hvordan får jeg min killing renlig?
Fra : Jesper Bang Jensen

Dato : 05-07-01 10:13

Advarsel! følgende indlæg bruger det ubehagelige ord 'tis' i overflod.

så skete det igen. Dyner og lagner er røget i vaskemaskinen igen. Min
killing har endnu engang tisset i min seng i de tidlige morgentimer. Nu
beder jeg desperat folk her i nyhedsgruppen om hjælp til at gøre min kat
helt renlig. Jeg har stadig en overbevisning om, at jeg skal afkode min kats
reaktionsmønstre, men jeg behøver alvorligt hjælp til at bryde koden. Her
følger facts i mere eller mindre vilkårlig rækkefølge:

- Chili - som den onde killing hedder - er 7 måneder gammel, og problemet
har i vekslende grad stået på hele hendes liv.
- Chili lever sammen med sin mor på 6 år. Moderen er en meget renlig og sart
kat, mens killingen efterhånden er blevet en kæmpe robust krabat.
- Hun er meget velopdragen og forstår altid et nej...altså på ALLE andre
områder end lige tisseriet.
- Den nyligt steriliserede mor og killingen har haft nogle hierakiske
magtkampe, som dog er ved at være overstået nu således, at moderen - trods
sterilisationen - har beholdt sin position som den, der bestemmer.
- Jeg har to kattebakker (en på hver etage) som begge katte benytter
flittigt til både vådt og tørt. Begge katte tisser også glædeligt udendørs.
- Jeg har talt med min dyrlæge om problemet. Hun mener at tisseriet er
hormonelt bestemt, og har ordineret killingen en 1½ P-pille om ugen, istedet
for kun en.
- Tisseriet har 90% af tilfældene foregået i min seng. I andre tilfælde har
Chili bevidst tisset i samme hjørne af et lille vaskbart tæppe i
underetagen.
- jeg har ofte fanget hende på fersk gerning midt i tisseriet og hver gang
taget fat i hende og skældt hende kraftigt ud. På det sidste er jeg begyndt
at give hende igen med en lille vandpistol. Jeg synes at kunne se på hende,
at hun hver gang har forstået beskeden, og hun bruger mange efterfølgende
timer på at skamme sig.
- nogle af hendes episoder er fundet sted samme dag - eller dagen efter - at
jeg har skiftet til rent kattegrus
- Jeg har også forsøgt med Baldrian - det virker hun ligeglad med, men
hendes mor bliver lige fjollet hver gang.
- Jeg kan ikke huske at have oplevet en kat der er så tryg ved mennesker.
Hvis bare man strejfer hende med sin hånd begynder hun at spinde. Hun er
også blevet en af de katte der bliver liggende midt på vejen, når en cykel
kommer drønende. Når jeg tager på det lokale vaskeri ligger hun f.eks.
glædeligt midt i vaskeriet, midt i al maskinlarmen og menneskemylderet og
venter på, at hun kan følge mig hjem igen.
- Hun virker - trods alt - meget intelligent, og det er lykkes mig at træne
en del ting med hende.

Jeg vil godt nævne en episode fra sidste uge der virkelig forvirrede mig:
Chili vandrer rundt i min seng og forsøger at vække mig. Jeg er selvklart
nervøs for, at hun skal sætte sig mageligt ned og lave sin morgensø. Dette
gør hun ikke, og jeg roser hende da hun går over i sin kattebakke og tisser
af der.
Nedenunder går hun 10 minutter efter ind i underetagens kattebakke, laver
stort og kratter i gruset. Jeg roser hende igen da hun kommer ud derinde
fra. 5 minutter efter ser jeg hende siddende 50 centimeter fra kattebakken.
Hun er i færd med at lave den største tissesø ud over mit badeværelsegulv.
Jeg mangler måske at nævne flere facts endnu, men dem venter jeg med til en
katte-detektiv melder sig på banen til min hjælp.

jeg takker for alle indlæg der leder mig tættere mod at 'bryde koden'.

gode hilsner

Jesper

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-07-01 10:37

hej jesper
har du fået lavet en urinprøve på hende for at udelukke
sygdom, det er nok allerførste trin, er hun blevet
steriliseret, det var måske en ide

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 05-07-01 19:57

In article <3b442f40$0$9448$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, "Jesper
Bang Jensen" <jesper@aub.dk> wrote:

      Hej Jesper

> - Tisseriet har 90% af tilfældene foregået i min seng. I andre tilfælde
> har Chili bevidst tisset i samme hjørne af et lille vaskbart tæppe i
> underetagen.

   Den allernemmeste løsning til at holde katten fra at tisse i din seng er
at holde katten fra sengen (Det havde du nok gættet Og det er hvad vi
gør her i huset for vores to små har ikke helt forstået at den der store
dejlige seng ikke er en tissekasse i 220*180.....Så hellere undvære
glæden ved at have kattene inde og nusse om morgenen (De kommer ikke i
soveværelset om natten når vi skal sove - jeg vil ikke ha det.).
   Men bortset fra det - så kan det være at det er på tide at få
steriliseret missen - hvis du ikke har nogen som helst planer om at avle
på hende. (Er det "bare" en hul-i-hækken-kat så lad være - katten savner
det ikke og der er _så_ mange killinger uden en der kan passe på dem i
DK.)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Lucky

Dato : 05-07-01 22:01

hjesa Jesper
jeg tvivler på jeg kan hjælpe dig, men min Emma gjorde det samme dog kun tre
gange mens vi havde hende. den dag vi fik hende, et par måneder senere og så
en morgen kl. 6, hvorfor ved jeg ikke.
Første gang tror jeg det var fordi hun savnede sin mor og søskende og den
kurv de boede i. Alle 4 killinger boede i en oversaver egetræstønde og
indtil de var store nok til selv at komme ud havde de kun en mulighed når de
skulle og det var at gøre det i tønden hvor de sov. altså gjorde Emma det i
min seng. De andre gange var hun dog blevet renlig så hvorfor ved jeg ikke
med dem.
hver gang det skete blev hun sat ind i sin kattebakke og holdt derinde til
hun forstod hvad den var til. denne metode er ikke rar at bruge, men det
hjalp og det var en katteslave der gav mig rådet. "Den eneste metode der
virker" sagde han.

jeg ved ikke om det er noget for dig, men det er det eneste jeg kan give.

Bente

Jesper Bang Jensen <jesper@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b442f40$0$9448$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...