Resultater af afstemning...
Fra : Zeki

Dato : 05-07-01 08:49

....om film der tager udgangspunkt eller udspiller sig under 2. Verdenskrig:

Resultaterne af denne afstemning er ikke nødvendigvis et udtryk for hvilke
film der er bedre end andre. For det første fordi, at flere deltagere kun
har kunne stemme på de film som de har set. Derfor en stor tak til dem der
undlod at stemme i enkelte kategorier, måske fordi de ikke følte at de
havde noget sammenligningsgrundlag. Dernæst spiller smag, alder og
køn også ind ved denne for form afsteming.

Jeg har for en god ordens skyld valgt at inkludere IMDB's rating for de
enkelte film, som parantes.

1) Bedste autentiske krigsfilm

Broen ved Arnhem 10 stemmer (1773/6.9)
Den længste dag 4 stemmer (2475/7.5)
Slaget om England 2 stemmer (518/6.6)
---
Den 5.offensiv 0 stemmer (20/7.3)
Tora Tora Tora 0 stemmer (936/7.1)
Panserslaget ved Ardennerne 0 stemmer (438/6.5)
Slaget om Midway 0 stemmer (816/6.4)

Richard Attenborough's anti-krigsfilm 'Broen ved Arnhem', bygget på
Cornelius Ryans roman, vinder. Attenborough var ham forskeren i 'Jurassic
Park' der konstant udbrød "I spared no expence", og det kan man sige at de
heller ikke gjorde ved denne all-star produktion, med navne som Gene
Hackman, Sean Connery, Michael Caine, og Anthony Hopkins på rollelisten.
Min stemme ville dog have været gået til 'Slaget om England', da den, uden
tvivl, er den bedste film involverende fly og dogfights der er blevet lavet.

2) Bedste autentiske drama

Schindlers liste 12 stemmer (39472/8.8)
Patton-pansergeneralen 6 stemmer (5369/8.1)
Den store flugt 2 stemmer (6822/8.2)
Enemy at the gates 1 stemme (3608/7.4)
Memphis Belle 1 stemme (1435/6.7)
---
Raid on Rommel 0 stemmer (36/5.6)
MacArthur 0 stemmer (126/6.5)
Søulvene kommer 0 stemmer (119/5.9)

Filmen der blev en klassiker allerede inden den var lavet, 'Schindlers
liste', vinder. Et bevægende drama af Steven Spielberg. Jeg er dog noget
overrasket over at 'Den store flugt' (min egen favorit), om allierede
piloters flugt fra en tysk fangelejr, ikke fik flere stemmer.

3) Bedste WW II drama

Solens rige 5 stemmer (4179/7.3)
Casablanca 4 stemmer (26643/8.8)
Den engelske patient 4 stemmer (14104/7.1)
Livet er smukt 3 stemmer (15713/8.5)
Merry Christmas, Mr. Lawrence 3 stemmer (553/6.8)
Sophies valg 1 stemme (1500/7.6)
Victory 1 stemme (843/5.8)
----
Stalag 17 0 stemmer (2336/8.3)
The enemy below 0 stemmer (285/7.4)
I nålens øje 0 stemmer (473/7.0)

'Solens rige' vinder foran 'Casablanca'. Et tæt løb. Endnu engang med
Spielberg indblandet i toppen. Min egen favorit, 'Stalag 17', klarede sig,
mildest talt, ikke så godt.

4) Bedste WW II action/krig

Ørneborgen 13 stemmer (2036/7.3)
Navarones kanoner 4 stemmer (1552/7.4)
Kellys helte 3 stemmer (2180/7.1)
---
Jernkorset 0 stemmer (771/7.5)
Det beskidte dusin 0 stemmer (2645/7.5)
Ørnen er landet 0 stemmer (556/6.6)
Flugtren til Athena 0 stemmer (145/5.3)

Her er der ingen tvivl. 'Ørneborgen' vinder klart. Alistair McLean har med
sin velskruede historie, hvor intet er hvad det ser ud til, skabt en
klassiker - en rigtig drengefilm, som bør være fast inventar i alle hankøns
opdragelse. For dem der endnu ikke har set den, vises den jævnligt på
kanalen TNT i widescreen. Desværre er den ikke udkommet på dvd endnu.
For dem der er interesseret er der her en hyldestside til filmen, med masser
af informationer om filmen:
http://hem.passagen.se/paer/

5) Bedste historiske fortælling

Das Boot 8 stemmer (10033/8.5)
Saving Private Ryan 6 stemmer (39987/8.5)
Broen over floden Kwai 2 stemmer (8708/8.4)
Stalingrad 2 stemmer (806/7.4)
Thin red line 2 stemmer (11073/7.1)
Herfra og til evigheden 1 stemme (2158/8.0)
Pearl Harbor 1 stemme (6777/6.0)
---
Catch 22 0 stemmer (1220/6.9)

Undertegnede er enig med de brugere af denne NG, der har valgt at stemme
'Das Boot' ind på en førsteplads. Wofgang Petersens klaustrofobiske film,
bliver bestemt ikke dårligere af at være udkommet i en directors cut på dvd,
med re-designet lyd. 'Saving Private Ryan' er dog en hård udfordrer, men
måske lider den under at den i sin historie 'låner' en del, både fra 'Broen
ved Arnhem','Den længste dag' og 'Kellys Helte'.

Lifetime warmovie achivements awards, baseret på de nominerede film:

[host]...og vi har en split-decision:

Michael Caine: 4 film ('Slaget om England', 'Ørnen er landet', 'Broen ved
Arnhem', 'Victory')

Telly Savalas: 4 film ('Panserslaget ved Ardennerne', 'Det beskidte dusin',
'Kellys helte', 'Flugten til Athena')

Richard Burton: 4 film ('Den længste dag', 'Ørneborgen', 'Raid on Rommel','
Den 5.offensiv')

Donald Sutherland: 4 film ('Det beskidte dusin', 'Kellys helte', 'Ørnen er
landet', 'I nålens øje')

....så den går i stedet til Steven Spielberg, for at have mænget sig i tre af
kategorierne med to førstepladser og en andenplads. (Godt at jeg ikke tog
hans Indiana Jones-film med.)

Zeki

Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-07-01 09:28

Zeki wrote:

>Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
>Hvad kan gøres bedre?

Jeg synes vi skal have en kvindelig medvært.

>Er der interesse for lignende i fremtiden?

Klart!

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.

Fra : Peter Westh

Dato : 05-07-01 11:11

"Christian Andersen" <4qo7nv001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes vi skal have en kvindelig medvært.

Er Marie Hirse ikke arbejdsløs i øjeblikket?

Peter

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 05-07-01 09:37

>Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
>Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Personligt synes jeg det var et glimrende initiativ du viste med denne
afstemning. Det har sikkert krævet en del arbejde, og jeg vil med glæde
deltagte i andre afstemninger.

I forhold til forbedringer, så kunne man måske forestille sig, at det ville
give et mere retvisende resultat, hvis man skulle stemme tre film i
prioriteret rækkefølge i hver kategori, således at den man vælger først får
tre point, nr. 2 får to og nr. 3 får et point. På den måde får man et lidt
mere nuanceret billede. I en kategori hvor kampen er tæt kan andenpladserne
blive særdeles afgørende, og det kan jo være at alle vælgerne har den samme
film som nr. 2 og den så vinder. Almindeligt flertal, som det brugte, siger
ikke alt.

Grunden til at jeg foreslår tre film skal prioriteres og ikke dem alle, er
at man skal tage højde for at der er mange der ikke har set alle film i
kategorien. Men hvis man har set tre film, har man et rimeligt
sammenligningsgrundlag. Desuden ville det blive et helvede for
stemmeoptælleren hvis alle filmene skulle prioriteres.

Håber at jeg har udtrykt mig ty'ligt nok

Jørgen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-07-01 10:51

"Zeki"
> [...]

> Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
> Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Personligt var jeg lidt i tvivl om kategoriinddelingerne. Det eneste
skel, jeg for alvor lægger, er nok mellem krigsfilm som sådan og
dramaer (eller komedier, som Livet er smukt vel også er), der
inkluderer krigen som baggrund/tema.

Men ellers er det sjovt med sådan nogle ting. Og lidt deprimerende,
fordi jeg endnu en gang må tilstå, at jeg ikke har set nok film i mit
dog relativt korte liv. Men jeg kan jo altid gå hen og leje Ørneborgen
og Tora, Tora, Tora nede hos døgnkiosken. NOT!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 05-07-01 12:23

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in message
> Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
> Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Jeg har ikke noget imod afstemniger som sådan, men jeg bryder mig ikke om at
optællingen/stemmeafgivningen skal foregå her i gruppen. Det giver en masse
trafik, som ingen egentlig har interesse i at læse. Det ville være at
foretrække hvis stemmerne kunne sendes til en mail adresse i stedet, ligesom
da der blev afgivet stemmer i "d.k.f awards". Alternativt findes der jo
mange steder hvor man kan oprette webafstemninger, hvilket måske gør det
nemmere for optællingen og presentationen af resultatet.

Egentlig foretrækker jeg generelt at vi kunne diskutere kvaliteten af
filmene og komme med argumenter til hvorfor man synes de er gode, i stedet
for afstemninger, som man alligevel ikke kan bruge til ret meget.

Joakim, der ike har tænkt dette indlæg som et surt opstød...

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-07-01 13:12

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
> Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Jeg syntes idéen er fed - også bare for at få folk lidt op på tæerne, Tweake
hukommelsen med de lidt ældre klassikere der jo bestemt ikke fortjener at gå
tabt - og der er jo næsten ubegrændsede muligheder for katagorier: Sci/Fi -
Drama - Action - Thrillers - Horror - Love - Animation osv. osv. '
Men jeg syntes også det kune være på plads - som nævnt lidt tidligere med -
at få lov til at give tre stemmer - tit er det umuligt at fravælge én film i
en række fede film - lidt nemmere hvis man måtte gi karaktere til de tre
bedste i hver under katagori. og ville nok også give et mere nuanceret
billede af afstemningen....
Men et rigtigt godt initiativ - der klart bør gentages - snarest!

-=JESPER=-

Fra : Naess

Dato : 05-07-01 14:57

> [...]
> en række fede film - lidt nemmere hvis man måtte gi karaktere til de tre
> bedste i hver under katagori. og ville nok også give et mere nuanceret

Lyder som en rigtig god ide. Jeg havde meget svært ved at bestemme mig i et
par af
katagorierne.

> Men et rigtigt godt initiativ - der klart bør gentages - snarest!

HØRT !

Men jeg håber at disse sjove initiativer forsætter i NG. Det vil være for
anonymt at stemme pr. mail eller på en website, og jeg synes det er
interessant at se hvad andre stemmer og deres evt. argumenter for samme.

Kom snart igen Zeki
--
Sincerely
Naess

( Please notice that my e-mail address is intended not to work )

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Fra : Ole Kofoed

Dato : 05-07-01 14:57

Zeki skrev i meddelelsen ...

>Kommentarer til denne form for afstemning velkomne.
>Hvad kan gøres bedre? Er der interesse for lignende i fremtiden?

Måske mulighed for at vi andre kan komme med nominerede titler inden
afstemningen går igang, jeg havde f.eks. 3 titler jeg gerne ville have
haft mulighed for at stemme på, og er siden kommet i tanke om Ernst
Lubitschs klassisker "To Be or Not to Be"
http://uk.imdb.com/Title?0035446 - den er for sjov

Mvh.

Ole