Pas på din kat i Vordingborgområdet
Fra : Heidi

Dato : 22-05-07 12:23

Kat i Vordingborg skamskudt

Katten Batmand, der tilhører Birthe Andersen, Søndermarksvej i Vordingborg,
kom hjem den 4. maj i en chokerende tilstand. Katten blev omgående indbragt
til vagthavende dyrlæge Dorthe Jacobsen i Tappernøje. Pga. de omfattende
skader måtte katten lægges i fuld bedøvelse for en grundig undersøgelse af
skaderne. Dyrlæge Dorthe Jakobsen kunne konstatere at Batmand var blevet
skudt!

Hun fandt et hagl som lå mast under slimhinden i tungen, og han havde fået
knust kæben, underkæben og den ene fortand. Dyrlægen fortalte også at der
ikke er nogen tvivl om, at han har lidt meget - han har efter al
sandsynlighed ligget og samlet kræfter efter han blev skudt, og brugt de
sidste kræfter på at komme hjem. Dyrlægen sagde at "man bliver chokeret når
man oplever sådan
nogle tilfælde". Batmand blev humant aflivet for at gøre en ende på hans
frygtelige lidelser.

Birthe Andersens datter, Dorthe Andersen fortæller om Batmand:

’Batmand blev født den 7. juni 2001 og efterfølgende kastreret og øremærket.
Batmand var en elsket kat, venner, familie - alle holdt meget af ham. Han
var en meget stor trøst for min mor da min far døde af ALS i sommeren 2003.

Min mor er chokeret, og har stadig mareridt om episoden med Batmand. For
ikke at
tale om det tomrum der opstår bagefter. Et kæledyr som man har haft gennem
glæder og sorger, er som et familiemedlem. Batmand var 6 år da han blev
brutalt
lemlæstet af et skud. Hvorfor? Hvem har glæde af sådan en handling? Jeg
håber
den/de personer som er ansvarlig(e) forstår hvilken sorg de har forvoldt og
ikke udsætter andre katteejere for det samme. Hermed en advarsel til alle
katteejere i Rosenfeldt-Oreområdet, Vordingborg.’

Batmand blev efterfølgende begravet i sin elskede have, hvor han nød at løbe
rundt….

--

På familiens vegne
Heidi, Miver og Mulles mor (freelance skribent)

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-05-07 12:40

In news:4652d2a6$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Heidi <notvalid@outoforder.com> typed:
> Kat i Vordingborg skamskudt

Jeg er grædefærdig når jeg hører om mishandling af dyr. Hvem pokker
kan få sig selv til sådan noget ? De mennesker (eller hvad de nu er)
må være totalt hjernedøde.

Der er desværre mange unger der får lov at rende rundt med softguns
og andre skydevåben også for den sags skyld. Hvad tænker de forældre
på ? Jeg har efterhånden den opfattelse, at bare ungerne "morer sig"
så er det lige meget hvad de skyder på. Vi har én af slagsen på
vores vej, vi holder ham under _skarp_ observation, for det nytter
ikke at tale til forældrene, de reagerer ikke førend politiet står
udenfor. Jeg melder dem, hvis jeg opdager at han skyder efter dyr,
for så er målet for mit vedkommende nået.

Jeg føler meget med Batmands ejer, det er frygteligt hvad de har
været udsat for.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 22-05-07 15:26

> [...]
> opdager at han skyder efter dyr, for så er målet for mit vedkommende nået.
>
> Jeg føler meget med Batmands ejer, det er frygteligt hvad de har været

Desværre er det ikke altid børn der gør sådan noget. Om vi kan lide det
eller ej, så er der mennesker der ikke kan fordrage katte og stadig ser dem
som skadedyr. Jeg kan i min egen kreds hurtigt nævne et par mennesker der
ikke kan fordrage en kat, dog uden at de ville skyde dem.
Jeg har for en del år siden fået skudt en kat oppe midt i vores lokale by.
Den kom hjem efter mange dage, og var stærkt medtaget. Vi troede den var
kørt over og fór til dyrlægen. Der gik ikke lang tid før han sagde det "så
mistænkeligt ud". Katten blev røntgenfotograferet og ikke mindre en 13 hagl
kunne ses, fordelt i hele kroppen. Nogen kunne pilles ud andre fik lov at
sidde. Den overlevede med de resterende hagl i kroppen (under kontrol med
dyrlægen). Desværre havde den et i hovedet som sad så den langsomt ødelagde
det ene øje, så katten blev til sidst aflivet. Dengang satte vi et læserbrev
i avisen og det blev selvfølgelig meldt. Vi fik henvendelser fra en anden
som i samme område også havde fået skudt deres kat. Kort tid efter flyttede
vi på landet - omgivet af jægere som også skød en kat i ny og næ.
Så nu er jeg heldigvis flytte endnu engang bor i et kattevenligt område, dog
med løbegård til mine katte!
Så jo kattehadere findes allle steder.

mvh
lh

Fra : Heidi

Dato : 22-05-07 17:36

Hør radioindslaget hér:

http://www.radiovalde.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=1922&Itemid=2

Hilsen Heidi
Miver og Mulles mor

http://kortlink.dk/3q5t
Olivia søger nyt hjem

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 22:59

Heidi skrev:
> Kat i Vordingborg skamskudt
<klip>

Det er jo totalt grotesk. Fandme sørgeligt at den slags sker. Jeg sender
beskeden videre til mine svigerforældre som bor lige rundt om hjørnet
der hvor det er sket.

Steinbjørn

Fra : S. Hansen

Dato : 23-05-07 10:06

On Tue, 22 May 2007 13:23:28 +0200, "Heidi" <notvalid@outoforder.com>
wrote:

> [...]
>skaderne. Dyrlæge Dorthe Jakobsen kunne konstatere at Batmand var blevet

Det er absolut ikke rimeligt at en kat skal udsættes for den slags.

Men det er heller ikke rimeligt at påtvinge mennesker med
katteallergi, at de skal omgås katte. Så igen en kedelig hændelse der
kunne være undgået hvis katteejeren havde først og fremmest havde
taget hensyn til både sine omgivelser og katten. og tilligemed havde
rettet sig efter loven.

Så jeg kan godt forstå folk der handler desperat, når de ikke kan
blive fri for andre folks katte.

Jeg føler så absolut med katten, og de børn som elskede katten.
Hvorimod jeg håber den ansvarlige katteejer har lært at holde sin kat
på eget.

Gad vide hvor mange katte der skal opleve en så grum skæbne, før at
katteejere lære hvordan man skal omgås sit "elskede" kæledyr.

Steen

Fra : lh

Dato : 23-05-07 10:53

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gad vide hvor mange katte der skal opleve en så grum skæbne, før at
> katteejere lære hvordan man skal omgås sit "elskede" kæledyr.

Du har da ret langt hen ad vejen, men derfra og så til at mishandle
atten - eller andre dyr for den sags skyld, er der vel ingen grund til.
Da jeg flyttede hertil hvor jeg bor nu var området spækket med vilde katte,
syge, udmagrede sølle katte. En dame havde fodret på alle disse katte, men
var pludselig død og så gik kattene til "os andre". Af to omgange blev de
indfanget og dem der var for syge blev aflivet og enkelte genudsat. Inden
dette skete, var jeg rundt med sedler i alle naboers postkasser, ja ikke
bare hos naboer men til alle i området i en ret stor radius. Der blev oplyst
at der ville blevet opsat fælder og få indfanget disse katte og folk blev
bedt om at få mærket deres katte, eller ringe/komme om hvad katte de havde.
ÈN ringede - efter noget tid - for at høre om indfangningen var færdig!
Jeg kender da en del her, men ikke så vi kommer sammen, men ved næsten hver
husstand har kat/katte og jeg kan i den grad undre mig over at folk ikke
reagerede på nogen måde. Jeg ved en del der ikke vil ofre en mærkning, men
så kunne de da komme med et foto eller en beskrivelse.

lh

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-05-07 18:57

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev bl.a:

> Så jeg kan godt forstå folk der handler desperat, når de ikke kan
> blive fri for andre folks katte.

Så på trods af dine forsikringer om det modsatte, så kan du alligevel godt
acceptere grov dyremishandling, bare de "rette omstændigheder" er til
stede?.

Mvh.

Karsten

Fra : S. Hansen

Dato : 24-05-07 07:50

On Wed, 23 May 2007 19:56:58 +0200, "Karsten Jensen"
<ljoshfkjdjpoibvkjdhg@invalid> wrote:

>Så på trods af dine forsikringer om det modsatte, så kan du alligevel godt
>acceptere grov dyremishandling, bare de "rette omstændigheder" er til
> [...]

Prøv at læse min allerførste linie i det omtalte indlæg.

Jeg kan sagtens forstå at folk griber til selvtægt, men det betyder
ikke at jeg syntes det er OK.

Jeg kan nævne mange sager hvor jeg har forståelse for folks handling,
uagtet handlingen er en lovovertrædelse som de så efterflg. skal
straffes for.

Steen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-05-07 08:46

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev:

> Jeg kan sagtens forstå at folk griber til selvtægt, men det betyder
> ikke at jeg syntes det er OK.

Jeg har læst dit indlæg igen, og kan stadigvæk ikke komme til anden
konklusion, end den i mit første indlæg. Kan du ikke selv se at ovenstående
er selvmodsigende?. Det er hyklerisk først at skrive om hvor synd det er for
kattene, for så i samme indlæg at give din forståelse for, at folk udøver
selvtægt og grov dyremishandling - for så til sidst at give katteejerne
skylden for det..

Mvh.

Karsten

Fra : S. Hansen

Dato : 24-05-07 09:13

On Thu, 24 May 2007 09:45:33 +0200, "Karsten Jensen"
> [...]

>kattene, for så i samme indlæg at give din forståelse for, at folk udøver
>selvtægt og grov dyremishandling - for så til sidst at give katteejerne

En koner der dræber sin mand efter at være blevet tævet igennem flere
år, begår også en ulovlig handling, men jeg kan godt forstå hun gør
det. Jeg mener samtidig dog også at hun skal straffes.

At en urmager nedskyder to røver i sin butik, det forstår jeg også
godt, men det er heller ikke lovligt.

Hvis du mener det også er selvmodsigende, ja så er vi enige at mit
indlæg er selvmodsigende.

Katteejere der lader deres kat rende frit rundt i trafikken er
dyremishandler af værste karrekter. De påstår tilligemed at de gør det
af kærlighed til deres kat - uhyggeligt.

Steen

Fra : N/A

Dato : 24-05-07 09:02

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-05-07 09:02

Karsten skrev
<Det er hyklerisk først at skrive om hvor synd det er for
kattene, for så i samme indlæg at give din forståelse for, at folk udøver
selvtægt og grov dyremishandling.>

Jamen så melder jeg mig lige mellem de hykleriske, og mens vi er i gang så
sæt mig bare i kattehader-båsen, selvmodsigels-båsen og hvad der ellers kan
findes af slige ting.

Jeg kan også godt forstå at folk kan blive desperate, rasende og nærmest
utilregnelige, når andre mennesker skider højt og flot på hensyn og ansvar,
at jeg så til enhver tid ville vælge at skyde ejeren fremfor katten, skal
der slet ikke være tvivl om. Katten gør bare hvad katte nu gør, det er 110
% ejerens skyld, når de lader DERES kat genere andre mennesker, og i min
verden er det et helt klart signal om at ejeren mener at de til enhver tid
har ret og måske endda pligt til at genere andre, FØJ.

At være katteejere kræver mere hensynfølelse, mere ansvarsfølelse, ikke
_mindre_

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-05-07 09:17

Selvfølgelig har katteejerne da et ansvar. Det er helt klart. Det er heller
ikke det jeg skriver om. Det jeg opponerer imod, er at nogle mennesker
tilsyneladende accepterer kriminel selvtægt og grov dyremishandling, når
blot de "rette omstændigheder" er tilstede. Ligemeget hvor desperate folk
er, så retfærdiggør det ikke ovenstående.

Mvh.

Karsten

Fra : S. Hansen

Dato : 24-05-07 10:29

On Thu, 24 May 2007 10:17:13 +0200, "Karsten Jensen"
<kjhxcipuojle@invalid> wrote:

> [...]
>blot de "rette omstændigheder" er tilstede. Ligemeget hvor desperate folk
>er, så retfærdiggør det ikke ovenstående.

Hvem skriver noget om at retfærdigøre dette, jeg skriver at jeg godt
kan forstå dette, men ikke at det er iorden.

Det man i retsager kalder for formildende omstændigheder.

Steen

Fra : Niels Pein

Dato : 24-05-07 22:59

"Karsten Jensen" skrev ...

> Så på trods af dine forsikringer om det modsatte, så kan du alligevel godt
> acceptere grov dyremishandling, bare de "rette omstændigheder" er til
> stede?.

Jeg synes hver gang S. Hansen blander sig, så går tråden totalt off-topic og
helt i ged. Lidt synd for gruppen synes jeg.

Udemærket advarsel ellers. Jeg er gla for jeg ikke bor i Vordingborgområdet,
hvis det er så galt der.
--
Mvh. Niels

Fra : lh

Dato : 25-05-07 05:12

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Udemærket advarsel ellers. Jeg er gla for jeg ikke bor i
> Vordingborgområdet, hvis det er så galt der.

Nu skete det i Vordingborg - men det sker ikke kun i Vordingborg, men
desværre mange andre steder også!

mvh

lh

Fra : Heidi

Dato : 25-05-07 23:21

<klip> en masse irrelevant</klip>

Blot til info, så bor ejeren af Batmand faktisk langt fra tæt bebyggede
områder, faktisk lige i udkanten af et skov/markområde, så der er bestemt
ingen naboer der kan have følt sig generet.
Så lige i dette tilfælde kan kan ikke "skyde" skylden på katten

/Heidi
Miver og Mulles mor