor alting
virkede.

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-07 12:12

On Sat, 26 May 2007 13:02:57 +0200, "MichaelBS"
> [...]

>Det mærkelige er, at jeg ikke har pillet ved bios og harddiskene sidder
>præcist samme sted i samme SATA II stik som før uheldet, hvor alting

Ok, så hælder jeg mest til at controlleren og/eller harddisken er syg:
Prøv at checke disken med producentens eget diagnostik værktøj:
http://www.ultimatebootcd.com/ er et godt sted at finde den slags...

Men prøv også at nulstille BIOS - Det kan indimellem løse den slags
obscure problemer...

<mlr>

Fra : michael bs

Dato : 26-05-07 16:06

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.ultimatebootcd.com/ er et godt sted at finde den slags...
>
> Men prøv også at nulstille BIOS - Det kan indimellem løse den slags

Det er ikke diskfejl.

Der sker det, når jeg trykker på tab, så jeg ser bios indlæsningen, at den
tæller ram og finder usb enheder osv og så også harddiskene. Den finder
begge 2, skriver status OK og kommer så ikke videre.
Jeg kan ikke komme ind i bios og xp indlæses ikke. Den går bare i stå.
Det mærkelige er, at når jeg så hiver stikket ud til HD 2 og booter normalt
op og XP indlæses og jeg herefter hotplugger HD 2, så kan windows godt se
den og den virker normalt. Hvad kan der så være galt? Ingen
diskdiagnosticeringsprogrammer finder fysiske fejl på disken.
Jeg har prøvet at resette cmos, fjerne batteri, flytte jumper og tilbage
igen. Resette bios. Samme resultat.

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-07 17:01

On Sat, 26 May 2007 17:06:14 +0200, "michael bs"
<mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote:

> [...]

>diskdiagnosticeringsprogrammer finder fysiske fejl på disken.
>Jeg har prøvet at resette cmos, fjerne batteri, flytte jumper og tilbage

Besværligt problem...

Men du har da i hvert fald udelukket problemer i BIOS / CMOS / ACPI
og fysiske fejl på diskene...

Det må altså være selve boot processen fra harddisken der går i ged...

Kan det tænkes at diskene sidder i forkert rækkefølge - Vil maskinen
boot'e hvis du bytter rundt på kablerne / diskene ?

Kan der være problemer i din boot.ini fil - Smid dette link i Internet
Explorer og vis os resultatet: file:///C:/boot.ini

Hvad fortæller Partition Magic om dine diske ? Finder den problemer i
diskenes systemområder, dvs boot-sektorer og partitionstabeller ?

<mlr>

Fra : michael bs

Dato : 26-05-07 19:25

> [...]
>
> Kan det tænkes at diskene sidder i forkert rækkefølge - Vil maskinen
> boot'e hvis du bytter rundt på kablerne / diskene ?

Ikke umiddelbart. Men jeg har vist ikke prøvet alle kombinationsmuligheder.
Den deler strømkabel med HD nr 1. Jeg kan måske prøve at give den sit eget
kabel...men det burde ikke være det store problem. Jeg har en High-End
strømforsyning.

> Kan der være problemer i din boot.ini fil - Smid dette link i Internet
> Explorer og vis os resultatet: file:///C:/boot.ini

Den er identisk med min boot.ini

> Hvad fortæller Partition Magic om dine diske ? Finder den problemer i
> diskenes systemområder, dvs boot-sektorer og partitionstabeller ?

Oh yes, Sir. Mange problemer. Probemet er at jeg ikke aner hvad det betyder.
Og mærkeligt nok virker den jo, når jeg hotplugger den efter XP indlæsning.
Men Partition Magic ville ikke engang formattere den.
Her er hvad Partion Magic skriver om den:

===========================================================================================================
Disk Geometry Information for Disk 3: 484521 Cylinders, 16 Heads, 63
Sectors/Track
System PartSect # Boot BCyl Head Sect FS ECyl Head Sect
StartSect NumSects
===========================================================================================================
0 0 0A 377 84 50 07 372 32
31,093,364,8501,143,698,540
Info: Begin C,H,S values were large drive placeholders.
Info: End C,H,S values were large drive placeholders.
Actual values are:
0 0 0A1084687 5 40 07 2219308 14 4410933648501143698540
Warning: Partition boot flag expected to be 0x00 or 0x80,
not 0x0A. This should not be a problem.
Error #107: Partition begins after end of disk.
ucBeginCylinder (1084687) must be less than 484521.
Error #105: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 5.
Error #106: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginSector expected to be 1, not 40.
Error #109: Partition ends after end of disk.
ucEndCylinder (2219308) must be less than 484521.
Error #108: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndHead expected to be 15, not 14.
Error #108: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndSector expected to be 63, not 44.
0 1 65 372 108 37 65 367 32
381,952,522,3541,852,139,296
Info: Begin C,H,S values were large drive placeholders.
Info: End C,H,S values were large drive placeholders.
Actual values are:
0 1 651937026 2 21 65 3774465 14 4819525223541852139296
Warning: Partition boot flag expected to be 0x00 or 0x80,
not 0x65. This should not be a problem.
Error #107: Partition begins after end of disk.
ucBeginCylinder (1937026) must be less than 484521.
Info: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 2.
Info: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginSector expected to be 1, not 21.
Error #109: Partition ends after end of disk.
ucEndCylinder (3774465) must be less than 484521.
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndHead expected to be 15, not 14.
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndSector expected to be 63, not 48.
0 2 73 370 116 33 74 10 101 13
168,653,824 0
Info: Begin C,H,S values were large drive placeholders.
Info: End C,H,S values were large drive placeholders.
Actual values are:
0 2 73 167315 4 53 74 167315 4 52 168653824 0
Warning: Partition boot flag expected to be 0x00 or 0x80,
not 0x73. This should not be a problem.
Info: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 4.
Info: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginSector expected to be 1, not 53.
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndHead expected to be 15, not 4.
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndSector expected to be 63, not 52.
Info: This partition unexpectedly contains no sectors.

Hvad gør man med den svada?
mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-07 22:06

On Sat, 26 May 2007 20:24:43 +0200, "michael bs"

> [...]
>Men Partition Magic ville ikke engang formattere den.
>Her er hvad Partion Magic skriver om den:

...cut

Partition Magic finder en hulens masse fejl i Partitions tabellen, det
virker nærmest som om den indeholder tilfældige data.

Jeg gætter på det er den ødelagte partitionstabel der forvirrer din
BIOS og får boot processen til at gå i sort...

Jeg vil i hvert fald anbefale at du sletter disken totalt - dvs bruger
en Hard Disk Wiping Tool fra http://www.ultimatebootcd.com - og
derefter re-partitionerer og formatterer disken.

En total sletning af harddisken tager en hulens tid - Men du kan nok
afbryde processen efter nogle minutter, for det er reelt kun de
allerførste sectorer med systemområderne der skal overskrives med
nuller...

<mlr>

Fra : MichaelBS

Dato : 27-05-07 09:59

Jeg vil i hvert fald anbefale at du sletter disken totalt - dvs bruger
> en Hard Disk Wiping Tool fra http://www.ultimatebootcd.com - og
> derefter re-partitionerer og formatterer disken.

jeg hentede pc-inspector emaxx fra harddisk wiping tools. Lavede en
diskette. Hev stikkene ud af mine to andre harddiske for ikke at komme til
at slette dem. Den ville ikke boote fra disketten (jeg havde self sat bios
til at boote fra diskettedrevet først). Den går i stå samme sted som før,
nemlig ved Asus bundkortets splashscreen, hvorefter jeg ikke kan komme ind i
bios eller noget andet.
Jeg hev så stikket ud af den famøse HD (Samsung Spinpoint SP2504c) og
prøvede igen. Så bootede den fra disketten og jeg skulle vælge sprog. Inden
jeg valgte sprog pluggede jeg så harddisken i igen, valgte sprog og
fortsatte. Den scanner så idemaster/slave 1 og idemaster/slave 2, finder
ikke noget drev og stopper.
Er det en begrænsning ved programmet? Jeg har nemlig ingenting på idemaster
1 og jeg har DVD brænderen på Secondary Idemaster. Mine harddiske kommer
først på Idemaster 3, 4 og 5. Kan det være et problem?

mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-05-07 10:10

On Sun, 27 May 2007 10:58:39 +0200, "MichaelBS"
> [...]

>1 og jeg har DVD brænderen på Secondary Idemaster. Mine harddiske kommer
>først på Idemaster 3, 4 og 5. Kan det være et problem?

Lyder som om PC-inspector ikke understøtter SATA drev...

Jeg bilver mere og mere overbevist om at dit problem ligger i Samsung
diskens system områder. Kig efter værktøjer der kan lave en fysisk
sletning af disken: Det kan være Disk Wipe værktøjer fra ultimateboot,
men Samsungs egne disk værktøjer kan formentlig også bruges...

<mlr>

Fra : Michaelbs

Dato : 27-05-07 11:01

> [...]
> sletning af disken: Det kan være Disk Wipe værktøjer fra ultimateboot,
> men Samsungs egne disk værktøjer kan formentlig også bruges...

Samsungs eget værktøj kan jeg ikke få til at fungere. Disketten laver 3
mærkelige lyde, når jeg booter og sort skærm siger et eller andet med kernel
fat 16 eller sådan noget og så kan jeg ikke komme videre.

Disk Wipe kan jeg ikke finde på ultimatebootcd, så jeg prøver med et andet
program lige nu, jeg googlede mig til: diskcleanup.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 27-05-07 11:32

"Michaelbs" <mbs snabela@altomkringsnabelafjernes michaelbennati.dk> skrev i
en meddelelse news:465956c4$0$52166>
> Disk Wipe kan jeg ikke finde på ultimatebootcd, så jeg prøver med et andet
> program lige nu, jeg googlede mig til: diskcleanup.

Uha uha... Disk CleanUp er da nærmest uhyggelig langsom. Den gør det
indefra windows, hvilket er smart, da man så ikke skal rode med dos
disketter men ... 14mb på tre kvarter...ud af 233Gb... det er jo helt sort.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 27-05-07 21:38

> [...]
> sletning af disken: Det kan være Disk Wipe værktøjer fra ultimateboot,
> men Samsungs egne disk værktøjer kan formentlig også bruges...

Det lykkedes mig at få Samsungs eget værktøj til at virke. Det viste sig, at
jeg havde glemt at afkrydse "lav en ms-startdiskette" da jeg formatterede
floppyen før jeg lagde Samsung programmet ind. Da jeg fik det til at køre
satte jeg den til undersøge disken grundigt for fejl. Det tog mange timer.
Ingen fejl. Derefter satte jeg den til at slette ALT på harddisken, (det tog
endnu flere timer) og gudhjælpemig om ikke jeg bagefter kunne boote med
stikket i Samsung-disken. Perfekt. Jeg lavede så en partition med Partition
Magic, så nu virker den. Dog er der det mærkelige, at det tager ca 3 gange
så lang tid, før den begynder at indlæse XP, når jeg starter computeren. Er
der noget jeg mangler at gøre med den Samsung? Fdisk eller hvad sådan noget
hedder?

Ellers er der bare at sige 1000 tak for hjælpen, Michael. Det er sådan nogen
som dig der får usenet til at rykke. TAK.

mvh Michaelbs

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-07 00:01

On Sun, 27 May 2007 22:37:46 +0200, "michael bs"
> [...]

>der noget jeg mangler at gøre med den Samsung? Fdisk eller hvad sådan noget

Som jeg ser det, har du gjort hvad du kan med Samsung disken...

Hvor er det helt præcis maskinen bruger tid i opstarten. Er det i
BIOS, eller er det under indlæsningen af XP ?

<mlr>

Fra : Michaelbs

Dato : 28-05-07 10:15

> [...]
>
> Hvor er det helt præcis maskinen bruger tid i opstarten. Er det i
> BIOS, eller er det under indlæsningen af XP ?

Det er før indlæsningen af XP. Computeren starter med Asus bundkortets
screen. Den står der i et pænt stykke tid, før den blinker og hakker et par
sekunder og så læses XP ind.
Når jeg trykker på Tab, kan jeg se ramtællingen og device indlæsningen mm og
det går rigtigt hurtigt, men når den så har læst disse ting ind, står den
stille et pænt stykke tid, før den så indlæser XP. Det gjorde den ikke før.
Det er da til at leve med, men hvis det er noget, jeg mangler at gøre, kan
man da ligeså godt gøre det.

mvh Michael

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-05-07 11:42

Michaelbs wrote:

> [...]
> indlæser XP. Det gjorde den ikke før. Det er da til at leve med, men
> hvis det er noget, jeg mangler at gøre, kan man da ligeså godt gøre
En strøtanke.
Hvad med at du sætter den "syge" harddisk på kanal 1 og installer windows
og ser hvad der sker og hvis det går godt sætte den "raske" på kanal 2 og
ser havd der sker. Så får du da et billede af om det er kontolerne eller
harddisken der er syg.

mvh
Henning

Fra : Gamle

Dato : 28-05-07 20:26

Michaelbs wrote:

> [...]
> indlæser XP. Det gjorde den ikke før. Det er da til at leve med, men
> hvis det er noget, jeg mangler at gøre, kan man da ligeså godt gøre

Lyder som om du ikke har indlæst de rigtige drivere til bundkortet.
De er jo indlæst på den anden hd, derfor kan du nok ikke se noget ved at
skifte.
Forresten, er bios optimeret?

Mvh.
Torben

Fra : michael bs

Dato : 28-05-07 21:44

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Michaelbs wrote:
> Lyder som om du ikke har indlæst de rigtige drivere til bundkortet.
> De er jo indlæst på den anden hd, derfor kan du nok ikke se noget ved at
> skifte.

Men jeg har geninstalleret dem efter reinstall af XP.

> Forresten, er bios optimeret?

Det tror jeg nok. Hvad tænker du specielt på?

mvh Michael

Fra : Gamle

Dato : 29-05-07 12:12

michael bs wrote:
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men jeg har geninstalleret dem efter reinstall af XP.

> Det tror jeg nok. Hvad tænker du specielt på?

Det kunne være de forskellige cache muligheder er disablet i bios.
Jeg kender ikke dit bundkort og har selv i ca. 4 år kun brugt bærbar
computer. Men før den tid var det første jeg gjorde, når jeg hjalp andre at
kigge bios efter. Og i mange tilfælde var cache mulighederne ikke udnyttet.
Og det er noget der kan mærkes, hvis det ikke er gjort.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-05-07 12:26

MichaelBS wrote:

> [...]
> sprog og fortsatte. Den scanner så idemaster/slave 1 og
> idemaster/slave 2, finder ikke noget drev og stopper.

Hvad med et USBkabinet til den harddisk og se hvad der sker.

mvh
Henning

Fra : michael bs

Dato : 27-05-07 12:42

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> Hvad med et USBkabinet til den harddisk og se hvad der sker.
>
> mvh
> Henning

ja, det har jeg så ikke.
Jeg roder videre med det.