Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Antal eksponeringer 20D
Fra : Gert Medom

Dato : 21-05-07 10:04

Hvor mange eksponeringer er lukkeren i Canon Eos 20D dimensioneret til? Jeg
har hørt modstridende tal på 60K til 120K, så jeg er lidt forvirret!

Hvordan ytrer det sig når lukkeren er "stået af"?

Hvad koster en reperation?

--
Mvh.
Gert Medom

http://home1.stofanet.dk/gert.medom

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-05-07 11:08

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message
> Hvor mange eksponeringer er lukkeren i Canon Eos 20D dimensioneret til?
> Jeg har hørt modstridende tal på 60K til 120K, så jeg er lidt forvirret!

Mig bekendt er der ikke noget officielt tal på MTBF. 30D har 100.000.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Medom

Dato : 21-05-07 11:41

> "Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message
>
> Mig bekendt er der ikke noget officielt tal på MTBF. 30D har 100.000.

Okay så er det sandsynligt at tallet for 20D er < el. = 30D.

Tak for svaret.

/ Gert

Fra : HCS [4000]

Dato : 21-05-07 15:38

I Canons katalog for 2007 er 30D sat til 100.000 eksponeringer. Så mon ikke
det er det samme for 20D

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-07 17:03

"HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> wrote in message
>I Canons katalog for 2007 er 30D sat til 100.000 eksponeringer. Så mon ikke
>det er det samme for 20D

Da Canon lancerede 30D fremhævede de at lukkerens pålidelighed var forbedret
i forhold til 20D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 22-05-07 11:28

> Da Canon lancerede 30D fremhævede de at lukkerens pålidelighed var
> forbedret i forhold til 20D.
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Mit 20D har for nylig rundet 11.000 exp., og da jeg spurgte min fotohandler
om netop dette, vidste hun uden betænkningtid, at 20D og 30D begge var
estimeret til 100.000
så jeg har jeg taget det for gode varer (men vil altså ha' en større skærm
snart, så kigger længselsfuldt efter 40D
Mvh
Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-05-07 12:15

"Niels Hejnfelt" <niels@hejnfelt.dk> wrote in message
> så jeg har jeg taget det for gode varer (men vil altså ha' en større skærm
> snart, så kigger længselsfuldt efter 40D

Du må vist kigge på mere end det, da 30D jo har en større skærm. Det er vel
bedre AF system, højere opløsning, antistøvsystem og større buffer der
trækker ligeså meget. Måske også bedre ISO performance. Hvis jeg skulle
kigge efter en afløser for min 20D på et tidspunkt skulle disse punkter
absolut være klart bedre.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 22-05-07 14:29

> [...]
> trækker ligeså meget. Måske også bedre ISO performance. Hvis jeg skulle
> kigge efter en afløser for min 20D på et tidspunkt skulle disse punkter

...Jo, men min pointe er, at efter de nævnte ca. 11.000 exp., er der jo mange
mange flere skud tilbage i bøssen, og havde det ikke været for den lille
skærm, beholdt jeg det sikkert en del år endnu.
Det er imidlertid den der får mig i utilfreds-humør, og da 30D efterhånden
har vcæret på markedet i 2 år, er det relevant at se frem mod dens afløser,
der formentlig vil have endnu bedre features, og sikkert flere af de ting du
nævner.
Når det så er sagt, er 20D'eren stadig rigtig god, og var klart det rigtige
valg da det blev købt.
Dixi
Niels Hejnfelt

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-05-07 14:37

Niels Hejnfelt skrev:

> [...]
> har vcæret på markedet i 2 år, er det relevant at se frem mod dens afløser

Hmm, det kom nu i starten af marts måned 2006 svjh.?

Jesper

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 22-05-07 14:49

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, det kom nu i starten af marts måned 2006 svjh.?
>
> Jesper

Du har sikkert ret
Efter de 40 bliver en 1.8" skærm for lille og hukommelsen svigter
Niels

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-05-07 16:21

Niels Hejnfelt skrev:

> Du har sikkert ret
> Efter de 40 bliver en 1.8" skærm for lille og hukommelsen svigter

Ahhh, men så ved jeg hvad der venter mig Men derudover vil det være
mit gæt at der kommer en 40D i september.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-05-07 22:12

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message
> [...]
> de ting du nævner.
> Når det så er sagt, er 20D'eren stadig rigtig god, og var klart det

Udover min 20D har en 5D og den mindst vigtige feature (hvis jeg skal
overdrive lidt) er den større skærm. Jeg bruger ikke skærmen til noget
væsentligt, hvor størrelsen er afgørende. Altså,d er er ingen grund til at
udskifte den pga. skærmen, hvis du vil høre min mening. Der skal væsenlige
ting til udover hvad 30D kom med for at jeg kunne være interesseret i at
opgradere den. 30D fik dog en større buffer, hvad der ikke er uvæsentligt.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-07 16:31

"Niels Hejnfelt" <niels@hejnfelt.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Mit 20D har for nylig rundet 11.000 exp., og da jeg spurgte min
> fotohandler om netop dette, vidste hun uden betænkningtid, at 20D og 30D
> begge var estimeret til 100.000

Det viser blot at hun ikke var i tvivl - ikke at hun har reel viden.
Canon har _aldrig_ opgivet noget officielt tal for levetiden af lukkeren i
20D.
De har opgivet et tal for 30D og samtidig hævdet at den er mere robust end
lukkeren i 20D.

Der har figureret mange tal for holdbarheden af lukkeren i 20D rundt
omkring, som ofte har været fremført med stor skråsikkerhed, men jeg har
endnu til gode at se noget der var andet end rygtet eller
hukommelsesforskydninger.

> så jeg har jeg taget det for gode varer

Fint nok - du har forhåbentlig dine gode grunde til det.

Der er ingen grund til at skifte kamera på baggrund af bekymring - et nyt
kamera _kan_ fejle dagen efter det er købt. Hvis man skal have større
sikkerhed for ikke pludseligt at stå uden kamera, må løsningen være at have
2.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-05-07 18:26

Mogens Hansen skrev i 46530cb6$0$90266$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
>
> Det viser blot at hun ikke var i tvivl - ikke at hun har reel viden.
> Canon har _aldrig_ opgivet noget officielt tal for levetiden af

Og så er der vist tid til mit yndlingscitat fra den go'e gamle humanist,
Bertrand Russel:
mens de forstandige er fulde af tvivl.

vh

Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-05-07 14:56

On Mon, 21 May 2007 18:02:43 +0200, Mogens Hansen wrote:

> "HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> wrote in message
>
> Da Canon lancerede 30D fremhævede de at lukkerens pålidelighed var forbedret
> i forhold til 20D.

Mit 20D har rundet de 60.000 og jeg oplevet ikke nogle problemer med
lukkeren. Går og overvejer om der skal ny lukker til engang kontra køb af
ny "40D" når det kommer eller et brugt 1dMK2(1dMK3 er for dyr).

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-05-07 16:31

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Mit 20D har rundet de 60.000 og jeg oplevet ikke nogle problemer med
> lukkeren.

Det er fint.

Der er ingen garanti for at lukkeren på en 30D går i stykker når den har
taget 100.001 billeder eller at den ikke går i stykker langt tidligere.
Det er formodentlig MTBF, som er en statistisk størrelse, Canon opgiver.

Jeg siger ikke noget negativt om 20D, men refererer hvad Canon _faktisk_
officielt har fremført om 30D, og hævder at Canon ikke har fremført noget
tal for 20D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen