Kat med dårlige nyretal:O((
Fra : Connie Toft

Dato : 21-05-07 20:51

Har lige fået konstateret at min hankat Willy har meget dårlige nyrer.
Han blev vacineret og tjekket i oktober, der havde han det ok, men
siden nytår har han tabt sig ca 600g. Han er nu blevet tester for gud
ved hvad, og ifølge dyrægen har han meget dårlige nyretal. ØV! Jeg ved
desværre ikke hvor gammel han er, han var voksen da jeg fik ham for
næsten 13år siden, så en gammel herre er han. MEN mit store problem er
at han skutte gider spise det "nyrerigtige" mad (tørkost)jeg har købt
hos dyrelægen, har nu købt posemad også hos dyrelægen, ja det er der
godt nok heller ikke meget afsætning i, hva F..... skal jeg stille
op?? Kan ikke bære at den gamle herre svinder ind til ingenting.
Har fået strenge instrukser fra min kære dyrelæge om at han ikke må
spise andet end diætkosten, det var ok at prøve at blande det i hans
almindelige kost, Specific i starten, men ikke det store held der.
Nogen der har et godt forslag??

Connie

Fra : Saxtorph

Dato : 21-05-07 21:27

Hej connie
Måske kan det hjælpe med noget appetitstimulerende?
Jeg har læst at mennesker med dårlige nyrer mister appetitten. jeg havde
selv en kat, der desværre fik nyresvigt og jeg kunne heller ikke få katten
til at spise skånekosten så hun måtte desværre aflives inden hun døde af
sult. men det vat før jeg vidste det med at appetitten kunne stimuleres.
Dyrlægen gav min kan et middel som hjalp i ca. et døgn, men jeg har også
hørt om naturmidler til dyr, der kan øge appetitten. det vigtigste er at få
ham til at spise. jeg krydser virkelig fingre for dig og poter for Willy..

Hilsener fra Carina

Fra : lh

Dato : 22-05-07 15:16

"Saxtorph" <saxtorph@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt om naturmidler til dyr, der kan øge appetitten. det vigtigste er at
> få ham til at spise. jeg krydser virkelig fingre for dig og poter for

Jeg har selv mistet katte af dårlige nyrer, eller nyresvigt. Jeg tror
desværre at den manglende appetit ikke alene hænger sammen med den nye kost,
men simpelthen fordi den er syg. Katte med dårlige nyre har ofte kvalme,
kaster meget op og manglende appetit. Hvis det var en normalt rask kat, skal
de nok gå i gang med at spise nyt foder når de er sultne nok, det er din kat
så ikke.
Ikke for at tage modet fra dig, men jeg tror desværre - ud fra det du
skrive - at din kat er meget syg.

Mvh

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-05-07 16:11

In news:11797774010.570229156963777@dtext.news.tele.dk,
Connie Toft <ct-hl@mail.dk> typed:
> [...]
> hans
> almindelige kost, Specific i starten, men ikke det store held der.

Kære Connie.

Jeg har ikke turdet svare dig førend idag, da jeg har været så bange
for at gøre dig ked af det.

Hvis det står så dårligt til med Willy's nyrer, så må jeg tænke på
min dejlige hankat Nuser, som kom ud for det samme for 8 år siden.
Han var 12 år og begyndte at skrante, han fik diagnosen nyresvigt og
det hjalp overhovedet ikke med diætfoder han spiste intet ,men drak
en masse vand og tissede meget. Jeg var efter et kort stykke tid
nødt til at tage den tunge beslutning.

Jeg tror at de fleste af os her i gruppen har prøvet det. Der kommer
en dag, hvor man først og fremmest er nødt til at overveje, hvad der
er bedst for missen, det skylder man sit dyr uanset hvor ondt det
gør. Jeg tænker på dig og håber på et mirakel, men min erfaring
siger mig, at det desværre nok udebliver. Håber på det bedste for
Willy og dig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-05-07 18:07

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> wrote in message
> [...]
> spise andet end diætkosten, det var ok at prøve at blande det i hans
> almindelige kost, Specific i starten, men ikke det store held der.

Det er en flot alder din kat har og det kan godt "blot" være alderen der er
ved at tage ved. Det er ikke for at tage modet fra dig, men også være
realistisk.
En ting er sikkert, han har ikke brug for at gå i sultestrejke over det nye
foder, når han netop har noget med nyrene.
Jeg synes du skal spise tun i vand til aftensmad ....
.... og hælde lidt af dåsen over hans foder. Det kan godt give ham lysten til
at spise.
Alternativt kan du lave det om til "dåsemad", hvis han er vant til det. Stil
det i varmt vand (ikke kogende) indtil det er lunktent og bland lidt
tun-saft i eller hvis du har noget vand fra fisk.
Man kan også få noget specielt dåsemad hos dyrlægen som er til katte der
skal komme sig ovenpå sygdom. Måske du kan putte lidt af det i hans nyremad.
Det kan godt hjælpe lidt på appetitten.

Held og lykke.

Hilsen Nina

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : .:M:.

Dato : 22-05-07 18:44

Visse typer binyrebarkhormon kan stimulere appetitten. Det findes både som
depot og alm. injektion til veterinær brug. Hormonet ordineres og
administreres af dyrlægen, eller ejeren kan administrere selv efter
instruktion.
Men.. det er ikke noget mirakelmiddel, blot symptombehandling, og der er
ingen garanti for at depotinjektion vil virke optimalt, det afhænger af
kattens fysiske tilstand og psyke. En almindelig injektion holder kun 1
døgns tid, men kan være et nødvendigt/virkefuldt boost.

På yngre katte kan man indlægge midlertidig fast sonde, hvis der er tale om
en helbredelig sygdom. På så gamle katte, vil det være synd for katten.

Dårligt fungerende nyretal/forhøjet nyretal kan også være et symptom på
anden sygdom, herunder kræft, ofte carcinomer (f.eks. kræft i
mave-tarmsystemet ell lungekræft).
Når man tester for kræft via blodprøver hos katte, kan man kun afsløre kræft
i indre organer, såkaldte sarcomer. Øvrige kræfttyper kan for det meste
afsløres via røntgen, hvis du ikke allerede har fået ham røntgenundersøgt.

Og tilsidst.. en kat, der holder op med at spise (hvor katten tidligere har
spist normalt), kan være næsten umulig at få til at spise, hvis katten er
syg, hvilket ofte er tilfældet. Uanset hvad du beslutter, hvis katten ikke
vil spise og ikke kan behandles, så sig stop, før han lider, selvom
beslutningen er uendelig, nærmest umulig at træffe.

Lige nu må prioritet nr 1 være at katten spiser - uanset hvad han så vil
indtage, så snak med dyrlægen mht injektion og giv ham det at spise, som han
vil indtage, selvom det ikke hjælper på nyretallene.

God bedring med ham/

Fra : Kate

Dato : 22-05-07 19:26

Connie Toft <ct-hl@mail.dk> wrote in

> Kan ikke bære at den gamle herre svinder ind til ingenting.

Kan udmærket godt følge dig, men har desværre ingen vise sten at øse
af. Min kat, Johan, fik konstateret forhøjet nyretal da han var ca. 11
år gammel. I et par år kunne jeg holde det i ave med specialfoder, men
problemet var at Johan heller ikke brød sig specielt om det så jeg
blandede det med de andres mad til ham. De andre, 3 stk., fik og får
hill's c/d og det ville Johan også hellere have.
Jeg endte med at acceptere at han ikke ville spise sin skånekost og han
blev heldigvis 15 år gammel før jeg måtte sige farvel til ham.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Connie Toft

Dato : 23-05-07 20:30

Hej igen.

Willy gider stadig ikke spise ret meget, ØV!!
Jeg fik ikke fortalt at han får en halv Fortekor tablet hver
dag, for at få nyrerne til at arbejde. Har i dag fået endnu
nogle piller til ham, Medrol som måske kan hjælpe lidt på hans
lyst til at spise lidt.
Har efterhånden prøvet alt hvad dyrlægen har af div. pose og
dåsemad, uden held, selv vores altædende hunkat Tilde også
kaldet "Hoover" gider ikke ret meget af det fine mad der hele
tiden bliver disket op med.
Alt hvad han ellers elsker er også prøvet, tun, rejer, rå
kylling, ost, creme fraiche osv. men også uden held.

Ifølge dyrlægen skal vi lige se om ikke de sidste piller giver
ham lidt appetit. Vi vil krydse alt hvad krydses kan og stå på
pinde for den gamle herre. Men det kan jo heller ikke nytte
noget at han sulter sig i hjel, så må han hellere få fred og
komme på de evige jagtmarker, hvor der sikkert er så mange mus
og skønne fugle at han igen kan blive dejlig tyk.

Connie

Fra : .:M:.

Dato : 23-05-07 20:54

Connie Toft wrote:
> Willy gider stadig ikke spise ret meget, ØV!!
Det er trist.

> [...]
> komme på de evige jagtmarker, hvor der sikkert er så mange mus
> og skønne fugle at han igen kan blive dejlig tyk.

Det er absolut rædselsfuldt at være vidende til katte, der ikke vil spise og
den svækkelse og vægttab det medfører. Det er en god idé at forsøge med det,
som dyrlægen har ordineret og prøv evt. at håndfodre ham, hvis du ikke
allerede har forsøgt. Kan det tænkes, at den medicin han får for nyrerne kan
svække appetitten?
Lad os håbe det bedste.

/M