Mobiltlf. til også at se film på
Fra : C. Nielsen

Dato : 21-05-07 19:07

Jeg ville gerne have en mobil telefon, jeg også kan se film på.
Der er jo rigtig mange modeller - så hvad skal jeg kigge efter for at få en
kvalitet der er iorden ?
Er der nogen der allerede har gjort sig erfaringer i den retning og kan
anbefale en god telefon til formålet ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 22-05-07 08:56

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com>
> Jeg ville gerne have en mobil telefon, jeg også kan se film på.
> Der er jo rigtig mange modeller - så hvad skal jeg kigge efter for at få
> en kvalitet der er iorden ?
Jeg er kommet lidt videre.
Her er software der kan kode til 3GP, som åbentbart er der format
mobiltelefoner bruger. http://www.cutedvd.com/html/3gp_movies.html
Nogen der ved noget om billeder pr. sekund og pixel. str. på skærmen altså :
hvad skal der til for at det ser OK ud ?

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-05-07 19:51

C. Nielsen wrote:
> "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com>

Kig på anmeldelser. Jeg blev slemt skuffet over min Nokia 6131 på netop
dette punkt. Jeg betragter den som værdiløs til at afspille videoklip,
selv om de reklamerer med at den kan.

> [...]
> Nogen der ved noget om billeder pr. sekund og pixel. str. på skærmen altså :
> hvad skal der til for at det ser OK ud ?

Pixel størrelse: Normal (lav) opløsning er 176x144 pixels. Nogle
telefoner kan også klare 320x240.
Begge er i 4:3-format, så den første bør strækkes lidt på telefonen. Det
er dog ikke alle telefoner der gør det. Min Nokia 6131 viser det i hvert
fald ikke 4:3, billedet er for smalt.
Der er også andre opløsninger, men så vidt jeg har forstået er det disse
to der bliver brugt i praksis.

Billeder pr. sekund: Det er op til telefonen, hvor meget den kan trække.
I lav opløsning burde den kunne klare 30, men i høj opløsning skal du
ikke forvente mere end 15.
Min Nokia 6131 kan ikke engang klare 10 fps i lav opløsning, og kan slet
ikke afspille den høje.

Om den lave opløsning er god nok må du selv vurdere. Men bortset fra
det, så er det et spørgmsmål om "bitrate" - hvor meget filen fylder i
forhold til længden på klippet. Jeg har ikke noget tal, da det kommer an
på så meget, især indholdet i video-klippet. Men det er jo bare at
prøve sig frem.
Du kan i øvrigt risikere at for høj bitrate betyder at telefonen ikke
kan klare så mange billeder i sekundet, så kvaliteten kan desværre blive
"for god".

(Hvis jeg bruger Nokia Media Player kan jeg i øvrigt godt få flere FPS
ud af det, men så er billedet alt alt for hårdt komprimeret.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : C. Nielsen

Dato : 23-05-07 21:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk>

> [...]

> lav opløsning burde den kunne klare 30, men i høj opløsning skal du ikke

Tak for de gode råd.
Jeg har kigget på en Nokia N73, jeg vil lede efter anmeldelser og prøve mig
frem. Det virker som om det kan give mange udfordringer, men tanken om at
have en film med på mobilen, er tillokkende.
--
Venlig hilsen
Charlotte