Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Feriefriddage og pension osv., hvad når ma~
Fra : Peter

Dato : 22-05-07 15:17

Hej.

Jeg har været ansat igennem mange år i en virksomhed, hvor jeg har været
ansat efter funktionærlign.....

Da jeg her 1/5 skiftede job til et andet firma, fik jeg et brev med
ferie-kort på de 25 dage´s ferie.....
- og det er jo sikkert rigtigt nok...

Men hvad med ferie-fridagene ??
- hvor får jeg dem fra ??

Eller er de "bare" gået tabt ??

En anden ting er pension.....
Hvor ser jeg hvilken pension jeg har indbetalt til ??
- det nye firma skal nemlig have det skrevet ind i min ansettelses-kontrakt,
og jeg aner ikke hvor jeg skal finde oplysningerne om det......

Jeg håber at i kan (og vil) hjæle mig lidt med dette....

--
Peter

Fra : SoL

Dato : 22-05-07 16:53

Feriefridage er fridage iht. aftale med det firma, hvor du arbejder - de er
ikke lovfastlagte.
De vil derfor gå fortabt, hvis du ikke inden den fratrædelse har sørget for
en fornuftig kompensation.

Din pension ved du forhåbentlig hvem det bliver betalt til - du har sikkert
indgået en skriftlig aftale om det engang. Derudover får du årligt en
oversigt, så det burde være muligt at finde selskabet. Ellers spørg da på
lønkontoret - de må jo vide hvor pengene sendes hen.

Knud

Fra : Peter

Dato : 22-05-07 20:58

Hej.

Tak for dit svar....

> Feriefridage er fridage iht. aftale med det firma, hvor du arbejder - de
> er ikke lovfastlagte.
> De vil derfor gå fortabt, hvis du ikke inden den fratrædelse har sørget
> for en fornuftig kompensation.

Ok, men hvis jeg ikke var klar over dette, er det så bare ærgerligt ??
Jeg var så dum, at jeg regnede med at de (pengene) bare automatisk ville
komme med på enten den sidste lønseddel, eller på feriekortet......
- jeg kan ikke være den eneste i dk der har denne forkerte
opfattelse......?!?
Og hvis arbejdsgiveren heller ikke ved noget om det, så er jeg ikke ret godt
stillet.....
- en anden ting er hvis han direkte fortiger det ??

Svjv. optjente vi feriefridage i samme perioder som det rigtige ferieår, så
reelt, har jeg ikke haft mulighed for at afholde feriefri da det nye
"regnskab" optjent i 2006 jo i så fald startede 1/5 2007, altså dagen efter
at jeg holdt op i firmaet.....
Vi har ihvertfald altid talt feriedage og feriefridage i perioden 1/5-1/5
året efter......

Jeg er slet ikke sikker på at jeg får problemer med at få pengene udbetalt,
da jeg mener at vi "afbrød samarbejdet" i god ro og orden, men hvis han
stiller sig på bagbenene, så er der reelt intet jeg kan gøre ??

Jeg havde iøvrigt 1 md. opsigelse, som jeg selvfølgelig overholdte 100%, men
jeg havde på ingen måde haft mulighed for at afholde de 5 dages feriefri i
den måned, da jeg også havde en del afspasering der skulle holdes, og da jeg
iøvrigt havde en masse der skulle gøres færdigt......

Jeg prøver at spille den som om at det må være noget de har glemt at få
opgjort på sidste lønseddel.....
- så må vi se hvad der sker....

> Derudover får du årligt en oversigt, så det burde være muligt at finde
> selskabet.

Jeg har fundet ud af dette.......
- jeg fandt en reg/kontonummer, og ved en søgning, på skat.dk fandt jeg frem
til det......
Det er bare aldrig noget jeg har tænkt på før......

--
Peter