Jordbær!
Fra : Esben

Dato : 05-07-01 13:55

Eftersom min kærestes forældre prøver at begrave os i jordbær, søger jeg
opskrifter hvori jordbær indgår. Alt har interesse, bortset fra rødgrød :)

--

Esben

Fra : Remmen

Dato : 05-07-01 19:29

"Esben" <esben@huleboer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> opskrifter hvori jordbær indgår. Alt har interesse, bortset fra

Hej,

Skær lige dele jordbær, kiwi, melon (gerne et par forskellige sorter),
mango, papaya og fersken i mundrette stykker. Serveres som tilbehør til
en god grillet (eller stegt) bøf. Det er super i stedet for det
evindelige grønne salat og kartoffelting.

Lars

Fra : Tina Andersen

Dato : 05-07-01 21:47

> [...]
> en god grillet (eller stegt) bøf. Det er super i stedet for det
> evindelige grønne salat og kartoffelting.

Lyder lækkert.... Dét må prøves

Jeg bruger jordbær i min appelsinjuice:

En god håndfuld jordbær, gerne let frosne, blendes med håndblender. Blandes
med appelsinjuice og evt. isterninger. Det er en lækker, forfriskende drik
en varm sommerdag.

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 06-07-01 08:53

> Eftersom min kærestes forældre prøver at begrave os i jordbær, søger jeg
> opskrifter hvori jordbær indgår. Alt har interesse, bortset fra rødgrød :)

Skræl og skær en agurk i halve skiver, ca 1/2 cm tykke. Halvér en
tilsvarende mængde jordbær. Vend disse to ting i en dressing af youghurt,
hvidløg, salt og masser af sort peber.

Eller prøv at besøge http://www.danske-jordbaer.dk/

MVH

Peter

Fra : C'est moi

Dato : 06-07-01 18:05

On Thu, 5 Jul 2001 14:55:19 +0200, "Esben" <esben@huleboer.dk> wrote:

> [...]
>opskrifter hvori jordbær indgår. Alt har interesse, bortset fra rødgrød :)

Rengjorte jordbær rystes med lidt honning, dryppes med Grand Marnier
eller Cointreau - stilles i køleskab en tid før de nydes - evt. sammen
med en god mørk chokolade og kaffe til.

Fra : René Strøm

Dato : 06-07-01 18:38

Jordbær i rødvin/rosé evt. sort (kværnet) peber.

Koldskål med jordbær istedet for kammerjunker.

Men hvis det er fuldmodne danske jordbær, af en ordentlig kvalitet
skal de bare spises, guffes og i stoppes til du ikke kan mere.

mvh. René

Esben <esben@huleboer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9i1njs$630$1@sunsite.dk...

Fra : Hanne Tornøe

Dato : 06-07-01 22:26

Du kan lave en dejlig sorbet-is med frosne jordbær, citronsaft, flormelis
efter smag + piskefløde. Blendes og spises helst med det samme. Kan evt.
også fryses igen, men skal så tøes lidt op i køleskabet.
Venlig hilsen Hanne T.

Fra : Emil

Dato : 11-07-01 23:22

On Thu, 5 Jul 2001, Esben wrote:

>Eftersom min kærestes forældre prøver at begrave os i jordbær, søger jeg
>opskrifter hvori jordbær indgår. Alt har interesse, bortset fra rødgrød :)

Lav en fin og aromatisk råsaft.
Kog 2 kg sukker med ca 30-40 gram citronsyre og 1,5 liter vand i
mindst 20 minutter [1]. Afkøl til stuetemperatur. Tilsæt Atamon
efter brugsanvisningen på flasken.

3 kg jordbær overhældes med ovenstående, og trækker i 1-2 døgn,
hvorefter saften sies fra (saftklæde, kaffefilter m.v.) Pres ikke
frugterne, da saften så vil blive uklar.

Ovenstående portion giver omkring 4 liter førsteklasses saft.

De afsiede bær kan tilsættes 200 gram sukker og koges i 5-10
minutter, og man får et udmærket fyld til kager eller pandekager.
Men er i ved at blive kvalt i friske jordbær, så lav i stedet en
god marmelade af dem.

[1] Man kan nøjes med at koge sukkeret med en liter af det dyre
vand, og after afkøling tilsætte en halv liter sød sherry og et
glas rom eller Cognac - men så er vi ude på lækkerier, ikke saft
til børn.

m.v.h. Emil