Billigt hakket oksekød
Fra : Melanie

Dato : 21-05-07 10:27

Hej ng

Jeg skal bruge 8 kg hakket oksekød da jeg skal lave burgere til en fest.
Hvad er en god billig kilopris for det? Fedt % er ligegyldig denne dag. Jeg
regner med at købe det billigt når det er der, lave bøfferne og så nedfryse
til de skal bruges. Jeg bor på Bornholm så det hjælper desværre ikke at
henvise til slagtere andre steder end her på øen hvis der er.

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Melanie

Fra : Max

Dato : 21-05-07 10:47

Hej Melanie

> det hjælper desværre ikke at henvise til slagtere andre steder end
> her på øen hvis der er.

Når kvaliteten er ligegyldigt, så gå ind i den nærmeste Føtex eller
lignende og få den spandfuld til en billig pris.

--
Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-05-07 14:15

Max wrote:
> Hej Melanie

> Når kvaliteten er ligegyldigt, så gå ind i den nærmeste Føtex eller
> lignende og få den spandfuld til en billig pris.

Æhm, Føtex er langt fra billig, og har efter min mening noget af markedets
bedste oksekød. Man kan til tider finde meget billigt hakset oksekød i
f.eks. SuperBest, men det er tæt på uspiseligt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 21-05-07 14:37

Hej Morten

> Æhm, Føtex er langt fra billig, og har efter min mening noget af
> markedets bedste oksekød. Man kan til tider finde meget billigt

Det har du ret i, ideen var også at kontakte slagteren direkte og
få en pris på noget hakket affaldskød.

--
Mvh Max

Fra : Gamle

Dato : 21-05-07 14:42

Max wrote:
> Hej Morten

> Det har du ret i, ideen var også at kontakte slagteren direkte og
> få en pris på noget hakket affaldskød.

Godt jeg ikke skal spise det.
Men hvor fedtet kan man være
Så kan man ligeså godt købe de færdiglavede frosne burgere. Men her svarer
kvaliteten absolut ikke til prisen.

Mvh.
Torben

Fra : Max

Dato : 21-05-07 17:27

Hej Torben

> Men hvor fedtet kan man være

Ja, når det kommer til mad, ja så kender danskernes
nærrighed ingen grænser. Vi har aldrig haft bedre råd
til at spise ordentlig og brugt så lidt af vores indkomst
på mad.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-05-07 17:35

Max skrev i 4651c834$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

> Vi har aldrig haft bedre råd
> til at spise ordentlig og brugt så lidt af vores indkomst
> på mad.

Måske derfor

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jöran Egdahl

Dato : 21-05-07 23:58

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> nærrighed ingen grænser. Vi har aldrig haft bedre råd
> til at spise ordentlig og brugt så lidt af vores indkomst

Hej Mik Schack.

Fra : Melanie

Dato : 21-05-07 22:09

Hov hov. Jeg skal ikke spise mine gæster af med affaldskød! jeg behøves ej
heller at få hakket kød med kun 3% fedt. Alm. er det ikke 15-22%?
Mvh Melanie

Fra : Max

Dato : 21-05-07 22:22

Hej Melanie

> Hov hov. Jeg skal ikke spise mine gæster af med affaldskød! jeg
> behøves ej heller at få hakket kød med kun 3% fedt. Alm. er det ikke
> 15-22%?

Skal man lave burgerbøffer, ja så bruger man magert kød der er
hakket. 22% fedt i hakket oksekød ligner affald, det er jo næsten
en fjerdedel af indholdet :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-07 08:43

> Skal man lave burgerbøffer, ja så bruger man magert kød der er
> hakket.

Pjat. Burgerbøffer skal laves af kød, der netop ikke er magert.

> 22% fedt i hakket oksekød ligner affald, det er jo næsten
> en fjerdedel af indholdet :)

22% er godt i overkanten. Også for mig. Til burgerbøffer ville jeg nok
foretrække hakket oksekød med en fedtprocent omkring 14-15.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 21-05-07 22:35

Melanie wrote:
> Hov hov. Jeg skal ikke spise mine gæster af med affaldskød! jeg
> behøves ej heller at få hakket kød med kun 3% fedt. Alm. er det ikke
> 15-22%?

Og hvis du steger dem i forvejen og fryser dem ned, får du godt nok en
kedelig burger.
Køb noget 10 - 12 % og steg dem ikke for meget (skal være lidt lyserøde
indeni).
Så får du noget godt ud af det.
Og prisforskellen er heller ikke ret stor pr. bøf.
8 stk. pr. kilo er ideelt.
Men det er jo dig der skal stå ansigt til ansigt med dine gæster. Er du
da uvenner med dem?

Mvh.
Torben

Fra : Melanie

Dato : 22-05-07 11:44

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvis du steger dem i forvejen og fryser dem ned, får du godt nok en
> kedelig burger.

Jeg havde tænkt mig at forme bøfferne men ej steje dem og så i fryseren til
dagen før festen. Gæsterne skal selv grille deres bøffer og lave deres
burgere mm.

> Køb noget 10 - 12 %

Jep, tror jeg vil finde noget i nærheden af 10-15% fedt.

> Så får du noget godt ud af det.
> Og prisforskellen er heller ikke ret stor pr. bøf.
> 8 stk. pr. kilo er ideelt.

Jeg har tænkt mig at lave 8 stk. ud af hver kg så der er vi helt enige. Der
skal være lidt størrelse på bøffen så man kan finde den i burgeren.

> Men det er jo dig der skal stå ansigt til ansigt med dine gæster. Er
> du da uvenner med dem?

Nej bestemt ikke, men han ej heller servere kaviar, (skal passe lidt på
pengene, desværre.)

> Mvh.
> Torben

Tilbage til mit spørgsmål!!!!
Hvad er en god billig kilopris for hakket oksekød med en fedt % på ca.
10-15?
Her på øen er ingen Føtex og Bilka.

Mvh Melanie

Fra : Max

Dato : 22-05-07 13:26

Hej Melanie

> Jeg havde tænkt mig at forme bøfferne men ej steje dem og så i
> fryseren til dagen før festen. Gæsterne skal selv grille deres bøffer
> og lave deres burgere mm.

De bliver vandet af at have været frosset, aftal heller med en slagter
at du henter det dagen før du skal bruge det.

--
Mvh Max

Fra : Melanie

Dato : 23-05-07 10:24

> [...]
>
> De bliver vandet af at have været frosset, aftal heller med en slagter
> at du henter det dagen før du skal bruge det.

Jeg har slet ikke tid dagen før festen. På selve dagen ej heller. Derfor
ville jeg lave det før, og så fryse dem. Gør det noget at noget af vandet
forlader kødet? Ville det ikke bare gøre det på grillen i stedet?

Mvh Melanie

Fra : Gamle

Dato : 23-05-07 14:47

Melanie wrote:
> [...]
> Derfor ville jeg lave det før, og så fryse dem. Gør det noget at
> noget af vandet forlader kødet? Ville det ikke bare gøre det på

De mister ikke kun vand. Noget af kraften i kødet ryger med. Desuden bliver
de løse og kødet hænger ikke godt sammen. Men det finder du så ud af. Håber
det er en massiv plade du skal grille på. Ellers er der meget der vil falde
gennem risten. Og de risikerer at hænge fast i grillristen.

Men de optøede bøffer skal i hvertfald formes og trykkes en ekstra gang før
du bruger dem.
Mit råd vil så være, at du vejer kødet af i forvejen og fryser dem som en
slags halvflade kugler, som så lige bliver færdigformede inden grillen. Du
tager en klump på ca. 125 g og klasker den ned i en hul håndflade og det gør
du indtil du kan mærke kødet som en fast klump, som du så lige kan give et
tryk inden frysningen.
Husk at tage ringe af fingrene. Selvom du vasker hænder godt, sidder der en
masse bakterier alligevel.

Mvh.
Torben

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-05-07 14:49

In news:46540845$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Melanie <melanie@din_fjern_ven.dk> typed:

> [...]
> Derfor ville jeg lave det før, og så fryse dem. Gør det noget at
> noget af vandet forlader kødet? Ville det ikke bare gøre det på

Vandet forlader skam ikke kødet, det bliver i kødet når det har
været frosset. Man risikerer nemt at bøfferne bliver kogt i stedet
for stegt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 23-05-07 18:18

Hej Melanie

> noget af vandet forlader kødet? Ville det ikke bare gøre det på
> grillen i stedet?

Kødet ændre konsistens ved at have været frosset, det vandede
er et symtom. Jeg tror at iskrystallerene der dannes i kødet under
frysningen ødelægger vævet i kødet.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 22-05-07 20:55

> Tilbage til mit spørgsmål!!!!
> Hvad er en god billig kilopris for hakket oksekød med en fedt % på ca.
> 10-15?

Tjaa - når vi køber en kvart Anguskvie fra gården omme bag laden giver vi
45,-/kg incl moms

/tue

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 17:37

> Tilbage til mit spørgsmål!!!!
> Hvad er en god billig kilopris for hakket oksekød med en fedt % på ca.
> 10-15?
> Her på øen er ingen Føtex og Bilka.
>
> Mvh Melanie

Hej Melanie,

Generelt kan du finde gode tilbud på www.tilbudsugen.dk, hvor alle
supermarkeder har deres tilbud, men ellers vil jeg mene at et kilo koster i
omegnen af 45-50 kr.

Håber du kan bruge det

/Claus

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-05-07 22:57

In news:46520a45$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Melanie <melanie@din_fjern_ven.dk> typed:
> Hov hov. Jeg skal ikke spise mine gæster af med affaldskød! jeg
> behøves ej heller at få hakket kød med kun 3% fedt. Alm. er det
> ikke 15-22%? Mvh Melanie

15-20% fedt er alt for meget. Jeg køber altid 10-12% til
hakkebøffer, så bliver de rigtigt lækre, især hvis man ikke steger
dem for længe.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-07 08:41

"Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
> behøves ej heller at få hakket kød med kun 3% fedt.

Det ville da også være at snyde gæsterne. En burger skal da have en stor,
saftig bøf, der smager af noget. Hakket oksekød uden godt med fedt i smager
ikke af en sk*d.

> Alm. er det ikke
> 15-22%?

Typisk 8-14% Nogle gange kan man finde tilbudskød med højere fedtprocent.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-05-07 09:33

Melanie wrote:
> Hov hov. Jeg skal ikke spise mine gæster af med affaldskød! jeg
> behøves ej heller at få hakket kød med kun 3% fedt. Alm. er det ikke
> 15-22%?

Der er ikke noget sted på en ko, hvor kødet naturligt indeholder 22% fedt.
Den procent opnår man kun ved at tilsætte ekstra fedt til kødet når det
hakkes.

Ebbe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-07 13:02

On 22 Maj, 12:43, "Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> wrote:
> Tilbage til mit spørgsmål!!!!
> Hvad er en god billig kilopris for hakket oksekød med en fedt % på ca.
> 10-15?
> Her på øen er ingen Føtex og Bilka.

Find en gårdbutik, der burde du kunne finde noget til en god orange
pris.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk