Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sensor rensning
Fra : Peder

Dato : 24-05-07 09:59

Jeg har lige erhvervet en Canon 5D, som er lidt støvet på sensoren men også
oppe bag søgerenser det ud til, så er der nogle steder i Ålborg området som
kan rense sådan én, eller skal jeg til Århus og hvad kan det evt koste?

venlig hilsen
Peder

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-05-07 14:47

"Peder" <ped@qazwsx.wsx> wrote in message
> [...]
> også oppe bag søgerenser det ud til, så er der nogle steder i Ålborg
> området som kan rense sådan én, eller skal jeg til Århus og hvad kan det

Lær at rense den selv, da støvet kommer igen. Støv på sensoren kan nogle
gange fjernes ved at puste med en ganske almindelig øresprøjte fra
apotektet. Men fra tid til anden kan der være støv, som ikke flytter sig ved
denne metode og så er en vådrens at anbefale. Der har været en del
diskussion om 5D og andre nyere dslr mht. hvilken væske der kan bruges. Du
kan tage et kig her
http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?LTPLanguage=EN&Screen=CTGY&Store_Code=MTE&Category_Code=DCK
og ellers google efter sensor cleaning. Der er mange forskellige metoder.
Jeg bruger den simple metode med Eclipse og vikler selv Pecpads om en
sensorward og det fungerer fint. Jeg bruger den samme til både 20D og 5D.
Jeg vådrenser typisk en gang hver anden måned.

Mht. støv i søgeren så gør jeg ikke meget ved det. Blæser og fjerner lidt
med en børste en gang imellem, men det har jo ingen betydning for de færdige
billeder.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Per O.

Dato : 24-05-07 21:06

"Peder" <ped@qazwsx.wsx> skrev i en meddelelse
> [...]
> også oppe bag søgerenser det ud til, så er der nogle steder i Ålborg
> området som kan rense sådan én, eller skal jeg til Århus og hvad kan det

Jeg renser selv mit 20D med produkter fra
http://www.hother.dk/photographicso.asp

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Peder

Dato : 25-05-07 06:28

> [...]
> også oppe bag søgerenser det ud til, så er der nogle steder i Ålborg
> området som kan rense sådan én, eller skal jeg til Århus og hvad kan det

Joh jeg har da selv renset mit 20D, men nu kunne jeg godt tænke mig at en
prof. kunne gøre det også oppe under fokuspalde eller spejlet, hvor der er
nogle graimme sorte støvkorn, ved godt det ikke berører billedet, men jeg
vile gerne starte med et rent kamera

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-05-07 06:51

"Peder"
> [...]
> støvkorn, ved godt det ikke berører billedet, men jeg vile gerne starte med et rent

Ha - du skal ikke regne med bedre resultat fra et proff lab.
Det er en enkel sag at rense matskiven selv, bortset fra at
alt er på hovedet og speglvendt, men brug de samme remedier
som til sensoren, og du kan jo umiddelbart se om du har
fanget skidtet, det er nemt nemt nemt - ikke bag søgeren
som du skriver, for det ville du ikke lægge mærke til, og
heller ikke på speglet - det er matskiven der lige skal ha en
tur.. -max-

Fra : Peder

Dato : 25-05-07 07:20

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som du skriver, for det ville du ikke lægge mærke til, og
> heller ikke på speglet - det er matskiven der lige skal ha en

OK Max,
Jeg er jo lidt bange for at beskadihge sensoren, 5D er trods alt lidt dyrere
end 20'eren. Matskiven, er den den plastic plade der sidder over spejlet?
skal den pilles ud eller er det nok at rense underside mon.

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-05-07 10:52

> [...]

> spejlet?
> skal den pilles ud eller er det nok at rense underside mon.

Som jeg skrev i tidligere indlæg er det nemt at rense og jeg har gjordt det
i de næsten 1.5år jeg haft kameraet. Matskiven kan tages ud af 5D, så det er
også nemt at rense.

Fra : Peder

Dato : 29-05-07 06:18

> [...]
> også oppe bag søgerenser det ud til, så er der nogle steder i Ålborg
> området som kan rense sådan én, eller skal jeg til Århus og hvad kan det

Mange tak til alle svarere.

Jeg købte noget dåseluft i Aldi for 30,- Kr.
og blæser med lav kraft, med dåsen lodret for ike at få drivmidlet med,
og det virker faktisk ganske godt

venlig hilsen
Peder

Fra : Ole Christiansen

Dato : 29-05-07 07:24

> [...]
>
> Jeg købte noget dåseluft i Aldi for 30,- Kr.
> og blæser med lav kraft, med dåsen lodret for ike at få drivmidlet med,

Næste gang kan du jo gå på apoteket og købe en øresprøjte af gummi. Den
løber ikke tom.

/Ole

Fra : Peder

Dato : 29-05-07 08:48

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Peder" <ped@qazwsx.wsx> skrev i en meddelelse

> Næste gang kan du jo gå på apoteket og købe en øresprøjte af gummi. Den
> løber ikke tom.

Hej Ole, jeg har en af de små, jeg synes den er for lille, der er ikke
rigtig tryk nok,
eller måske det er det kontinuerlige tryk, fra dåseluft der gør det

Leder efter en make-up pensel til fastgroet støv, har læst lidt om en
syntetisk blød makeup børste der er bred nok (24mm) ville være god, og
billigere end de "originale" sensor børster.

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-05-07 09:35

"Peder" <ped@qazwsx.wsx> wrote in message
> Jeg købte noget dåseluft i Aldi for 30,- Kr.
> og blæser med lav kraft, med dåsen lodret for ike at få drivmidlet med,
> og det virker faktisk ganske godt

Er du helt sikker på at det er helt rent luft? Ellers gør du ondt værre. Du
får alligevel brug for vådrensning.

Fra : Peder

Dato : 29-05-07 11:05

> "Peder" <ped@qazwsx.wsx> wrote in message
>
> Er du helt sikker på at det er helt rent luft? Ellers gør du ondt værre.
> Du får alligevel brug for vådrensning.

Jeg ved det ikke det er ikke specificeret på dåsen, men der kommer
drivmiddel ud hvis dåsen vendes.
Men sensoren bliver ren

Ja på et tidspunkt er jeg nog nødt til at lave en vådrensning,
jeg lavede selv en "pecpad", af et stykke blødt palst, og så klippe jeg en
stykke af Canons org. blå pudseklud, og kom lidt methano (isopropanol) på og
virkede faktisk ganske god, omend noget besværlig at ramme rigtig nede i
20D, dette tør jeg ikke på min 5D, men måske med en makeup pensel, hvis jeg
kan finde en der er god nk.

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-05-07 11:19

> Jeg ved det ikke det er ikke specificeret på dåsen, men der kommer
> drivmiddel ud hvis dåsen vendes.
> Men sensoren bliver ren

Brug det ikke.

> [...]
> i 20D, dette tør jeg ikke på min 5D, men måske med en makeup pensel, hvis

Jeg kan slet ikke forstå at du efter at have sagt, at du er bange for at
beskadige 5D sensoren køber billigt trykluft og ikke en øresprøjte, som vi
har anbefalet dig, samt købe rigtige Pecpads og rensevæske. Se på Copperhill
metoden og du kan købe tingene hos http://www.micro-tools.de/.

Fra : Peder

Dato : 29-05-07 11:58

> [...]
> beskadige 5D sensoren køber billigt trykluft og ikke en øresprøjte, som vi
> har anbefalet dig, samt købe rigtige Pecpads og rensevæske. Se på

Det med trykluft brugte ejeg i denne weekend, da jeg ikke havde andre
muligheder, jeg vil naturligvis overveje jeres anbefalinger kraftigt.

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-05-07 18:35

Peder skrev i 465c0656$0$3457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Det med trykluft brugte ejeg i denne weekend, da jeg ikke havde andre
> muligheder, jeg vil naturligvis overveje jeres anbefalinger kraftigt.

Jeg bruger konsekvent dåseluft - lidt ud fra den betragtning at øresprøjten
jo ikke er renere end den luft, den suger ind, hvorimod dåseluften er ren
(butan?), der ikke kan gøre nogen skade på den glasplade, der sidder foran
chippen. Største problem er evt fysisk skade på lukkergardinet, hvis man
vender dåsen forkert og der bliver trykket dråber ind under højt tryk

Jeg har aldrig haft brug for at pec-pad'de min gamle d200 - dåseluften var
nok. Derimod ser det ud til at min d70 rager mere snavs til sig. Om det er
tilfældigt eller om der rent faktisk er forskel, skal jeg lade være usagt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-05-07 19:16

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> glasplade, der sidder foran chippen. Største problem er evt fysisk skade
> på lukkergardinet, hvis man vender dåsen forkert og der bliver trykket

Der er ikke noget i vejen med dåseluft, hvis den er garanteret ren.