Hvor besværligt er det at fjerne ligusterh~
Fra : Uni Bull

Dato : 24-05-07 23:40

Hej.

Jeg skal have fjernet omkring 20m almindelig ligusterhæk.
Den har stået der en hel del år og er vel det man kan kalde
en fuldvoksen hæk i sin bedste alder. Op i mod tre meter
høj og vel omkring en meter bred.

På en skala fra 1 til 10 hvor besværligt er det at grave en
ligusterhæk op med håndkraft?

Eller spurgt på en anden måde:
På en skala fra 1 til 10 hvor doven skal jeg så være før det
er pengene værd at ringe efter en grav-hækken-op-maskine-
inklusive-mand-og-eventuelt-bortkørsel?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-07 23:55

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> På en skala fra 1 til 10 hvor doven skal jeg så være før det
> er pengene værd at ringe efter en grav-hækken-op-maskine-

Det ved du når du har gravet den første op

Kan du komme til at trække med en bil eller andet, er det ikke svært. Tror
Liguster ligger i den nemme ende.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 00:21

Preben Riis Sørensen skrev:

> Tror Liguster ligger i den nemme ende.

Rødderne ligger i hvertfald i overfladen, har jeg fået at vide.
Hans

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-05-07 04:54

Uni Bull forklarede den 25-05-2007:
> [...]
> På en skala fra 1 til 10 hvor doven skal jeg så være før det
> er pengene værd at ringe efter en grav-hækken-op-maskine-

Jeg har ikke prøvet at fjerne noget Liguster der er så stort, men med
en god drænspade, så er det en overkommelig opgave.
Kai

Fra : Kert Rats

Dato : 25-05-07 05:50

> [...]
> På en skala fra 1 til 10 hvor doven skal jeg så være før det
> er pengene værd at ringe efter en grav-hækken-op-maskine-

Klip hækken helt ned til jorden med et kraftigt ørnenæb (Fiskars er bedst).
Hvis den skyder, så giv den lidt round-up, så er hækken død.

Du skal i øvrigt forberede dig på at få en hulens masse afklip, som fylder
MEGET! Bortkørsel på stor trailer til nærmeste genbrugsstation er nemmeste
måde at komme af med afklippet på.

Venligst

Kert Rats

Fra : TG

Dato : 25-05-07 06:55

On 25 Maj, 06:50, "Kert Rats" <sten...@gravklar.dk> wrote:

> [...]
> MEGET! Bortkørsel på stor trailer til nærmeste genbrugsstation er nemmeste

Hvis der skal plantes noget andet i stedet for er det ikke løsningen
at klippe hækken ned...
Tag i stedet et kraftigt reb, eller endnu bedre en træk-kæde (f.eks.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4931) og læg så kæden
omkring hækplanterne (1/2 - 3/4 meter adgangen) og træk den op med en
bil/traktor/minigraver/talje eller hvad du nu har mulighed for.

Jeg lavede nummeret for en del år siden med en lille traktor, og
fjernede 40 meter på et par timer..

/TG

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-05-07 07:55

On 25 Maj, 00:40, "Uni Bull" <N...@here.nu> wrote:
> [...]
> høj og vel omkring en meter bred.
>
> På en skala fra 1 til 10 hvor besværligt er det at grave en

Garanteret svært 10+.

> Eller spurgt på en anden måde:
> På en skala fra 1 til 10 hvor doven skal jeg så være før det
> er pengene værd at ringe efter en grav-hækken-op-maskine-
> inklusive-mand-og-eventuelt-bortkørsel?

1-

Vi skal have rykket 40 m tjørnehæk op her til efteråret og det er vel
2 timer med en rendegraver med frontskovl som kan åbne.
Så ring til nærmeste maskinstation eller større landmand og hør hvad
de skal have for det. De fleste med sådant udstyr er villige til at
arbejde når du holder fri for et beløb under normalprisen, forståes.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 09:54

> Garanteret svært 10+.

Nej svært er det ikke - men det er et knokkelarbejde

> 1-

Enig - Medmindre man synes at man trænger til det knokkelarbejde (med ikke
ubetydelig risiko for at kroppen protesterer hele ugen efter) så vil jeg
også "ringe til en ven"

Sidste fredag skulle jeg lige have boret 24 huller til fundament til
terrassen. En onkel har et manuelt jordbor og mente at det kunne vi da nok
hurtigt klare. Jeg var mere tvivlende og lejede derfor et stort 2mands
betjent benzinbor. Med det tog det ikke meget mere end 5min per hul så de
530kr var givet godt ud. Nogen af hullerne drillede dog noget så der gyngede
2x100kg mandfolk på den for at få den igennem rødder og sten. Alligevel blev
det til 12 timers arbejdsdag inden vi havde det første bjælkelag støbt fast.
Som altid er der lige nogle "småting" der driller og tager tid ...

Det rigtige værktøj er det halve arbejde - og en til at bruge det er resten

anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Uni Bull

Dato : 25-05-07 11:04

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

> Jeg skal have fjernet omkring 20m almindelig ligusterhæk.

Løsningen med et tov eller en kæde duer desværre ikke pga.
hækken placering på min grund og de andre kommentarer peger
utvilsomt i retning af et opkald til en hjælpende "hånd".

Tak for svarene, det er surt at opdage hvor besværligt det egentlig
er, når det, på et eller andet plan, er for sent.

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 25-05-07 19:44

> [...]
>
> Tak for svarene, det er surt at opdage hvor besværligt det egentlig
> er, når det, på et eller andet plan, er for sent.

prøv at sætte den til salg, eller til gratis afhendtning.

ved ikke om man kan skære så gammel en hæg ned, og derefter plante røderne,
men hvis man kan, kunne det da være at nogen ville komme og hendte den.

Jens

Fra : SB

Dato : 26-05-07 07:02

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ved ikke om man kan skære så gammel en hæg ned, og derefter plante
> røderne, men hvis man kan, kunne det da være at nogen ville komme og

Jeg synes ikke de er ret besværlige at komme af med, men efter at have
ryddet 120 m2 med slåen, mirabeller bambus og andet mærkelig, så var
ligusteren i den meget nemme ende af skalaen.

Søren

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 25-05-07 11:10

Anders Majland wrote:

> Enig - Medmindre man synes at man trænger til det knokkelarbejde (med ikke
> ubetydelig risiko for at kroppen protesterer hele ugen efter) så vil jeg
> også "ringe til en ven"

Haven er jo et "lille" hyggeprojekt så hvis man tager lidt hele tiden
så brokker kroppen sig ikke så meget igen
Jeg har lige gravet 3 buske op med en spade + ørnenæb
Den ene rod tog det meste af en søndag eftermiddag med ret til at
drikke et par øller efter endt arbejde
Ok mandagen var lidt træls :)
De 50 nærmer sig

> Det rigtige værktøj er det halve arbejde - og en til at bruge det er resten
Hastværk er lastværk :)

- Peter

Fra : Leonard

Dato : 26-05-07 12:30

On 25 May 2007 03:09:55 -0700, plykkegaard@gmail.com wrote:

> Den ene rod tog det meste af en søndag eftermiddag med ret til at
> drikke et par øller efter endt arbejde
> Ok mandagen var lidt træls :)

Så må du jo nøjes med en øl næste gang

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-05-07 19:58

Leonard wrote:

> Så må du jo nøjes med en øl næste gang

Lige meget hvor mange øl jeg ikke drikker så er det stadig svært at komme ud
af sengen efter en gang mandearbejde i haven :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-07 12:49

> [...]
> høj og vel omkring en meter bred.
>
> På en skala fra 1 til 10 hvor besværligt er det at grave en

Har lige fjernet 35 meter gl liguster. Hvis det er ren liguster uden en
masse hyld, bøg, bregner med mere, så burde du kunne tage en 3-4 meter pr
time uden større problemer.
Spaden ned på hver side af rodklumpen og vip lidt, så går den hurtigt løs og
kan rives op.

såfremt du selv skal køre den på genbrugsplads med trailer, tror jeg det er
her du kommer til at bruge mest tid. Det fylder af h... til

/bo